Joyce, wat is dit stiekem een belangrijke vraag! Deze vraag krijg ik geregeld. Blijf ik ‘professioneel’ en zakelijk of deel ik ook mijn persoonlijke leven op social media? Mijn vraag aan jou: waarom niet alle twee in één?!
Be you
Wie mij al een tijdje kent weet dat ik altijd praat over ‘jezelf zijn’. Oftewel, doe je niet voor als iemand anders of iets wat je eigenlijk niet bent. Vaak zijn we geneigd te doen wat we dénken dat we moeten doen. We vinden dat we professioneler ogen door een jasje aan te trekken, dus kopen we een jasje. Terwijl dat misschien helemaal niet bij je past.
Een account, twee doelen
De boodschap die jij op social media zou moeten brengen is: dit is wie ik ben, dit is wat ik voor jou kan doen en dit doe ik voor deze doelgroep. Oftewel, ze moeten echt jou zien. Ik zou altijd adviseren: één account, waarop je post over jezelf én je bedrijf.
Heldere boodschap
Als je een dienst verkoopt, kopen klanten niet jouw dienst, maar ze kopen jou! Dat kan alleen als ze weten wie jij bent! Daarnaast is het nogal vervelend als ze denken een suf geklede expert in huis te halen, terwijl je eigenlijk een energieke creatieveling bent met gekleurde sneakers. Je boodschap is dan niet congruent. Match niet met wie je bent. En dat zorgt voor verrassingen en/of teleurstelling bij de klant.
Drie vragen
Wees dus jezelf en post over de dingen die jij wil posten. Zorg dat er altijd een link is naar één van deze drie vragen:
- Wat doe je
- Voor wie
- Wie ben jij?
Geloof mij: dan kun je in een keer ontzettend veel posten. Ik vind het humor als een enorme vogel mijn hele voorruit heeft onder gekakt, dus deel ik dat zodat mensen zien waar ik om kan lachen. Mensen die dit niet begrijpen zullen mij waarschijnlijk ontvolgen. Prima! Dat zijn niet mijn ideale klanten. Mijn ideale klanten willen met mij werken, omdat ik zo ben zoals ik ben. Daar maak ik het verschil!
Je kunt het!
Lieve groet,
Anne