Wat drijft jou: verlangen of behoefte?

Tijdens een call met mijn businesscoach over omzetdoelen, zei ze me: 'Verkoop wat jouw klanten willen, maar geef ze wat ze nodig hebben'. Die zin liet me niet los. Waarom schuurt het als ik denk aan geld genereren? Aan geld investeren? Dagenlang rafelde ik het uit. Stapje voor stapje. Ik neem je graag mee in mijn conclusies.

Onze expert: Margriet van Dijk

Er is niets wat Margriet liever doet dan haar klanten helpen de beste versie van zichzelf te zien en zijn, zodat ze impact maken vanuit wie ze zijn en daar droomresultaten mee behalen. Zij kijkt verder dan de oppervlakte en daarom is zij onze expert en pakt zij in de rubriek 'It's all about the Money' de vragen op die met de diepere lagen van geld te maken hebben.

Leestijd: 2 minuten

Voor mij klopt de zin ‘Verkoop ze wat ze willen, maar geef ze wat ze nodig hebben’ niet. Het voelt niet ethisch. Hoe is dat voor jou? Voor mij wordt wat je wilt, gedreven door verlangen. Onder wat je nodig hebt, ligt een behoefte.

Wat je wilt wordt gedreven door verlangen. Onder wat je nodig hebt, ligt een behoefte

Er zit een verschil in. Verlangens zijn gevoelsmatige prikkels die je helpen vervulling, geluk en voldoening te vinden. Behoeftes zijn prikkels vanuit je instinct; deze heb je nodig om voor jezelf te zorgen. In de ideale situatie vloeien ze in elkaar over zodat ze elkaar kunnen versterken.

Vanuit je nieuwsgierigheid, de honger naar persoonlijke groei en inspiratie zie je soms door de bomen het bos niet meer. Juist in deze groeifases, als mens en binnen je bedrijf, raak je soms in de war. Voelt het alsof je stagneert en rondjes draait op dezelfde rotonde. Je ervaart chaos van binnen waardoor je van buiten van gekkigheid niet weet wat je aan het doen bent.

Stel jezelf vragen; spar met anderen

De mate waarin jij scherp en zuiver hebt wat je behoefte is van binnenuit, bepaalt of je zowel krijgt wat je wilt als wat je nodig hebt. Stel jezelf vragen, spar met anderen. De herhalende waarom-vraag nodigt je uit om steeds een stapje dieper naar binnen te gaan.
Wat heb je écht nodig? Een training, therapie of coaching?

Het vraagt moed en eerlijkheid naar jezelf om je behoefte steeds een stapje verder te ontrafelen. Het kan ongemakkelijk zijn. Ook in gesprekken met – potentiële – klanten. Vaak merk ik dat ik het grotere perspectief al zie, voordat mijn klanten dat zien. Ik weet waarin ze mogen groeien en waar ze toe in staat zijn. Ik zie wat ze nodig hebben. Toch is het niet aan mij om ze daarin te forceren als ze daar nog niet klaar voor zijn. Ook al zijn het potentiële klanten, ik zal ze nu niet laten investeren in mij. Nog niet…

Wanneer wat iemand wil en wat iemand nodig heeft te ver uit elkaar ligt, is iemand er soms gewoon nog niet klaar voor om naar die diepere laag van behoefte te gaan. Het is niet aan een ander om dan te forceren en iemand te geven wat ‘ie nodig heeft, ook al zie je het van buitenaf heel duidelijk.

Dit is dus een interessante om over na te denken voor jezelf: word je gedreven door je verlangen of door je behoefte? En ontvang of besteed je je geld dan op de voor jou meest zuivere en essentiële manier? Jij kiest immers vanuit welke waarde en energie je investeert en je je committeert.

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een vraag over money mindset? Margriet helpt je graag verder dus stuur je vraag zeker in via redactie@feemonline.nl

Ook boeiend

Meepraten over dit onderwerp?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van neem wekelijks in je mail?