Leestijd: 2 minuten

Wat doe je zelf en wat besteed je uit?

Behind the Books

Wij willen weten wat ‘het verhaal achter het boek’ is. In de rubriek ‘Behind the Books’ neemt redacteur Martien Versteegh je mee achter de schermen bij de mooiste boeken, geschreven door vrouwelijke ondernemers. Een soort ‘behind the scenes’ maar dan dus bij boeken. Waarom juist dit verhaal, deze vorm, deze tijd, de manier van uitgeven? Martien is heel nieuwsgierig naar het verhaal van de auteur. Ze pakt er per boek één hoofdvraag uit. Lees je mee?

Leestijd: 3 minutenJe hebt een mijlpaal behaald: je boek is af! Veel ondernemers die dromen van een eigen boek, denken dat het schrijven het meeste werk is. De ervaring leert dat het inderdaad voor bijna iedereen inderdaad een grote uitdaging is. Maar je bent nog lang niet klaar als jij jouw tekst geschreven hebt. Een van de keuzes die je dan moet maken is uitgeven in eigen beheer of proberen een reguliere uitgever te vinden. Charlotte Meindersma bevond zich in de luxe positie dat dat allebei tot de mogelijkheden behoorde. Het was voor haar geen ingewikkelde beslissing.

Charlotte is een van die benijdenswaardige personen met een flink aantal talenten. Los van het feit dat ze ongetwijfeld goed in haar vak is – anders hou je het niet tien jaar vol als zelfstandige jurist – schrijft ze prettig en toegankelijk en is dat voor haar bepaald geen opgave: ze schrijft haar meeste boeken ongeveer in een week! Maar minstens zo belangrijk: de marketing gaat haar ook nog eens bijzonder goed af. En dat komt goed van pas bij het lanceren van een boek. Deze zomer verschijnt alweer haar vijfde boek met de titel Écht ondernemen, bemoei je met je eigen zaak.

Erkenning

Voor veel mensen is een gerenommeerde uitgeverij vinden de ultieme droom. Misschien omdat het als erkenning voelt. Als een uitgever iets in je werk ziet, zal het wel goed zijn. Een argument dat ik graag van tafel veeg, omdat er ook veel niet zulke goede boeken uitgegeven worden, al is dat natuurlijk een volstrekt subjectieve mening. Toen Charlotte na de publicatie van het Wetboek voor bloggers werd benaderd door een uitgever, was dat natuurlijk leuk. Maar ze hoefde er niet lang over na te denken. ‘Ik ben veel te eigenwijs om via een uitgever te publiceren,’ lacht ze. ‘De meerwaarde was voor mij ook gewoon niet groot genoeg. Zij gaven zelf aan dat als ik erin slaagde zo’n 1.000 boeken te verkopen, zij niet zeker wisten of ze veel voor me konden betekenen.’

Voordelen

Ze ziet de voordelen overigens wel. ‘Natuurlijk nemen medewerkers van een uitgeverij je werk uit handen en het is wel zo dat zij het makkelijker voor elkaar krijgen dat je boek bij boekhandels terecht komt. Maar mijn titels behoren niet tot het soort boeken dat daar in grote stapels komt te liggen. En als je een prettige uitgever hebt, helpt hij je ook bij de marketing.’ Maar juist daar is Charlotte zelf goed in en dat vindt ze bovendien superleuk. Dus waarom zou ze dat door iemand anders laten doen? ‘Je kunt natuurlijk voor alles iemand inhuren. Het is maar net wat je zelf graag wil. Als jij promotie niet leuk vindt, zou je ook na kunnen denken over het inhuren van een PR-bureau.’ Daar voeg ik graag aan toe dat het tegenwoordig heel normaal is dat een auteur zelf het meeste werk voor de promotie doet, óók als je wel een gerenommeerde uitgeverij hebt weten te vinden. Iets wat overigens buitengewoon moeilijk is, want het aanbod is groot en uitgeverijen zijn kieskeurig.

Ja, een boek in eigen beheer uitgeven betekent meer werk, maar ook meer controle. Zo kan Charlotte zelf kiezen wie ze de vormgeving en eindredactie laat doen. Maar dan ben je er natuurlijk nog niet, want als het boek vormgegeven en gedrukt is, moet het ook verkocht worden: ‘Ik heb zelf een aansluiting bij het CB geregeld, dus boekhandels kunnen via het CB bestellen. En Managementboek helpt me met de verzending.’ Veel houdt ze er onder de streep niet aan over, al is het wel meer per boek dan als ze het via een uitgeverij zou doen. ‘Mijn uren haal ik er nooit uit, maar ik vind het gewoon heel leuk om te doen.’ Dat is voor haar de belangrijkste overweging boeken te schrijven. En daarbij past natuurlijk dat ze het uitgeven dan ook zoveel mogelijk op haar eigen manier doet.


In Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak vind je geen geheime formule, geen shortcut to success, geen sterrenstof. Maar je leert:

  • Keuzes maken die wél tot succes leiden
  • Wetten en regels voor je laten werken
  • Eerlijke marketing inzetten die effectief blijft op de lange termijn
  • Ondernemen zonder je werkgeluk en identiteit in te leveren
  • Hoe je eindelijk van die kutklant afkomt, en hij van jou

Lees de verhalen van 12 andere, succesvolle ondernemers, en laat je inspireren! Charlotte Meindersma is meer dan tien jaar ondernemer en jurist. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld, en helpt ondernemers met juridische oplossingen en praktisch advies om succesvol te ondernemen.
Te bestellen op https://www.charlotteslaw.nl/product/echt-ondernemen/

Ook boeiend

Vragen over dit artikel?

Misschien heb je zelf ook een schrijfdroom? Stel je vraag hieronder! Als klein kind schreef Martien Versteegh al schriften vol verhalen en stapels brieven. Daar is ze nooit mee opgehouden. Inmiddels heeft ze bijna 25 jaar ervaring als (eind)redacteur en vormgever in mijn eigen bedrijf creatief bureau Donkigotte. (Ook leuk om te delen: als ghostwriter werkte ze aan een boek dat inmiddels 10.000 keer over de toonbanken is gegaan!) Ze is auteur van vijf boeken en sinds een aantal jaar werkt ze ook als schrijfcoach. Kortom; Martien kent het proces van het schrijven en publiceren van een boek vanuit meerdere kanten. Dus stel je vraag gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?