Blog van een van onze leden

Wat als er niemand op jouw product zit te wachten?

Terwijl ik door de boekwinkel struin, valt mijn oog op een boek dat ik heb geschreven. Eentje waar bovendien mijn naam op staat. Dat is niet bij alle boeken die ik geschreven heb het geval. Ik moet even slikken. Normaal gesproken vind ik het een feestje hier rond te dwalen. Een duur feestje, dat wel, want ik ga zelden met lege handen de winkel uit. Maar toch een feestje. Nu voel ik me een beetje verdrietig.

Leestijd: 3 minuten

Het is toch juist leuk een boek van jezelf in de boekhandel te zien liggen, hoor ik je denken. Natuurlijk, als hij net uit is wel. En als je weet dat ze hem net weer hebben ingekocht ook. Als je echter weet dat ze die drie exemplaren kochten toen hij net uitkwam in december 2019 en je je realiseert dat ze dus niet verkocht zijn, stemt dat toch een beetje droevig. Waarom boeken schrijven als ze niet worden verkocht?

Ik roep mezelf snel tot de orde. Ten eerste schrijf ik niet om boeken te verkopen. Ik schrijf, omdat ik schrijven wil. Omdat ik het leuk vind, omdat ik er goed in ben, omdat ik hoop mensen te raken en omdat ik meen iets te vertellen te hebben.

Ik schrijf omdat ik dat wil

Toch is het natuurlijk fijn als mensen je boeken kopen. Juist ómdat ik mensen hoop te raken en meen iets te vertellen te hebben. Maar ook omdat ik ondernemer ben en het geweldig vind om te kunnen leven van wat ik doe. Dat lukt mij gelukkig prima. Niet dankzij dat boekje over jongeren en de dood dat in de boekwinkel ligt te verstoffen en ook niet dankzij mijn roman die net verschenen is. Maar wel dankzij het schrijven en vormgeven van boeken voor anderen en het begeleiden van mensen bij het schrijven van hun boek.

Het aanbod is groot

Ik heb alleen geen zin te betalen aan een bedrijf als Facebook of mijn best te doen duidelijk zichtbaar te zijn op Bol.com. Ik hou nu eenmaal meer van kleine lokale bedrijven, van de winkels met een gezicht. Maar daarmee maak ik het mezelf wel moeilijk. Wist jij dat er ieder jaar tussen de 15.000 en 25.000 boeken verschijnen in Nederland? Ja, ieder jaar! Dus natuurlijk begrijp ik dat mensen in de boekwinkel struinen en niét met mijn boek naar huis gaan! Het aanbod is zo groot. Natuurlijk begrijp ik dat het lastig is mijn boek online te verkopen aan mensen die mij nog niet kennen. Tegelijkertijd heb ik prachtige reacties gekregen op beide boeken, zowel van mensen die mij kennen, als van onbekenden. Dus hou ik me vast aan de gedachte dat er onder die 17 miljoen dan ongetwijfeld nog meer mensen zitten die wél op mijn boeken zitten te wachten. Ik weet alleen nog niet hoe ik ze ga vinden.

Geduld

Ik geloof dat het vooral een kwestie van geduld is. Van af en toe eens ergens een balletje opgooien, iets proberen. Soms lukt iets, vaak ook niet. Ik weet inmiddels allang dat dat niets zegt over de kwaliteit van mijn boeken. Van een boek dat ik voor iemand anders schreef, gingen meer dan 10.000 exemplaren over de toonbank. Ik geloof niet dat dat boek beter is dan de boeken die onder mijn eigen naam zijn verschenen.

Hoe weet je of wat je geschreven hebt goed is? Eerlijk gezegd kun je dat nooit zeker weten. Het is zo subjectief. Wat de een geweldig vindt, daar kan een ander zich niet doorheen worstelen. Maar ik leer steeds beter dat het er niet echt toe doet. Als jij je verhaal – of wat jij dan ook maakt – de wereld instuurt en je weet een paar mensen te raken of je krijgt positieve feedback van iemand die jij hoog hebt zitten, dan is je missie geslaagd, toch?

Die ene waardevolle reactie

Bij mijn boek over jongeren en de dood waren dat berichten van mensen die zich herkenden in de verhalen en daar troost uit putten. Bij mijn roman zijn het de prachtige reacties van de mensen die het boek hebben gekocht én van een auteur die ik zeer bewonder. Dat geeft mij de moed om door te gaan en te blijven zoeken naar lezers die mij willen lezen. En die moed wens ik jou ook toe als je je soms vertwijfeld afvraagt of er wel iemand op jouw product of dienst zit te wachten. Als je een paar mensen hebt gevonden voor wie dat het geval is, zijn het er ongetwijfeld nog veel meer!

 

 

Martien Versteeghhttps://feemonline.nl/martien-versteegh/
Als kind schreef Martien Versteegh al schriften vol verhalen. Inmiddels heeft ze al bijna 25 jaar ervaring als (eind)redacteur en grafisch vormgever in haar eigen bedrijf. Ze is auteur van 3 boeken en sinds een aantal jaar ook schrijfcoach.

je krijgt wat je nodig hebt

Alle artikelen in dit magazine worden geschreven door onze journalisten. Op één rubriek na: 'Je krijgt wat je nodig hebt'. Hier vind je de blogs van onze Verschilmakers en daar is dit blog ook een voorbeeld van. Geschreven op persoonlijke titel. De onderwerpen zijn heel divers: je krijgt wat je nodig hebt. Laat je verrassen.

Samen maken we het verschil. Er zijn veel verschillende vrouwelijke ondernemers in Nederland die ieder op hun eigen manier een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Door hen de mogelijkheid te geven om hun inspiratie met jou te delen, wordt onze gezamenlijke impact nog groter.

Meer van deze Verschilmaker

Andere Verschilmakers

Reageren? leuk!

2 REACTIES

  1. Zo krachtig is geduldig zijn…doen wat je drijft, je manifesteren en vertrouwen op de uitwerking. Hoe klein het ook ergens begint, de gedachte erachter telt.
    Want iemand, die geholpen of geïnspireerd is door jouw boek, geeft dit door aan een ander. Deze hoeft het boek niet eens te kopen. Het delen van je gedachte is alles wat telt. Je gedachtes tellen namelijk zwaar. Hoe lichter je gedachtes zijn, hoe lichter de wereld om je heen kan zijn.
    Hier werken we aan. Dit is het werk. Binnen 1 hoofd, als je dat weet te bereiken, bereik je velen…Dat valt niet meer te tellen. Daar vertrouw ik op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here