Wie ken jij? En zou je ze kunnen helpen met jouw dienst? Ga dan het gesprek aan met ze. Je wilt helpen en dringt je dus niet op. Er is wel één belangrijke regel: DOE GEEN AANNAMES! Jij kan wel vinden dat ze jou nodig hebben, maar voelen zij dat ook zo? Zeg dus niet: jij hebt mij nodig want… Maar ga vragen stellen over hoe zij denken over… en of ze er nu al wat mee doen?
Meer dan social media alleen
Je netwerk zit niet alleen op social media. Iedereen die jij kent hoort bij je netwerk. Dus zet ze in! De moeders van school, de vriend van je beste vriendin of je buren: ze kennen je al en kunnen je weer aanbevelen bij hun netwerk dat jou weleens nodig zou kunnen hebben. Via via aanbevolen worden, levert heel snel klanten op. Dus wie kennen zij die jou weer verder kunnen helpen?
Zeker de eerste twee jaar van je onderneming zal je zelf veel mensen moeten aanspreken. De stoute schoenen moeten aantrekken. Oftewel, zichtbaar zijn en aan iedereen in je netwerk vertellen wat je doet. En gooi de passie er maar in!
Eerst kennen, dan kopen
Tegelijkertijd kan je je netwerk gaan uitbreiden. Maar vergeet nooit: mensen willen je eerst leren kennen, voordat ze iets van je gaan kopen. Ga dus nooit meteen verkopen. Maak eerst die verbinding. Want de lijn tussen helpen en opdringen is dun. Hou het leuk, zodat sales geen vies woord wordt.