Leestijd: < 1 minuut

Blog van een van onze leden

Waar je aan kunt denken als je een campagne opzet

Voor mij kwam een van mijn 'klussen' op een perfect moment. Ik was 45 en een overgangsverpleegkundige vroeg me om haar te helpen met een website. Het werd een wel heel bijzonder project. Gaandeweg grapte ik: "Ik heb het gevoel dat ik hier met jou een consult heb, in plaats dat ik voor jou aan het werk ben". We zijn niet alleen twee jaar verder, ik heb van dit project meer geleerd dan welk ander ook, over mijn eigen lichaam. En dat maakt me een tikkeltje extra betrokken moet ik eerlijk zeggen.

Leestijd: 3 minutenToen ik daarom hoorde over de week van de overgang, heb ik niet alleen een campagne in elkaar gedraaid, ik wil jullie gelijk ook laten waar je aan kunt denken als je een campagne opzet. Voor je inspiratie noem ik een drietrapsraket: Thema > Opvallende start > Waarde

Thema

Welke week van de… of dag van de… past perfect bij jouw bedrijf? Markeer een paar weken daarvoor in je agenda (als jaarlijks terugkerend kan ook). Verzin een thema of motto. In ons geval is de week van de overgang jaarlijks en al bekend, het thema was het agenderen van de overgang op je werk. Wordt er over de overgang gesproken bij de koffieautomaat of bij de bestuurstafel? Daar is nog een slag in te maken in Nederland. Wil je vooraf de themaweken of dagen zien, er zijn genoeg online sites die je kunt vinden, of zelfs in je agenda kunt inladen. Ik maak zelf graag gebruik van een poster die ik jaarlijks bestel.

Opvallende start

Bedenk een supersterke opening die de rest van de week draagt, denk in beelden. Werk een vervolg uit: project of plan uit voor op welke kanalen je die week/maand iets bijzonders gaat doen.

Om het onderwerp ‘de overgang op je werk’ naar het op het bureau van je baas te zien krijgen bedachten we als opening: ‘geef je baas een boek cadeau’. Een e-boek dat we hebben gemaakt in Pages, maar je kunt ook Canva gebruiken. Maak (of laat maken) op je website een plek met grote knop waar het gedownload kan worden en als je het leuk vind kun je dat ook bijhouden. Hoe vaak wordt het gedownload?

Wij hebben onze tijd nu niet in de kwantiteitsmeting gestoken, omdat het hier om het agenderen van iets dat gevoelig ligt, gaat. Veel vrouwen schamen zich om dit te bespreken met hun werkgever en dat taboe eraf krijgen is momenteel meer waard dan de aantallen an sich. Het gaat ons (nu) niet zozeer om aantal bekeken pagina’s of downloads, maar vooral om het gesprek aangaan over. Die kwaliteit zien we vast en zeker in de aanvragen terug. Wil je een sterke opening, neem dan de tijd, een groot vel papier en gekleurde viltstiften en maak een mindmap.

Met een mindmap dwing je jezelf om meer aspecten te bekijken en verbanden tussen de takken, tekeningen, beelden en metaforen komen dan vanzelf op. En met metaforen kun je iets: je kunt tegenstellingen uitvergroten of juist overdrijven om een sterke opening te vinden die helemaal past bij jou, nu, hier. In de week van de overgang plaatsen we daarom dagelijks een bericht waar je wat aan hebt, op verschillende kanalen.

Waarde

Geef iets waar mensen iets aan hebben, dat ze echt gebruiken kunnen. Een bedrukte potlood of kam is misschien voor jou beter dan een e-boek of podcast. In dit geval geven we kennis: het boek zit vol feiten en cijfers en ook superpraktische tips: Hoe doe je dat dan, de overgang bespreken bij HR of in de Ondernemeningsraad? Wat levert het op en waar gaat het eigenlijk over? In onze campagne worden heel wat mythes de nek omgedraaid, en dat werd tijd ook. Elke dag posten we iets op het al bestaande facebook, instagram en linkedin account en we houden de toon hoopvol: “Vrouw, je bent niet gek aan het worden, je weet misschien alleen niet wat er aan de hand is”.

Net zoals dat bij mij ging toen ik twee jaar geleden begon met de webteksten, kwam het besef over mijn eigen lijf in de overgang doordat ik steeds meer wist. Dat het misschien door die overgang met haar hormoonwisselingen kwam dat ik slecht sliep, humeurig was en urine verloor. Druppeltjes, maar wel vervelend. Ik weet nu wat ik daartegen moet doen. Ik weet ook dat niet iedereen opvliegers heeft. Ik drink veel minder koffie en meer thee sinds ik weet dat opvliegers kunnen verminderen in hevigheid door je leefstijl aan te passen.

Wat is datgeen waar mensen iets aan hebben? De vragen die jou het vaakst gesteld worden zijn het topje van de ijsberg. Waar mensen iets aan hebben weten ze soms zelf nog niet. Zodra jij in je campagne sterke metaforen en beelden gebruikt, kiezen mensen dan onbewust toch voor jouw beeld en uitstraling en dan heb je een match. Het mooie van een campagne is dat je er zoveel kunt doen als je wilt.

Je wordt bij elke campagne beter, je leert elke keer slimmer evalueren en wat ik zelf het leukst vindt: je leert er ook zelf iets bij waar je wat aan hebt. In mijn geval dat ik het proces tot een campagne voor jullie beschrijven kan. Ik hoop dat het jou geholpen heeft.

Jolanda Gooikerhttps://feemonline.nl/jolanda_gooiker/
Voor Jolanda is groeien belangrijk. Groei als in zelfontwikkeling, en ook groei bij anderen mogelijk maken. Groeien maakt ieders leven rijker en de wereld een beetje mooier. Vrouwen die een digitale inhaalslag willen maken helpt ze graag.

je krijgt wat je nodig hebt

Alle artikelen in dit magazine worden geschreven door onze journalisten. Op één rubriek na: ‘Je krijgt wat je nodig hebt’. Hier vind je de blogs van onze Verschilmakers en daar is dit blog ook een voorbeeld van. Geschreven op persoonlijke titel. De onderwerpen zijn heel divers: je krijgt wat je nodig hebt. Laat je verrassen.

Samen maken we het verschil. Er zijn veel verschillende vrouwelijke ondernemers in Nederland die ieder op hun eigen manier een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Door hen de mogelijkheid te geven om hun inspiratie met jou te delen, wordt onze gezamenlijke impact nog groter.

Meer van deze Verschilmaker

Andere Verschilmakers

Reageren? leuk!

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here