Boekbespreking

‘The road to success’ bestaat niet

Leestijd: 4 minuten

Er is iedere maand een thema en een spreker en deze keer was het thema ‘Memberships and masterminds’. De spreker van dienst was een coach die bekend staat als een powerhouse. Ik waardeer altijd haar drive, haar scherpte en haar professionaliteit. Maar toen ze haar kennis over memberships en masterminds deelde, werd ik ontzettend boos.

De levenslijn van een coach

Ze presenteerde de ‘levenslijn’ van een coach. Iemand die net begint, iemand die 2-3 jaar bezig is, iemand die meer dan 5 jaar bezig is, en iemand die meer dan 10 jaar bezig is. Daaronder positioneerde ze diensten. Bij de ‘jongere’ ondernemers zette ze 1:1 coaching, bij de meer ervaren ondernemers zette ze memberships en masterminds. Bovendien moesten volgens haar de meer ervaren ondernemers geen 1:1 coaching meer doen, die moesten vooral high end groepsprogramma’s aanbieden. Volgens haar was dit de enige manier waarop het mogelijk was om een succesvol ondernemer te zijn en te blijven.

‘Nee, nee, nee!!!’

Terwijl ze dit verhaal presenteerde, voelde ik de irritatie opborrelen. Het begon langzaam, maar gaandeweg haar verhaal kon ik mijn ergernis niet meer inhouden. Alles in mij schreeuwde: ‘Nee, nee, nee!!!’. Het kostte me eerlijk gezegd veel moeite om mijn punt respectvol en rustig te brengen. Overigens lukte dat uiteindelijk wel en kwamen we tot de conclusie dat we gewoon verschillende standpunten hebben.

Maar dit is wat me zo boos maakt: ik geloof dat er geen vaste ‘road to success’ is, ondanks alle blueprints en stappenplannen die vele business coaches aanbieden. Succes is voor iedereen anders en de weg ernaar toe is zo mogelijk nog diverser. Dat is misschien geen populaire mening, maar ik heb het al ZO vaak gezien: beginnende ondernemers die het stappenplan van een ervaren coach kopen (want die verkoopt de high end groepsprogramma’s), zodat ze de kortste weg naar succes kunnen bewandelen.

‘Bij mij werkt het’

Natuurlijk leren ze altijd wel iets in die programma’s, maar ze worden 8 van de 10 keer ook teleurgesteld. Het succes blijft uit, ondanks de duizenden euro’s die ze spenderen aan de masterminds en groepsprogramma’s. De ervaren coach is dan heel duidelijk en zegt: ‘ik heb mijn stappenplan gedeeld en gezegd hoe je het moet doen. Als het niet werkt, zul je zelf iets gemist hebben, want bij mij – en bij klanten xyz – werkt het’.

Het succes blijft uit, ondanks de duizenden euro’s die ze spenderen aan de masterminds en groepsprogramma’s.

En DAT is exact het punt dat ik hier wil maken: het werkt altijd bij de coach in kwestie, en de klanten die qua type mens erg lijken op de coach. Maar wat als de coach je zegt dat je een Facebook groep moet beginnen en je bent een verlegen, introvert persoon: hoe ga je dat doen (en volhouden)? Wat als de coach zegt dat je op LinkedIn proactief moet connecten met mensen en je voelt aan alles dat dit heel onprettig en onnatuurlijk voor je is, wat moet je dan? Wat als de coach zegt dat je minimaal 5 gesprekken per week met potentiële klanten moet hebben en die 5 per week haal je niet. Moet je dan mensen via WhatsApp, Messenger of LinkedIn gaan benaderen voor een gesprek, ook al voel je aan alles: deze manier voelt ZO slecht?

Doe wat past bij JOU

Mijn punt is dit: voordat je een programma van welke coach dan ook aanschaft: kijk naar wat voor type mens zij is. De coach verkoopt haar kennis, iets wat goed heeft gewerkt in het verleden. Dat is iets heel persoonlijks, van die specifieke coach. Dus als jij een ander type persoon bent, kan het misschien best lastig worden met het stappenplan van die coach. Wat voor haar heeft gewerkt, hoeft niet per se voor jou te werken.

Dat doet me erg denken aan een anekdote uit mijn tijd dat ik bij een groot internationaal trainingsbureau werkte. Nieuwe trainers kregen les van ervaren trainers om afspraken te maken met potentiële nieuwe klanten. Een van de ervaren – en zeer succesvolle – trainers deed dat altijd als volgt, op een meer dan zelfverzekerde manier: ‘Dag mevrouw X, mijn naam is Y. Ik bel u om te zeggen dat u een afspraak met mij heeft. We hebben alleen nog geen datum en tijd afgesproken. Kunnen we dat nu even doen?’. Ongelooflijk brutaal natuurlijk, want het was gewoon een ‘koud’ telefoontje met iemand die hij nog nooit gesproken had. Maar voor hem werkte het bijna altijd.

Die methode leerde hij ook aan nieuwe trainers. Maar voor hen werkte het niet. Bijna nooit. Omdat zij een totaal ander type mens waren. Zij hadden een heel andere energie. En dat is voelbaar op een onbewust niveau. Als je dan iets gaat doen wat eigenlijk niet bij je past, voelt de ander dat. Die voelt dat er iets niet helemaal goed zit, maar wat het is, daar kunnen ze de vinger niet op leggen. En zoals altijd: als je voelt dat er iets niet goed zit, ga je niet met iemand in zee.

Ik ben hier niet om business coaches af te branden, helemaal niet. Maar ik ben hier wel om je bewust te maken van deze valkuil. Het is verleidelijk om in te gaan op het aanbod van een business coach die zegt: ‘volg deze stappen en je hebt gegarandeerd succes’. Ik ben er meerdere keren ingestapt en kreeg nooit het succes wat ik wilde, totdat ik mijn eigen manier ging vinden. Inmiddels weet ik met de hulp van Human Design wat voor type coach ik wel en niet moet hebben. En dat is waar ik met mijn klanten ook mee werk. Ik ben een goede coach voor Generators, Projectors en sommige (en niet alle) Manifesting Generators. Manifestors en Reflectors zijn niet mijn ‘cup of tea’. En dat is helemaal prima, want daar zijn weer andere coaches voor.

Jouw eigen manier is ook goed

Er is een markt voor iedereen. Ook voor de introverte, verlegen ondernemers, de ondernemers die denken dat er niemand op hen zit te wachten, de ondernemers die een grote droom hebben maar er niet over durven praten, de ondernemers die heel graag willen, maar teveel ideeën hebben, en voor de ondernemers die niet goed weten waar ze moeten beginnen.

Vraag hulp, maar kies de juiste persoon die bij je past. Dan kun je zelf je ‘road to success’ gaan vinden!

6 REACTIES

  1. Wat een mooi blog, Nicoline. Volgens mij kunnen we daar elkaar niet vaak genoeg aan herinneren: vind je eigen manier! En wat ik ook erg mooi vind om te lezen is dat jij voor jezelf ook helder hebt met welke type mensen je het beste matcht als coach en daar dus heel helder in bent. Niet iedereen durft dan ‘nee’ te zeggen, want: omzet. Wat doe je als je een manifestor of reflector treft?

    • Da’s een goed punt Yvonne, nee zeggen tegen een potentiële klant die geen goede match met je is kan voor sommige mensen heel eng zijn. Ik heb dat in het verleden ook niet altijd gedaan. Helaas plukte ik daar dan ook de wrange vruchten van. Als er geen goede match is haal je gewoon niet het beste in elkaar naar boven en daar is niemand bij gebaat. Als ik een manifestor of reflector tref hangt het van hun coachvraag af aan wie ik ze doorverwijs.

  2. Mooi verhaal, Nicoline. Ben het helemaal met je eens. Je maakt me overigens wel nieuwsgierig naar de Generators, Projectors, Manifesting Generators, Manifestors en Reflectors. Ik kan me er allemaal wel iets bij voorstellen, maar had de termen nog niet eerder gehoord. Benieuwd in welke groep ik thuishoor :-).

  3. Zo waar dit! En exact waarom ik veel meer geloof in 1-op-1 zodat je de ondernemer veel specifieker kan helpen.
    Er is niet 1 wel naar meer klanten, er zijn er vele! En de meest succesvolle is diegene die echt bij jou past 😉 fijn stuk!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?