TEDTalk: In 30 dagen je doel

JUST TAlk met de pitchcoach

Dr. Esmeralda Kleinreesink (De Pitchcoach) is dé expert op het gebied van pitchen in Nederland. Haar unieke combinatie van podiumervaring, schrijfervaring en wetenschap maakt dat zij feilloos weet wat er nodig is om je publiek aan je lippen te laten hangen en je boodschap écht te laten overkomen. Ze werkt vooral 1-op-1 met cliënten, waaronder (aankomend) TEDxSprekers. Ze geeft daarnaast ook masterclasses, zoals de masterclass Spreken als een TEDxSpreker en haar eigen TEDxTalk 'War Changes Soldiers' is inmiddels bijna 50.000 keer bekeken. Reden genoeg om Esmeralda te vragen om haar beste presentatietips te geven aan onze lezers. 

Leestijd: 3 minuten

Is er iets wat je altijd al hebt willen doen, maar nooit hebt gedaan? Dagelijkse posten op LinkedIn, een boek schrijven, of stoppen met 100x per dag je tijdlijn checken? In zijn superkorte TEDTalk van slechts 3 minuten Try something new for 30 days laat Matt Cutts zien hoe je dit soort doelen makkelijk kunt halen. Door ze gewoon maar eens 30 dagen te proberen.

Bekijk hier eerst de originele TEDTalk

Naast dat het inhoudelijk een praktisch toepasbare en inspirerende TEDTalk is, kun je ook veel leren van de presentatietechniek van Matt. Vijf technieken die hij gebruikt en die jij als ondernemer direct kunt toepassen bij je volgende pitch, presentatie of speech:

  1. Hou het kort. Hoewel een TEDTalk normaliter ergens tussen de 8 en 18 minuten duurt, is deze slechts 3 minuten. De boodschap komt echter uitstekend over, deels ook juist dankzij het feit dat hij kort is. Het is voor het publiek makkelijk om de aandacht erbij te houden en het dwingt je als spreker om je helemaal te focussen op datgene wat je wil zeggen. Goethe zei niet voor niets: “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, in de beperking toont zich de meester.
  2. Gebruik herkenbare voorbeelden. Een andere reden dat het makkelijk is voor het publiek om de aandacht bij deze talk te houden, is dat Matt voorbeelden geeft die herkenbaar zijn. Hij spreek bijvoorbeeld over de droom om een boek te schrijven. Dat is een droom van heel veel mensen. Alleen al in Nederland zijn er ruim 1 miljoen Nederlanders die schrijven als hobby. Nog eens 1,5 miljoen doen dat nog niet, maar zeggen het wel van plan te zijn volgens het schrijfonderzoek van Trouw. Een goed voorbeeld dus om te geven.
  3. Gebruik zelfspot. Matt maakt ook goed gebruik van zelfspot. Als je om jezelf kunt lachen en jezelf niet te belangrijk vindt, is het makkelijk om contact met je publiek te maken. Dat vinden we sympathiek en herkenbaar. Niet voor niets beginnen de meeste stand-up comedian hun act met een grap waarbij ze zichzelf op de hak nemen.

Matt gebruikt bijvoorbeeld zelfspot als hij vertelt over het boek dat hij in 30 dagen heeft geschreven:  “Is mijn boek de volgende grote Amerikaanse roman? Nee. Ik schreef het in een maand. Het is vreselijk. Maar voor de rest van mijn leven hoef ik op een feestje niet meer te zeggen: “Ik ben computerwetenschapper.” Nee, als ik wil kan ik zeggen: “Ik schrijf romans.”

Dat levert hem een goede lach en de sympathie op van het publiek.

  1. Hou het persoonlijk. Dit is ook gelijk een goed voorbeeld van een andere toptip om je pitches en speeches te verbeteren: kom met persoonlijke verhalen. Wees niet bang dat dat ervoor zorgt dat je narcistisch overkomt. Integendeel, het maakt je invoelbaar en zorgt dat wij ons makkelijk met je kunnen identificeren.

Het heeft nog een ander, heel belangrijk voordeel: je hebt het zelf meegemaakt. Dus je kunt het bijhorende verhaal voor je zien en daardoor heel makkelijk in geuren en kleuren beschrijven. En hoe beter jij een situatie beschrijft, hoe makkelijker je je publiek meeneemt in jouw wereld en daarmee aan je lippen laat hangen.

  1. Eindig met een call-to-action. Matt eindigt zijn verhaal met een heldere boodschap aan zijn publiek. Hij zegt heel duidelijk wat hij wil dat ze doen met de informatie die hij hen heeft gegeven. Dat noemen we een call-to-action en dat is het verplichte einde van elke pitch. Je staat niet voor niets daar op dat podium: je wil wat van je publiek. Elke goede pitch eindigt met het concreet uitspreken wat je dan wil van ze, zonder er doekjes omheen te draaien, vaak zelfs in de gebiedende wijs.

Matt doet dat als volgt: “Mijn vraag aan jullie is: waar wacht je nog op? Ik garandeer je dat de komende 30 dagen voorbij zullen gaan, of je het nu leuk vindt of niet. Waarom bedenk je niets dat je altijd al wilde proberen? Geef het een kans de komende 30 dagen.”

Het is een simpel en helder einde van een uitstekende, korte talk die je juist door de eenvoud nog heel lang bij zal blijven.

Wil je nog meer tips? Bekijk dan mijn hele TEDAnalyse van Matt Cutts TEDTalk op YouTube:

Wil je ook jouw favoriete tedtalk insturen?

We vinden het erg leuk als je ook jouw favoriete TEDtalk wilt insturen. Door welk TEDxTalk raak jij elke keer weer geïnspireerd? Of van welke talk wil je weten waarom deze zo goed is? Stuur 'm op naar redactie@feemonline.nl en onze experts gaan ermee aan de slag!

Ook boeiend

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van FEEM dagelijks in je mail?