Leestijd: < 1 minuut

Blog van een van onze leden

Opnieuw starten met Insta

Het kan zijn dat je de komende tijd weer aan de promotie van je bedrijf wilt gaan werken. Misschien wel omdat je nieuwe producten hebt, je openingstijden veranderd zijn, je barst van de nieuwe ideeën, of gewoon omdat de lente eraan komt!

Leestijd: 4 minutenInmiddels ben ik zeven jaar bedrijfseigenaar. Op één ding na gaan de zaken goed: ik mis het geven van trainingen. Dat brengt me in gedachten terug naar 14 jaar geleden. Ik was herintreder in het onderwijs.

Opnieuw starten

Na een burnout was ik iets heel anders gaan doen. Ik was zo ver weg geraakt van mezelf dat ik moest nadenken als iemand zei; Wil je koffie of thee? Dan koos is wat ik dacht dat die ander makkelijk vond, ik wist gewoonweg niet wat mijn gevoel zei.

Alleen niemand noemde mij herintreder en zo voelde ik dat zelf eigenlijk ook niet.

Ik wilde mijzelf terugvinden en ging werken in strandtenten en restaurants, en toch ging dat vervelen. Toen ik 14 jaar geleden een vacature zag, heb ik het weer geprobeerd en ben ik aangenomen op een school. Niemand noemde mij herintreder en zo voelde ik dat zelf eigenlijk ook niet.

Opnieuw opstarten waarbij mensen verwachten dat je vlot weer op stoom bent, stelt jezelf voor uitdagingen. Toen vond ik dat best lastig, ik schaamde me als ik iets niet wist. Ontwikkelingen in het onderwijs had ik een paar jaar lang niet meegekregen. Ik voelde me soms minder, want je weet zelf niet welke hiaten je hebt in kennis. Je weet niet wat je niet weet, en je moet maar iemand treffen die je bij kan praten.

Terug naar nu

Ik wil weer opnieuw opstarten met de trainingen, ditmaal na een coronajaar. 2020 Was een resetknop. Ik heb er nu weer zin in, ik wil aan de slag; trainingen geven, mensen vooruithelpen, vrouwen digitaal emanciperen. Ik ben er even voor gaan zitten, om een plannetje te smeden. Misschien heb jij ook iets aan de manier waarop ik dat aanpak. Ik deel mijn tips graag met je.

Opstarttips Instagram

Het kan zijn dat je de komende tijd weer met je bedrijf wat promotie wilt maken. Je hebt misschien nieuwe producten, nieuwe openingstijden, nieuwe ideeën, nieuw seizoen voor de deur?

Ik had een nieuw idee; ik geef alleen nog maar privetrainingen. Dan heeft je instagram bereik een oppepper nodig, zeker als je een tijdje niet veel gepost hebt.

Tip 1. Werk ergens naartoe.

Een paar voorbeeld van ergens naartoe werken zijn:

  • Ik wil in mijn statistieken terugzien dat de helft van mijn volgers, binnen een week berichten van mij gezien heeft.
  • Ik wil er xx volgers bij hebben.
  • Ik wil via Direct Messages contact opnemen met 5 mensen per dag.
  • Ik wil een ludieke actie doen op datum en in de weken eraan voorafgaand plaats ik elke week 2 berichten daarover. enz.

Ergens naartoe werken is voor iedereen anders, maar voor iedereen geldt: hoe concreter hoe beter. Dus noteer waar je naartoe werkt, ik doe dat in mijn agenda. Mijn doel? Van vier naar acht trainingen per maand toe.

Tip 2. Maak er een kalender bij.

Als je de ene dag 3 berichten plaatst en dan weer een paar dagen niks, weten mensen niet wat ze van je kunnen verwachten en heb je kans dat ze besluiten je niet meer te volgen. Als je een schrijfbui heb: maak een paar berichten, maar plaats ze nog niet. Dan blijven ze in concept staan en kun je ze een volgende dag gemakkelijk wel plaatsen. Wil je niet helemaal uit beeld verdwijnen dan is een bericht per week minimaal.

Voor alles geldt: oefening baart kunst, dus gewoon doen dan leer je het vanzelf bij. Wil je inspiratie? Kijk op de issuekalender welke dagen in je straatje passen om een bericht aan ‘op te hangen’. Denk ook aan voor de hand liggende dagen als 28 maart 2021 Zomertijd, of juist vrouwspecifiek bij Prinsessendag.

Tip 3. Voorbereiding maakte je werk effectiever.

Wil je weer opnieuw in beeld komen? Dan heb je een opstartfase met wat meer berichten en daarna zoveel berichten per week als waar je aan toe komt om te maken (of besteed de boel uit). Denk in de opstartfase aan drie dagen lang 2 berichten per dag (ochtend en avond) en daarna 1 per dag of om de dag een bericht of vlog en/of in combinatie met een verhaal/Storie. Bereid voor in een tekstverwerker zoals Word: plan welke berichten inclusief hashtags je wilt plaatsen zodat je een voorraad heb en het niet allemaal in je telefoon hoeft in te gaan typen.

Of neem meteen een paar vlogjes of filmpjes op (en spreid het posten ervan uit). Als je op deze manier werkt is het handig om dat in een cloud op te slaan, zodat je er zowel op een laptop als via je telefoon makkelijk in kan werken en uit kan kopiëren en plakken. Instagram werkt het gemakkelijkst vanaf je telefoon. Je kunt daarnaast ook instagram-inplan-apps vinden zoals Later, Buffer of StoriesEdit (er zijn er meer van). Ik ben gaan terugkijken welke berichten het goed doen, en dat zijn de allerallermooiste foto’s, dus ben ik streng. Ik kijk heel kritisch naar wat ik wel en niet erop zet, en niks met letters eroverheen. Ik bewerk foto’s wel, maar het blijven toegankelijke foto’s. Bewerken kan via de app Snapseed heel makkelijk.

Tip 4. Sla hashtags op en doe hashtagonderzoek.

Zonder hashtags heeft al je werk zo weinig zin. Je pakt dit klusje aan in 2 stappen. Investeer eerst tijd in een onderzoekje. Op jouw vakgebied & met jouw doelgroep & met jouw doel, welke hashtags komen in je op? Maak er een documentje van, in dezelfde map in je cloud. Je mag onder een instagrambericht maximaal 30 stuks gebruiken. Echt doen!

Als je een grof lijstje hebt, komt stap 2. Tik op het zoekloupje onderin instagram, en begin met intoetsen. Kijk scherp naar wat er gebeurt want dat is superleerzaam. Instagram begint namelijk met aanvullen wat je ingeeft en wel op volgorde van populariteit. #LinkinBio #love, en #sunset zijn wel superpopulair, maar ook weer nietszeggend. Dus probeer met specifieke hashtags te kijken wat zowel populair is, als behulpzaam kan zijn voor de mensen die jouw dienst of product zoeken.

Dit onderzoekje doe je eenmaal intensief en daarna maak je een selectie van hashtags die je voorradig houdt, zodat je altijd onderaan een nieuw bericht een setje hashtags in kunt voegen, waarvan je weet dat die het voor jou goed doen. Deze lijst hoef je nu alleen nog maar bij te houden en slim in te delen. Mijn hashtag ideeen lijstje heb ik apart opgeslagen in mijn notitieapp met ‘opstartlijst’ zo weet ik waar ik gevonden hashtags simpel en snel bij kan zetten.

Tip5. Varieer maar hou een ding hetzelfde

Die hashtaglijst van 30, moet zou ook weer niet elk bericht exact hetzelfde zijn. Zorg voor een basisset en verzin er bij elk seizoen, bericht of onderwerp ook een poaar bij die alleen bij dat bericht passen. Een ding hou je wel altijd hetzelfde, zekerals je weer op gaat starten: jouw naam. Liefst als eerste of als laatste hashtag van het rijtje omdat die het beste blijven hangen.

Goed starten is het begin van iets moois en heg leuke is dat je het niet fout kunt doen. Je kunt er alleen steeds beter in worden.

Jolanda Gooikerhttps://feemonline.nl/jolanda_gooiker/
Voor Jolanda is groeien belangrijk. Groei als in zelfontwikkeling, en ook groei bij anderen mogelijk maken. Groeien maakt ieders leven rijker en de wereld een beetje mooier. Vrouwen die een digitale inhaalslag willen maken helpt ze graag.

je krijgt wat je nodig hebt

Alle artikelen in dit magazine worden geschreven door onze journalisten. Op één rubriek na: ‘Je krijgt wat je nodig hebt’. Hier vind je de blogs van onze Verschilmakers en daar is dit blog ook een voorbeeld van. Geschreven op persoonlijke titel. De onderwerpen zijn heel divers: je krijgt wat je nodig hebt. Laat je verrassen.

Samen maken we het verschil. Er zijn veel verschillende vrouwelijke ondernemers in Nederland die ieder op hun eigen manier een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Door hen de mogelijkheid te geven om hun inspiratie met jou te delen, wordt onze gezamenlijke impact nog groter.

Meer van deze Verschilmaker

Andere Verschilmakers

Reageren? leuk!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here