Leestijd: < 1 minuut

Blog van een van onze leden

Ondernemen – kies je voor noodzaak of succes?

Je bent onderneemster, nog maar net, of al langere tijd. Oftewel, je hebt een bedrijf, toch? In mijn ogen is er een groot verschil tussen of je een bedrijf hebt of ondernemer bent. In dit artikel nodig ik je uit, of liever daag ik je uit, om dit verschil te leren kennen, herkennen en zo jouw ondernemerschap te ontdekken en strategisch te ontwikkelen.

Leestijd: 7 minuten

‘Ondernemen is geen status, het is een levenswijze’

Deze uitspraak doe ik regelmatig en is voor mij volledig van toepassing is. Hoe is dat voor jou?

Er zijn verschillende redenen om een bedrijf te beginnen. Je rolt erin, je kiest er bewust voor of het is de enige manier en zo gebeurt het gewoon.

Noodzakelijk kwaad

Toen je startte met je bedrijf wat dat waarschijnlijk, omdat dat de enige of voor jou beste manier is om je vak uit te oefenen. Je bent vooral een professional die haar vak wil uitoefenen op een heel eigen manier en daar komt het hebben van een bedrijf bij. Een noodzakelijk kwaad? Voor sommigen wel en voor sommigen niet. Als dat zo is, dat noodzakelijk kwaad, dan kan het als een behoorlijke last voor je voelen. Voor anderen is het vooral een mooie manier om niet meer voor een baas te werken. Wat de reden ook is, jouw bedrijf is een feit.

Wil je weten hoe je je succeskans kunt vergroten? Dan ga ik je meenemen in een paar interessante inzichten.

Je bent ondernemer en daarmee volledig zelf verantwoordelijk voor je succes en je inkomen. De valkuil voor mensen die vol voor hun bedrijf gaan, of je nu net gestart bent of al langer bezig bent, is om te duiken en te zwemmen in de ‘dagelijkse business’. Er moeten immers klanten komen en er moet geld verdiend worden. Veel ondernemers neigen dan naar denken op korte termijn en focussen op het ‘nu’ scoren. Je maakt zo snel mogelijk een website, een facebookpagina, een nieuwsbrief en een mailingbestand. Maar waarom ben je dit allemaal aan doen, naast het binnenhalen van omzet? En wat levert het nu, straks en later op?

Je motivatie is vanzelfsprekend anders dan wanneer je er werkelijk je boterham mee moet en wilt verdienen.

Aan de andere kant zijn er ook veel onderneemster, die hun bedrijf ‘erbij doen’. Dit wordt door de buitenwereld vaak als volgt genoemd: ‘heeft ze ook wat’. En heel eerlijk, dat denken die onderneemster vaak zelf ook. Begrijp me goed, hier is natuurlijk niets mis mee. Het inkomen dat ze uit hun bedrijf halen is minder belangrijk, omdat ze ook een ander inkomen hebben of de partner voldoende verdient. Een comfortabele uitgangssituatie voor je bedrijf, want het risico is klein en de situatie is veilig. Je motivatie is vanzelfsprekend anders dan wanneer je er werkelijk je boterham mee moet en wilt verdienen. De kans dat je je ondernemerschap strategisch zult zien is een stuk kleiner. Maar ook in die situatie nodig ik je uit om verder te lezen en het jouwe hieruit te halen.

Kies jij voor de korte of lange termijn?

Bij de begeleiding van ondernemers zie ik heel vaak het korte termijn denken. Dat begrijp ik, er moet immers naast het plezier in het werk ook simpelweg geld verdiend worden, ‘brood op de plank’. Wanneer je je daarop focust, ben je alleen in het nu en morgen bezig. Je relateert je succes aan de hoogte van je inkomen.

De (middel)lange termijn komt dan niet op bij veel ondernemers. Daar is vaak ook geen tijd voor. Dat is jammer, want je mist een kans om in de toekomst (nog) meer geld te verdienen en om jouw missie te realiseren. Je succes ook op te hangen aan meer dan het behaalde financiële resultaat.

Wat je drijft, stuwt je voort

Dat succes kun je bijvoorbeeld ook afmeten aan het plezier dat je hebt, of aan het effect dat jouw werk bij anderen heeft, of in welke mate je jouw drijfveren inzet.

Met plezier nodig ik je hier uit om te kijken wat je drijfveren zijn. Daarmee bedoel ik te onderzoeken van welke dingen je hart sneller gaat kloppen, een sprongetje van maakt, waar je het warm van krijgt en zin krijgt om aan de slag te gaan. Oftewel, waar je echt en oprecht voldoening van krijgt en niet gedreven wordt door de noodzaak het geld verdienen. Zoek een lijst met drijfveren op op internet, of kijk naar de lijst hieronder. Schrijf maar eens op welke woorden je pakken, ‘resoneren’. Vervolgens selecteer je de 5 belangrijkste: jouw drijfveren. Neem deze mee in hoe je je werk en je bedrijf inricht.

Levensmissie

Waarom zien we zoveel dat korte termijn denken? In mijn praktijk zie ik dat het veel te maken heeft met gezien worden, bevestiging krijgen dat je de moeite waard bent. Maatschappelijk wordt succes nu eenmaal in geld uitgedrukt, of in omzetgroei. Maar dat zijn toch wat lege begrippen, ze zeggen totaal niets over jou, als mens of als ondernemer.

Wat gebeurt er bij je wanneer ik zeg dat jij met jouw werk de wereld kunt veranderen?

Dus we gaan het over een andere boeg gooien hier, en ik stel je de volgende vraag: ‘Wat gebeurt er bij je wanneer ik zeg dat jij met jouw werk de wereld kunt veranderen? En dat je daarmee ook een verantwoordelijkheid draagt en kunt nemen.’ Kun je jezelf zien als wereldverbeteraar? Ik wel, ja echt!

Wanneer ik mijn klanten vraag wat ze graag willen in hun werk met hun bedrijf, krijg ik vaak het antwoord: een goed lopend bedrijf, geld verdienen, mensen helpen. Dan stel ik vervolgens de vraag: wat is er als je dat bereikt hebt, wat brengt het jou en hen, als die mensen een stap verder komen? Na het antwoord dat ik dan krijg, volgt de vraag: en wat is er dan, wat is er veranderd in de wereld? En als dat bereikt is, wat is er dan? En dan? En daarna? We gaan door tot het zo groot is, dat het niet groter meer kan zijn. Ik kan je verklappen, als ik deze vragen door blijf stellen, en je steeds een stap groter kunt denken, dan kom je uiteindelijk uit bij ‘wereldvrede’. Hoe mooi zou dat zijn?

Waarom stel ik deze serie vragen? Dat doe ik heel bewust. Ik wil je namelijk uitnodigen om een beweging te voelen en zo voorbij het korte termijn succes denken te komen. Ik wil je laten voelen en beseffen dat wat jij doet veel meer betekenis heeft, dan het realiseren van je inkomen. Denk groot! Denk wat jij in jouw leven te brengen hebt, met welke missie je leeft en werkt. Als je daar stappen in zet, dan heb je succes!

Ga dromen!

Vanuit jouw levensmissie kun je gaan dromen. Wat zijn je dromen? Welke idealen heb jij? En leef jij ze ook? Voor Nederlanders best een moeilijk iets. We leven in een behoudende, calvinistische maatschappij. Dus de meesten van ons hebben leren leven volgens het principe ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ en tja voor vrouwen geldt dit waarschijnlijk nog meer, dat heeft te maken met hoe ons brein werkt: ‘Wie ben ik om te denken dat ik zo’n invloed op de wereld kan hebben.’

Idealen leven is heel vervullend.

Wanneer je je dromen leert kennen, helpt het je om groter te gaan denken. Daar help ik je graag bij, met nog een andere invalshoek: ‘de chaostheorie’ (zie hieronder). Deze theorie is een mooie ondersteuning om je te vertellen dat ook jouw dromen uit kunnen komen, jij jouw idealen kunt realiseren èn dat ze een effect op de wereld kunnen en zullen hebben (levensmissie). Immers, als jij een klein effect kunt realiseren met jouw ondernemerschap, dan stroomt dat door, waardoor het een vervolgeffect heeft. Je krijgt zo een mooie olievlek. Idealen leven is heel vervullend. En ja, daar mag je geld mee verdienen! Denk groot!

Zo is het schrijven van dit artikel voor mij een manier om ook mijn droom weer een stukje te realiseren. Als jij namelijk hierdoor als professional en ondernemer net iets (of heel veel) succesvoller bent en met meer passie vanuit je essentie kunt werken, dan kun jij meer mensen helpen, begeleiden of het goede product bieden en daarmee meer mensen meer geluk laten ervaren. De olievlek is ook dan een feit, voor mij èn voor jou.

Beperkende overtuigingen

Vaak is het zo dat mensen hun idealen of dromen echt wel kunnen omschrijven, maar er is altijd die MAAR. Heel veel redenen waarom het toch niet kan, niet zal lukken, of nog niet mogelijk is.

Door te gaan dromen lopen we ook tegen onmogelijkheden op. Of liever vaak schijnbare onmogelijkheden. Onze gedachten gaan naar waarom het toch niet zal lukken, waarom het niet kan.

Vrouwen hebben ook hier in het algemeen meer last van dan mannen.

We hebben allemaal te maken met situaties, uit het verleden of het nu, die beperkende overtuigingen opleveren. De uitdrukking ‘beperkende overtuiging’ vertelt wat het is, gedachten waarmee je jezelf beperkt of tegenhoudt. Een onwaarheid, waardoor je niet durft te doen wat je wel kunt. Wanneer je immers klein denkt, zijn jouw activiteiten èn resultaten ook klein. Vrouwen hebben ook hier in het algemeen meer last van dan mannen. Door hiervan af te komen, of in ieder geval al te verminderen, kun je ze doorbreken en loslaten. Op lange termijn heeft dat grote effecten.

Hoe ontdek je hoe je jezelf tegenhoudt? Wat het is dat je niet verder komt met je bedrijf, je niet de gewenste grootte bereikt? Hier zijn verschillende methoden voor. Allereerst denk eens terug aan wat je dacht toen je antwoord had gegeven op mijn ‘en dan’ vragen. Mijn tip: onderzoek dat eens met een goede coach!

Succes

Wanneer je dit artikel nog eens goed doorleest en je mijn inzichten en adviezen ter harte neemt, bouw je een belangrijke basis voor jouw succes. Koppel daaraan de overtuiging: “Ik heb succes, ik creëer succes”, en je hebt een belangrijke stap in je ondernemerschap gezet en dat ga je merken.

Zoek, ondervind en vind jouw manier van ondernemen. Wanneer je het ondernemen invult op de manier die bij jou past, dan heb je succes en kun je je als professional naar hartenlust uitleven. Heel wat anders dan het gevoel uit noodzaak ondernemer te zijn.

Weet dat iedere expert ooit een beginner was! Heb een ontzettend grote droom, die jou een beetje bang maakt. En ga er helemaal voor. Zet kleine stapjes. Vier iedere vooruitgang en zet door.

Alles is anders

Nu je dit beseft, betekent dat dan, dat het morgen allemaal anders is voor je? Nee, waarschijnlijk niet. Hoewel dat natuurlijk erg leuk zou zijn, maar je zult wel een verandering voelen. Dit zal je inspireren om het ondernemen in een ander licht te zien, te veranderen en meer strategisch en vanuit de essentie te benaderen. En dat draagt meteen bij aan je succes.

Succes!


Chaostheorie

Chaostheorie kijkt naar de onderliggende orde van een schijnbare chaos. De naam ‘chaostheorie’ is misleidend. Hij suggereert dat er geen orde bestaat. Dit is niet juist, want in werkelijkheid blijkt zelfs aan de meest complexe systemen een onverwachte wetmatigheid ten grondslag te liggen. Voorbeelden van dynamische systemen zijn onder andere de atmosfeer, kolkende vloeistoffen, populatiesystemen en zelfs het zonnestelsel.
De chaostheorie is gebaseerd op het principe van een immens sterke gevoeligheid voor afwijkende begintoestanden. Zelfs het kleinste verschil in de aanvangssituatie van een patroon kan een zo volkomen afwijkend resultaat opleveren dat het evengoed uit een andere beginsituatie zou kunnen zijn voortgekomen.

De meest gebruikte metafoor rond het principe van de chaostheorie is het zogenaamde ‘vlindereffect’. Dit stelt dat een minuscuul voorval als het vleugelfladderen van een vlinder in Brazilië na verloop van tijd een tornado kan veroorzaken in Texas. Dit is dan ook precies wat Lorenz waarnam: minuscule verschillen in de beginsituatie resulteren langzaam maar zeker in steeds grotere afwijkingen en zorgen tenslotte voor een volledig nieuwe en onverwachte uitkomst.
Bron: https://tallsay.com

Drijfveren

Aandacht – Behulpzaamheid – Bescheidenheid – Betrokkenheid – Betrouwbaarheid – Collegialiteit – Competitie – Continuïteit – Dankbaarheid – Deskundigheid – Discipline – Duidelijkheid – Duurzaamheid – Eenvoud – Eerlijkheid – Efficiëntie – Eigenheid – Erkenning of waardering – Flexibiliteit – Geduld – Gehoorzaamheid – Gelijkwaardigheid – Gemak – Groei – Humor – Integriteit – Klantgerichtheid – Kwaliteit – Liefde – Loslaten – Loyaliteit – Marktleiderschap – Onafhankelijkheid – Ontspanning – Openheid – Optimisme – Originaliteit – Persoonlijke ontwikkeling – Plezier- Rationaliteit – Rechtvaardigheid – Respect – Resultaat – Rijkdom – Schoonheid – Solidariteit – Stilte – Succes – Tolerantie – Veiligheid Verantwoordelijkheid – Verbetering – Vernieuwing – Vertrouwen – Vitaliteit of gezondheid – Vrede – Vrijheid – Winst – Zekerheid of stabiliteit – Zelfstandigheid

Annechien Broekmeijerhttps://feemonline.nl/author/annechienbroekmeijer/
Annechien is Bedrijfskundig Levenscoach en begeleidt ondernemers en leidinggevenden in de breedte van bedrijfskundige, ondernemers- en levensvraagstukken in haar bedrijf Essentieel Ondernemen.

je krijgt wat je nodig hebt

Alle artikelen in dit magazine worden geschreven door onze journalisten. Op één rubriek na: ‘Je krijgt wat je nodig hebt’. Hier vind je de blogs van onze Verschilmakers en daar is dit blog ook een voorbeeld van. Geschreven op persoonlijke titel. De onderwerpen zijn heel divers: je krijgt wat je nodig hebt. Laat je verrassen.

Samen maken we het verschil. Er zijn veel verschillende vrouwelijke ondernemers in Nederland die ieder op hun eigen manier een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Door hen de mogelijkheid te geven om hun inspiratie met jou te delen, wordt onze gezamenlijke impact nog groter.

Meer van deze Verschilmaker

Andere Verschilmakers

Reageren? leuk!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here