Financiële cijfers
Financiële cijfers zijn een beetje een inkoppertje, maar toch wordt dit vaak vergeten. Als je je administratie netjes hebt bijgewerkt, geven de cijfers een goed beeld hoe het nu werkelijk gaat. Voorbeelden zijn:
• Maak je winst of verlies?
• Hoeveel geld heb je op de bank staan?
• Waar zitten je winstlekken?
• En verdien je wel iets met je meest verkopende dienst? (indien je ondernemer bent)
Urenregistratie
Een ander voorbeeld van cijfers die je heel veel informatie geven, is je urenregistratie. Ik hoor vaak van klanten de opmerking “Moet dit nu echt?”, maar ook deze registratie/administratie geeft je zoveel informatie. Voorbeelden zijn:
• Hoeveel uren ben jij (of zijn je medewerkers/teamleden) nu echt declarabel?
• Hoeveel uren besteed je nu echt aan die klant? En doe je eigenlijk niet teveel – of te weinig – voor het tarief dat je kost?
• Aan welke activiteiten besteed je nu de meeste tijd?
• Etc.
Website
Als jij google analytics hebt (of een andere tool) kan je heel veel cijfers krijgen met betrekking tot het bezoek aan je website. Voorbeelden zijn:
• Welke site is het meest populair?
• Hoe lang blijven bezoekers op je website
• Welke blog is het meest populair
En zo zijn er nog tientallen andere voorbeelden te noemen. Welke getallen zijn voor jouw werk van belang?
Juist door af en toe deze cijfers te bekijken en te analyseren, kun je groeien in je ontwikkeling. Natuurlijk zijn intuïtie en je gevoel heel belangrijk, maar check altijd even de cijfers of het gevoel echt juist is. Of gebruik de feitelijke cijfers als input voor je intuïtie. Zeker bij beslissingen die veel financiële gevolgen kunnen hebben.