foto: christina-wocintechchat
Leestijd: 5 minuten

Ondernemer als marketeer

Om dit te creëren, maken we eerst de stap naar de invulling van je bedrijf. Als ondernemer heb je verschillende rollen en taken. Denk maar aan:

  • professional  degene die het vak uitoefent, de inhoud van je bedrijf biedt
  • administrateur  je weet wel die factureert, registreert, aangiftes doet
  • ondernemer – de figuur die jouw bedrijf runt
  • facilitair medewerker – dat manusje van alles 😉

En je hebt ook een taak als marketeer. Misschien denk je nu: ‘marketeer, maar daar heb ik helemaal geen opleiding voor?’. Dat kan kloppen, maar als je dit artikel doorneemt, zal je erachter komen dat dat ook helemaal niet nodig hoeft te zijn.

Marketing

Marketing is net als administratie een noodzakelijk kwaad, maar het hoort natuurlijk wel bij het ondernemen. Immers, het is belangrijk dat de wereld weet wat jij doet, hoe je dat doet en hoe je je onderscheidt van anderen. Dan heb je namelijk meer werk, dat wat jij zo leuk vindt.

Veel mensen vinden marketing helemaal niet leuk of voelen daar grote weerstand bij. Dan zijn er gedachten als: ‘ik ga toch niet aan die borstklopperij doen’, of ‘hoe moet ik nou weten hoe ik marketing doe’, of ‘ik ga mezelf echt niet verkopen, de klanten komen vanzelf wel naar me toe’. Reële gedachten. Daar ga ik verder op in.

Marketing hoeft namelijk helemaal niet vervelend, schreeuwerig of ‘not-done’ te zijn. Dat is mijn idee. Het gaat er vooral om dat je een vorm van marketing kiest die bij jou past. Die jou als mens, als ondernemer en professional presenteert.

Alles is marketing

Als je kijkt naar het ondernemen, dan is dat marketing. Alles wat je doet, niet doet, vertelt, niet vertelt, alles wat je uitstraalt… het is allemaal marketing. Dus eigenlijk valt het wel mee, je bent nu al druk bezig met marketing namelijk. Precies zoals ik dat nu ben, nu ik dit artikel schrijf en jij het nu aan het lezen bent. Je krijgt nu een beeld van mij en als je meer artikelen leest, dat wordt dat beeld uitgebreid.

Marketing, het is de manier om bekend te worden bij je doelgroepen en daarbuiten. En daarmee is het de manier om een (passend) beeld van jezelf en je bedrijf te creëren en zo te vertellen wat jij wel en niet doet. Hier zijn veel verschillende manieren voor.

Manieren voor marketing

Er wordt bijvoorbeeld op dit moment veel (online) geadviseerd over wat je allemaal moet doen aan marketing, zoals het aanbieden van gestandaardiseerde online-programma’s, webinars en jaartrajecten of een webshop. Veel gericht op een stokpaardje van niet meer individueel werken en om uurtje factuurtje los te laten.

Goede adviezen, die voor sommige ondernemers ook heel goed werken. Maar niet voor iedereen, bijvoorbeeld omdat het om gestandaardiseerde programma’s gaat. De vraag is daarom ook: past het bij jou? Voor minstens zoveel ondernemers werkt deze manier namelijk niet. Omdat het bijvoorbeeld niet bij jou als persoon past, niet bij de visie van je bedrijf of bij het uitgavenpatroon dat je wilt hebben. Principieel kan het ook een keuze zijn: je wilt je klanten niet verplichten een heel programma te doorlopen, vooraf het volledige bedrag betalen, een gestandaardiseerde omgeving.

Jaren heb ik een eigen marketingbureau gehad. Vaak werd ik ook gezien als ‘daar heb je weer iemand die met mooie praatjes’. Een bevestiging van het beeld dat veel mensen van marketing hebben: snelle, lege praatjes. Als ik naar mijn jarenlange ervaring in de marketing kijk, kan ik zeggen: daar denk ik ook zo over! Verschrikkelijk! Praatjes, waar ik op aan gekeken ben. Terwijl ik daar zo tegen ben.

Ik ben voor eigenheid, openheid en integriteit. Dat is waar ik voor sta.

Als je dit ook wilt, dan kun je wel zeggen dat authenticiteit en eigen keuzes maken hiervoor toverwoorden zijn. Authenticiteit is een woord wat inmiddels flink aan ‘inflatie’ onderhevig is, het wordt ontzettend veel gebruikt. Maar daarmee is het niet minder waar of belangrijk geworden. Het is precies dat wat altijd de basis zou moeten zijn voor jouw keuzes als mens en als ondernemer.

Marketinggericht Ondernemen

Om mensen te ondersteunen in het ontwikkelen van hun persoonlijk passende marketing heb ik een model ontwikkeld. Het model heet Marketinggericht Ondernemen. Het verbindt het ondernemen met jouw marketing.

Essentieel Ondernemen
Model Marketinggericht Ondernemen

Het startpunt van dit model is de bedoeling van jouw bedrijf. De bedoeling omschrijf je met de ontdekking van je persoonlijke idealen. Idealen die een directe connectie met jouw dromen hebben. Van daaruit maak je de balans met realisme. Immers, met alleen maar dromen kom je er niet. Het gaat erom dat je deze ook in de praktijk brengt.

Wat kun je nu, morgen, volgend jaar realiseren? Vervolgens maak je de vertaling naar wat je wilt doen om deze te realiseren, in wat je als professional doet en hoe je dat doet. Dat is de stevige basis voor het invullen van welk verhaal je vertelt en via welke kanalen aan wie. De stevige basis zijn jouw persoonlijke idealen.

Storytelling gebruik ik als term om jouw verhaal te vertellen. Denk maar aan die idealen, aan hoe je gekomen bent tot jouw product, dienst of bedrijf. Wie jij bent, wat jouw verhaal is en hoe je dat nu presenteert en toepast in jouw bedrijf.

Wanneer je jouw verhaal koppelt aan je concrete aanbod is dit de inhoud. Als het ware hoe je jouw dromen en idealen voor deze wereld in praktijk wilt brengen. Wat doe je?

De volgende stap is de doorvertaling wat je concreet doet en wat je gaat vertellen…. Oftewel de uitvoering van de marketing. Daar maak je de verbinding met de buitenwereld, de omgeving die jouw verhaal moet horen en moet weten wat jij aanbiedt!

Samenvattend bied ik je hier 5 stimulerende basisstappen naar succesvol ondernemen en jouw persoonlijke marketing:

  1. Schrijf je idealen op, hoe wil jij de wereld zien (denk groot!)
  2. Schrijf je dromen op, waar gaat jouw hart sneller van kloppen?
  3. Onderzoek de betekenis en bedoeling van iedere rol die je hebt
  4. Schrijf op/of beeld uit hoe jij dat als ondernemer en professional kunt realiseren (combineer 1, 2 en 3)
  5. Formuleer SMART doelen: voor ondernemer, professional, marketeer

Het gaat er uiteindelijk om dat je jezelf in alle aspecten laat zien. Dan heb je authentieke marketing te pakken.

Concreet marketingplan

Als je deze stappen aandachtig doorlopen en ingevuld hebt, zul je al een veel duidelijker idee hebben hoe en waar jij je wilt laten zien, dus hoe je jouw marketing wilt doen. Dan kun je heel concreet een beknopt marketingplan maken.

Groot voordeel: deze marketing past bij jou en zal dan ook weinig tot geen drempel voor je geven. Dus: actie wat zal leiden tot reactie!

Energie en opstellingen

Maar naast dit alles er is ook energie. Een ongrijpbaar iets, wat we ook niet altijd in de gaten hebben, waar veel onbewust gebeurt, maar wel invloed heeft op ons en dus ons bedrijf.

Ik heb zelf verschillende ervaringen waarbij ik bezig ben gegaan met energie die ik bij me droeg. Dit hoeft niet eens specifiek met mijn ondernemerschap of professionaliteit te maken te hebben, maar alles met de energie die wel of niet goed stroomt. Een manier om dit te onderzoeken is met systemisch werk (denk maar aan familieopstellingen). Met deze methode kun je bijvoorbeeld contact maken met een onbewuste laag van het weten. Denk aan eerdere generaties, denk aan de energie van je bedrijf, of zelf ook met het heel abstracte: dat wat in de weg zit van groot succes.

Zo heb ik tijdens een opstelling helder gekregen dat ik bewust contact moest maken met mijn overgrootmoeder. Zij is al lang geleden overleden en ik heb haar nooit heel bewust gekend. Het contact is dus in gedachten. De reden? Dat was wel duidelijk, zij was voor haar tijd eigengereid, anders en stond voor zichzelf. De weg die ik ook gegaan ben, en nog steeds aan het groeien. Letterlijk diezelfde middag na de opstelling werd ik gebeld en gemaild en werd het plotseling veel drukker in mijn praktijk!

In een ander artikel ga ik hier binnenkort dieper op in, want ik zie ook bij veel verschillende klanten vergelijkbare resultaten.

1 REACTIE

  1. Heel helder verwoord, Annechien. Wat leuk om te lezen dat je lang een marketingbureau hebt gehad! Enne… dat verhaal over je overgrootmoeder: ik kijk uit naar je volgende blog. 🙂

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in