Leuk; sales vanuit verbinding, maar hoe weet je dat je die verbinding hebt?

Onze expert: Anne Niemeijer

Anne Niemeijer is salestrainer en mindsetcoach voor (hoog)sensitieve ondernemers die willen groeien, maar 'sales' een vies woord vinden. Anne is expert als het aankomt op 'sales vanuit verbinding'. In de rubriek 'It's all about the Money' pakt zij de vragen op die met sales te maken hebben.

Leestijd: 2 minuten

Verbinding, hoe krijg je dat en wanneer merk je dit?

Dat is een goede vraag. Wanneer heb je de verbinding met iemand?
Voor mij voelt dat als: je hebt een klik. Je merkt dat er over en weer informatie wordt uitgewisseld. Het is geen eenrichtingsverkeer. En waar ik zelf heel bewust op let is de non-verbale communicatie:

  1.  Als je een klik hebt, gaat de ander je automatisch spiegelen in bewegingen. Dat gebeurt heel subtiel als jij aan het praten bent. Dit is iets wat ook bij jou ten opzichte van de ander gebeurt en waar je niet bij na hoeft te denken. Ga er maar eens op letten.
  2. Als de ander het niet met jou eens is, gaat de non-verbale reactie vaak in tegengestelde richting van jou. Dus zit jij naar voren dan gaat de ander op dat moment naar achteren zitten.
  3. Bovenstaande punten gebeuren ook met de toon van iemand. Heb je een klik? Dan zit je vaak op dezelfde toon. Bijvoorbeeld als je allebei heel enthousiast bent, gaat je toon iets hoger. Dan ga je met elkaar mee. Ben je het niet eens? Dan kan je in ene heel laag gaan praten ten opzichte van de ander.

Je hebt een veilig gevoel nodig om je open te stellen

De verschillen zijn vaak heel subtiel merkbaar en af en toe ook overduidelijk. Je kan dit ook gebruiken om de ander gerust te stellen door juist subtiel lichaamstaal te spiegelen. Dit heeft voor mij niks met manipuleren te maken, maar alles met de ander een veilig gevoel geven. Je hebt namelijk een veilig gevoel nodig om je open te stellen voor de klik met een ander.

Een 3 tal tips om het gevoel van veiligheid en vertrouwen te bevorderen:

  1. Zorg dat jij je meteen openstelt. Geef persoonlijke informatie, want dan zal de ander zich ook sneller openstellen. Dat hoeven geen heftige privézaken te zijn. Het gaat om subtiel een mening geven, of praten over iets waardoor je een beetje van jezelf prijs geeft: Wat een leuk restaurant, laatst was ik daar en daar en toen miste ik dit en dat. Je geeft hier een mening en vertelt over je emotie. Dat je nu blij bent en vorige keer teleurgesteld. Zorg dat het aansluit bij het onderwerp of de situatie en ontwijk liever de heftige politieke discussies. Tenzij jij daar graag op selecteert.
  2. Als jij ontspannen oogt zal de ander zich ook sneller ontspannen. Let dus op je lichaamstaal, ga relaxed zitten en praat met de ander alsof het een vriend of vriendin is. Ga je niet zakelijker / professioneler of afstandelijker voordoen, omdat je denkt dat het zo moet. Wees gewoon jezelf en ontspan. Dan ontspant de ander ook.
  3. De ander ziet jou als de expert dus zorg dat je het overzicht houdt. Geef af en toe een samenvatting om te laten zien dat je het begrijpt en dat jullie op dezelfde lijn zitten. Let op de lichaamstaal en schaaf bij waar je merkt dat de ander het niet helemaal eens is met jouw samenvatting.

Kortom wees gewoon jezelf!

Je hebt de klik of niet. En als deze er niet is, moet je je afvragen of dit wel je ideale klant is.

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een salesvraag? Anne helpt je graag verder dus stuur je vraag zeker in via redactie@feemonline.nl

Ook boeiend

Meepraten over dit onderwerp?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van neem meteen in je mail?