Blog van een van onze leden

Kroonjuwelen

Leestijd: 3 minuten

Ik werd geboren op een zaterdag in 1971, in het midden van het jaar. Een jaar waarin bijzondere bedrijven werden gestart in Nederland. Stuk voor stuk kroonjuwelen. Enkele zijn er nog steeds, andere zijn helaas nooit verder gekomen dan de startvorm.
Veel van deze bedrijven hebben slogans waaraan wij ze herkennen. In willekeurige volgorde:

Op 21 mei 1971 opende de Flevohof voor het eerst haar deuren. Dit agrarisch themapark had de slogan ‘Beleef de dag van je leven in de Flevohof ..’. Later stond de Flevohof, ook nog heel even Six Flags, in ons nieuwe geheugen opgenomen als Walibi Holland.

Iets eerder in mei, op 12e, opende de eerste Gamma haar deuren. Een bouwmarkt voor de doe-het-zelf-klussers onder ons. Gamma groeide, in ieder geval tot 2018, uit tot de grootste franchisenemer in de Benelux. De slogan ‘Dat zeg ik, Gamma’, is vast bij iedereen bekend!

Dan komen we aan bij 12 juli 1971. Op die dag werd de Apenheul een feit. Een dierentuin met alleen apen die achter niet zichtbare tralies, en zelfs loslopend tussen de mensen, nog steeds te zien is. In 2005 wordt de GaiaZoo geopend, een park ontworpen en gebouwd door de Apenheul. ‘Apenheul, het leukste dagje uit tussen de apen!’ is de bekende slogan.

Nu komen we bij een opening van een geheel ander kaliber: op 21 augustus opent het Amerikaanse fastfoodbedrijf McDonalds haar (hamburger-)restaurant in Zaandam. Dit gebeurt in samenwerking met Albert Heijn. De slogans van zowel de Albert Heijn (‘Gewoon bij Albert Heijn!’ als McDonalds (‘I’m lovin’ it’) zijn bij iedereen in het geheugen gegrift.

Om even iets verder weg van de horeca en themaparken te gaan, zijn in het jaar 1971 nog meer nieuwkomers op de markt te vinden. Namelijk het muziekblad OOR en het door Annie M.G. Schmidt geschreven boek Pluk van de Petteflet.

OOR werd op 1 april 1971 opgericht en de eerste oplage had een druk van 20.000 exemplaren. Dankzij de samenwerking met festival PINKPOP, waar het blad een aantal jaren vertegenwoordig was om voor meer bereik en naamsbekendheid te zorgen, heeft OOR dus ook een link met Limburg.

Het kinderboek Pluk van de Petteflet gaat ook al vijftig jaar mee. Het boek, waarin Pluk rondrijdt in een rood kraanwagentje en samen met Aagje en de familie Stamper allerlei avonturen beleeft, is nog steeds zeer populair bij kinderen én ouders. Na vijftig jaar brengt dit kleine boekje nog steeds veel business met zich mee; van hoorspel, musical, video- of bordspel, dit boek is na vijftig jaar nog helemaal bij de tijd!

En dan die bijzondere zaterdag. Mei 1971. De vijftiende. Ik werd geboren: Marina Maria Cecilia van Rossum. Toevallig op de verjaardag van mijn vader. Gilbert O’Sullivan stond (met het nummer Underneath The Blanket Go) op dat moment op nummer 1 in de hitparade.

de diversiteit aan ontwikkelingen in de afgelopen 50 jaar is nog steeds erg belangrijk voor het huidige ondernemerschap

Niet al deze kroonjuwelen zouden daadwerkelijk Abraham of Sara zien. Omdat ze failliet zijn, opgedoekt, of ondertussen zijn opgegaan in andere ondernemingen. De wijsheid en ervaring die deze kroonjuwelen kunnen delen is echter nog steeds enorm waardevol; de diversiteit aan ontwikkelingen in de afgelopen 50 jaar is nog steeds erg belangrijk voor het huidige ondernemerschap.

De passie en filosofie waaruit deze kroonjuwelen zijn ontstaan is niet altijd zichtbaar en toch, als je je verdiept in deze Hollandse Denkers, zie ik voornamelijk het doorzettingsvermogen.
In de dertig jaar dat ik ondernemer ben heb ik menig crisis doorstaan. Heel veel ging gelukkig goed in die jaren! Op momenten was ik soms iets te vroeg met mijn oplossing of aanpak.

Ons gepolder (Nederlands overlegmodel) kost tijd en energie. Een simpele oplossing voor handen hebben past daar heel vaak niet in of bij. Veel van de Kroonjuwelen hebben eerst het plan bedacht, eventueel gezocht naar de juiste samenwerking, daarna gehandeld en toen, bij ‘ongerustheid’, aan tafel gegaan met mensen achter die ongerustheid.

Een Engels gezegde luidt: ‘It’s better to ask forgiveness than permission’, en dat omarm ik met heel veel liefde, want juist het polderen is ons de laatste jaren in de weg gaan zitten.
Het hindert ons de stappen te zetten die de steeds sneller veranderende wereld van ons vraagt. Hoe gaaf is het dan om te lezen dan bovenstaande bedrijven na 50 jaar ons nog steeds verblijden met hun passie en missie.

Marina van Rossumhttps://feemonline.nl/marina-van-rossum/
Marina is een Businesplanner; zij luistert, analyseert en bedenkt een oplossing voor je. Al jaren kijkt zij naar mensen, neemt zij in haar op wat ze ziet en hoort en voegt zij de analyses daarvan toe aan haar puzzel van oplossingen.

je krijgt wat je nodig hebt

Alle artikelen in dit magazine worden geschreven door onze journalisten. Op één rubriek na: 'Je krijgt wat je nodig hebt'. Hier vind je de blogs van onze Verschilmakers en daar is dit blog ook een voorbeeld van. Geschreven op persoonlijke titel. De onderwerpen zijn heel divers: je krijgt wat je nodig hebt. Laat je verrassen.

Samen maken we het verschil. Er zijn veel verschillende vrouwelijke ondernemers in Nederland die ieder op hun eigen manier een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Door hen de mogelijkheid te geven om hun inspiratie met jou te delen, wordt onze gezamenlijke impact nog groter.

Meer van deze Verschilmaker

Andere Verschilmakers

Reageren? leuk!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here