Je financiële plan als het plannen van een reis

Onze expert: Mariëtte Muller van het CijferParadijs

Het CijferParadijs is een geldontzorgkantoor voor mensen die met mensen werken. Tanja en Mariëtte zijn geldcoach en begeleiden bewuste ondernemers op hun pad naar een financieel gezond bedrijf. Daarnaast staan er in Het CijferParadijs drie boekhoud-dames klaar om de boekhoudingen en fiscale aangiftes bij te houden en op te stellen. Het CijferParadijs staat voor zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. Voor FEEM deelt Mariëtte (en soms Tanja) haar persoonlijke visie op en ervaringen met geld en ondernemerschap

Leestijd: 3 minuten

In mijn artikel van januari 2022 stelde ik dat een financieel gezonde onderneming allereerst een ondernemer met een gezonde relatie tot geld nodig heeft. Bovendien ben ik van mening dat een financieel gezonde onderneming ook een financieel gezond plan nodig heeft.

Ook op het FEEM-platform is al veel geschreven over het stellen van doelen. Voor veel ondernemers is het stellen van doelen een flow-breaker. Veel liever benutten ondernemers kansen wanneer die zich voordoen. Ze denken dat het hebben van een plan zorgt voor afremming in plaats van vooruitgang.

Plannen en meebewegen
Maar een plan staat nooit in steen gebeiteld. Alles is nog steeds mogelijk. Jij bepaalt uiteindelijk altijd zelf waar je ja of nee tegen zegt. Vraag mij geen stippen op horizons te zetten. Ik ga liever met de flow mee. Toch heb ik geleerd dat het samen kan gaan. Zowel het maken van een plan met daarin doelen voor het komend jaar, als het meebewegen met de stroom.

Het maken van de eerste beslissing zorgt dat je de richting weet.

Stel je eens voor dat je op de bonnefooi door Europa wil reizen. Om niet alsmaar rondjes door Nederland te blijven rijden, moet je allereerst beslissen of je bij Duitsland of bij België de grens over wilt. Kies je voor België en “dus” richting Frankrijk af te reizen, wil dat niet zeggen dat je niet ook Tsjechië kunt aandoen. Het maken van deze eerste beslissing zorgt ervoor dat je weet welke richting je in eerste instantie op gaat. Het zegt nog niks over de route daarna.

Beslissingen maken voor of tijdens je reis
Belangrijk is om van tevoren te weten hoeveel tijd je voor je reis beschikbaar hebt. Heb je twee weken of twee maanden? Welke steden of landen wil je per se zien en past dat binnen het tijdsbestek? Wat is nodig om het haalbaar te maken? Een andere beslissing zou kunnen zijn of je wel of niet door de bergen wil rijden. Heb je de skills en de moed om haarspeldbochten te nemen, of is het voor jou fijner om vooral over snelwegen te reizen?

Het maken van een plan kan dus zo gedetailleerd mogelijk opgesteld worden als jij wil. Of zo min mogelijk. Maar het schept in ieder geval bepaalde kaders. Het geeft richting en je hebt van tevoren nagedacht over jouw wensen en talenten. Daar hoef je dan op je reis geen tijd meer aan te besteden. Op een kruispunt is het waarschijnlijker dat je sneller kunt beslissen welke kant je op gaat.

Het maken van een plan schept kaders.

Tuurlijk, het maken van een plan kost tijd. En tegelijk bespaart het tijd! En in ondernemersland geldt: tijd is geld. Terug naar een financieel plan voor jouw onderneming. Waar begin je dan?

Je financiële plan
Een eerste uitgangspunt kan zijn: hoeveel salaris wil jij per maand verdienen voor je privé huishouden? Op basis van de kosten die je afgelopen jaar hebt gemaakt, hoeveel omzet moet je dan dit jaar maken om dat salaris te kunnen betalen? Het salaris van de ondernemer komt namelijk uit de winst die overblijft van de omzet na betaling van kosten en belastingaanslagen. Vraag eventueel een winstadviseur om hulp bij het maken van de berekeningen.

Blijkt dat jouw omzet omhoog moet? Dan kun je aan de slag met het maken van een actieplan: hoe krijg jij die omzet binnen. Wie is jouw ideale klant? Klopt jouw dienst of product nog? Hoe krijg je nieuwe klanten aan tafel. Kun je je tarief verhogen? Wat moet jij zelf nog ontwikkelen om dit jaar tot een goed einde te brengen?

Vragen die je jezelf liever vooraf stelt dan ad hoc als er een nieuwe klant aanbelt. Weet jij bijvoorbeeld hoeveel omzet je dit jaar moet maken om financieel gezond te zijn?

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een vraag over geld? Mariëtte helpt je graag verder dus stuur je vraag zeker in via redactie@feemonline.nl

Ook boeiend

Meepraten over dit onderwerp?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van feem meteen in je mail?