De basics van deze training
- Impact met Outfits
- Duur: drie maanden
- Kosten: 997 euro
- Kortingscode van 15% (149,55 euro) is op te vragen voor members van FEEM Magazine via redactie@feemonline.nl
Zakelijk groeien met betere outfits
Een van de producten van Astrid Mast is haar online training ‘Impact met Outfits‘. “De vrouwen die dit programma volgen zitten vaak op een kruispunt en vragen zich af: ‘Wat wil ik nu eigenlijk? Ga ik vol voor mijn bedrijf? Ga ik die stap zetten in mijn ontwikkeling of blijft het verder kabbelen?’,” legt Astrid uit. “Veel van de vrouwen zijn veertig jaar of ouder. Ze draaien hun bedrijf al een aantal jaar en merken dat ze heel erg in de operationele kant zitten. Maar ze zijn eraan toe om verder te groeien. Dat vraagt om een stap naar de voorgrond.”
De keuze om dan voor een online programma te gaan dat je helpt bij je outfits, lijkt niet voor de hand te liggen. Astrid ziet dat anders: “Veel vrouwen hebben nogal wat ballen in de lucht te houden. De prioriteit ligt dan vaak niet bij zichzelf. Dus wat ik heel veel zie, is dat veel vrouwen met hele oude gaderobes zitten. Je bent zo tien jaar verder. Dan ben je innerlijk al best behoorlijk gegroeid, want je hebt ervaring op veel vlakken. Maar ondertussen laat je nog steeds die oude look zien. Een meisje, in plaats van een vrouw. Dan draait het dus ook om persoonlijk leiderschap. Letterlijk laten zien wat er in je zit. Zorgen dat je uiterlijk klopt bij je innerlijk.”
“Die kritische vragen? Kom maar op.”
Astrid heeft haar programma aangemeld voor de bullshit detector, en schuwt onze kritische vragen dus niet. Ze vindt het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van online trainingen. Astrid: “Ik heb bij veel ondernemers gezien dat ze een online programma opzetten om passief inkomen te genereren, maar dat het bij de deelnemers in de la komt te liggen. En dat wil ik niet. Dat is niet mijn manier van ondernemen. Zo wil ik niet mijn geld verdienen. Dus ik juich deze rubriek alleen maar toe. Ik sta achter mijn kwaliteit, dus kom maar op.”
De start van ons onderzoek
Astrid zegt het dus anders aan te pakken. Voordat we daar dieper op ingaan, willen we weten of haar krachtige belofte – het verdubbelen van je omzet – ook hoort bij dit online programma. Daarin is Astrid heel duidelijk: nee. “De vrouwen die dat willen kiezen voor mijn coachingsprogramma van een half jaar, waar dit online programma een onderdeel van is.”
We willen wat dieper graven en starten bij onze goede vriend Google.
Door haar eerlijke antwoord komt Astrid integer over. Maar, wij kijken voorbij mooie intenties en gaan niet alleen op ons gevoel af. We willen wat dieper graven en starten bij onze goede vriend Google. Eerst maar eens even aan de oppervlakte snuffelen en ontdekken wat het wereldwijde web ons over Astrid te vertellen heeft.

We komen een artikel uit 2018 tegen van vrouw.nl, onderdeel van de Telegraaf. Astrid wordt voor het artikel geïnterviewd over haar stijlkeuze van haar grijze haar. Ook kleinere media gaat ze niet uit de weg. Ze wordt in 2016 geïnterviewd door een lokale omroep uit Harderwijk, haar woonplaats. Ook in deStentor.nl, een regionaal nieuwsblad, komt Astrid naar voren. Ze heeft er duidelijk geen moeite mee om in de spotlight te staan. We worden ondertussen benieuwd naar haar achtergrond.
De achtergrond van Astrid
Astrid is ondernemer sinds 1998. In haar eerste jaren helpt ze vrouwen met kleur- en stijladvies. Dit is ontstaan vanuit een persoonlijke passie en aangevuld met relevante opleidingen. Ze is opgeleid als imageconsultant door ‘dé kleur- en stijlgoeroe van Nederland’ Regien Strategier van RegierStrategierOpleidingen. “Daarnaast heb ik me gespecialiseerd als integraal imageconsultant,” vult ze aan. “Zodat ik de vertaalslag kon maken van kwaliteiten van iemands ‘binnenkant’ naar zijn of haar outfit aan de ‘buitenkant’.” Hiervoor is ze opgeleid door Eva Hollander, auteur van het boek Kleding als Taal.
Dertien jaar lang werkt ze op basis van ‘uurtje factuurtje’, horen we haar vertellen in een online video waar ze heel openhartig is over haar eerste ondernemersjaren. Die vorm past na dertien jaar niet meer bij haar en levert vooral frustratie op. Ze besluit dat het anders moet. Ze volgt van 2016 tot 2017 een opleiding tot business coach bij Laura Babeliowsky en brengt grote veranderingen aan in haar bedrijf. Haar ervaringen als ondernemer deelt ze nu ook met anderen. Voortaan combineert ze haar kleur- en stijladvies met businesscoaching. Het bedrijf Succes Trek Je Aan, is geboren.
“Uiteindelijk gaat dit programma ook over het vergroten van je zichtbaarheid. Dat is de grootste worsteling voor de meeste vrouwen.”
Astrid legt uit: “Businesscoaching en styling is inderdaad een aparte combinatie. Je denkt daar niet meteen aan. Toch vind ik het heel logisch. Er komt ook een innerlijk proces op gang door met je uiterlijk aan de slag te gaan. Uiteindelijk draait het allemaal om persoonlijke bewustwording en dan kunnen groeien in persoonlijk leiderschap. Veel vrouwen hebben niet door wat de impact is van hun outfits. Het is belangrijk dat het klopt wat je uitstraalt. Uiteindelijk gaat dit programma ook over het vergroten van je zichtbaarheid. Dat is de grootste worsteling voor de meeste vrouwen. Ze zijn bang om zichtbaarder te worden. Ze zijn bang dat ze opscheppen, ze willen niet opvallen.”

Aan de andere kant ziet Astrid vrouwen in haar training die innerlijk grote stappen hebben gezet en graag zichtbaar willen worden, maar niet weten hoe. “Wanneer je innerlijk bent gegroeid, maar dit aan de buitenkant niet goed laat zien, kun je in situaties komen waarin anderen je niet goed kunnen ‘lezen’. Dat tuniekje van Didi wat je tien jaar geleden leuk stond – en nu misschien nog steeds leuk staat – past niet meer bij elke situatie. Je mag het succes echt aantrekken. En trek zelfs aan wat je morgen al wilt bereiken.”
De nieuwe propositie
Astrid gaat voortvarend aan de slag met haar nieuwe propositie. In 2018 en 2019 organiseert ze samen met modeontwerper Mart Visser het Fasion & Business event. In 2021 staat ze in een top drie van ‘beste business coaches voor vrouwelijke ondernemers’. De lijst is in het leven geroepen door de site bedrijvenconsultant.nl. Het is niet duidelijk of er een onafhankelijke jury de lijst heeft samengesteld. Wel is duidelijk dat ze onder andere hebben gelet of de business coaches zelf successen hebben behaald en of ze geen onrealistische droom voorhouden.
Ook al is niet heel helder hoe deze lijst tot stand is gekomen, feit is dat Astrid een vermelding heeft op de derde plek. Kortom; ze is weer zichtbaar. Laat dat nu net zijn waar ze haar klanten mee wil helpen. Walk your talk, practice what you preach en lead by example. Astrid lijkt het allemaal te doen. Tijd om de inhoud onder de loep te nemen.
De inhoud van de training

Bibianne Boumans, onze expert op het gebied van online trainingen, duikt als eerste het online programma van Astrid in. “Ik vind het belangrijk om een onderscheid te maken tussen programma’s die gericht zijn op bewustwording en programma’s die de deelnemers begeleiden bij een transformatie. Dat is namelijk een groot verschil. Wat ik in eerste instantie in dit programma zie, is dat er heel veel kennis wordt gedeeld. Dat draait dus om bewustwording,” legt ze duidelijk uit. “Maar,” stelt ze kritisch, “alleen kennis delen is onvoldoende om iemand te begeleiden naar een blijvende verandering. Voor deze prijs verwacht ik wel wat meer dan dat.”
“deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun groei, maar ik doe er alles aan om ze in beweging te krijgen.”
Astrid maakt duidelijk dat het in haar programma verder gaat dan alleen bewustwording. Ze legt uit: “Ik wil vrouwen in beweging zetten. Ze zijn uiteindelijk natuurlijk zelf verantwoordelijk voor hun groei, maar ik doe er alles aan om ze in beweging te krijgen. Naast de kennis die ik deel, heb ik met iedereen persoonlijk contact en krijgen ze opdrachten. Ook zijn er in totaal drie Q&A-webinars waar alle deelnemers hun vragen kunnen stellen. Daarnaast heb ik nog twee individuele afspraken met de deelnemers om ze persoonlijk te begeleiden.”
De persoonlijke aandacht maakt het goed
Onze redacteur Tian van der Snee is benieuwd hoe de deelnemers deze online Q&A’s ervaren en belt met Josette Koelewijn. Zij volgde in 2020 de training. Josette: “De groep waar ik in zat bestond uit zeven vrouwen, dus dat is goed te overzien. Het is juist ook leuk om bij andere vrouwen te zien, met een ander postuur of een andere haarkleur, wat voor advies zij krijgen en wat kleding bij hen doet. Dat was heel interessant. Iedereen komt bij Astrid aan de beurt.”
De persoonlijke aandacht die aanvullend op de kennis wordt gegeven, stemt Bibianne gerust. “Als er helemaal geen persoonlijke begeleiding bij had gezeten dan had ik mijn vraagtekens gezet bij de prijs-kwaliteitverhouding. Maar door de uitgebreide persoonlijke benadering van Astrid klopt het absoluut. Dan mag er ook zo’n prijskaartje aan hangen.”
Deelnemer Josette is heel enthousiast over de training: “Astrid kijkt anders naar je sterke punten dan je er zelf naar zou kijken. Ze onderbouwt dat goed waardoor je zelf ook verandering gaat zien. Je eigen ingeslepen patronen zet ze weer even opscherp, ten gunste van je uitstraling. Ze heeft geen kritiek op je zwakke punten, maar geeft advies om te laten zien hoe het beter of anders kan, zodat je uitstraling klopt met de setting waarin je je bevindt, want dat is bij iedereen anders. De een moet formeel overkomen en de ander juist weer toegankelijk, daar houdt Astrid allemaal rekening mee. Ze neemt je helemaal mee in je eigen sterke kanten en legt uit hoe jij je voor elke gelegenheid het beste kan kleden.”

Josette vervolgt: “Ze neemt je haarkleur, oogkleur en huidskleur mee in haar advies. Ze kijkt naar het hele plaatje en haalt het beste in je naar boven. Astrid heeft me concrete kledingtips gegeven en ze legt uit waarom ze iets voor je uitkiest. Ze koos kledingstukken uit die ik normaal gesproken niet zelf zou uitkiezen, dat vond ik erg spannend. Maar door het toch gewoon aan te trekken, zag ik weldegelijk verschil.”
Beloftes nakomen
Het lijkt erop dat Astrid met het online programma haar beloftes waarmaakt. Ze komt over als een vakvrouw. De kennis en persoonlijke adviezen die ze deelt, stelt de deelnemers in staat om hun persoonlijke gaderobe flink onder handen te nemen, zoals ze zelf zegt.
“Je moet je eigen tijd inplannen en met de modules aan de slag willen gaan.”
Maar, zoals voor elk programma geldt, is ook dit programma niet voor iedereen geschikt. Astrid blijft open en transparant wanneer we haar vragen om aan te geven wie dit programma vooral niet moeten volgen. Astrid: “Voor vrouwen die heel druk zijn in hun bedrijf en snel resultaat willen, is dit programma niet geschikt. Je moet je eigen tijd inplannen en zelf met de modules aan de slag willen gaan. Je moet bereid zijn om de tijd erin te steken. Anders kun je beter naar een VIP-dag komen. Dan doe ik veel voorwerk en dan hangt de kleding al klaar die ik voor je heb geselecteerd. Met het online programma moet je veel intrinsieke motivatie hebben om er zelf mee aan de slag te willen gaan.”
Training in de la
Bij elk online programma bestaat het gevaar dat het ‘in de la’ belandt en er niets meer mee wordt gedaan. Het valt ons op dat Astrid daar heel alert op is. “Als een deelnemer na anderhalve week nog niet heeft geregistreerd dan bel ik, of iemand anders uit mijn team, om even te vragen of alles lukt. Als me dingen opvallen, bijvoorbeeld mensen die nooit bij een Q&A zijn, dan bel ik om te vragen hoe het gaat. Na een aantal weken is er ook de mogelijkheid om een individuele afspraak in te plannen met mij. Plannen ze geen afspraak in, dan horen ze ook even van ons. Ik hoor graag of ze gestopt zijn, of vastgelopen of dat alles goed gaat. Ook op het eind hebben we nog een individueel gesprek. Ik wil echt persoonlijke aandacht geven. Ik wil niet eens honderd mensen in dit programma, want dan is er ook geen persoonlijk contact meer.”
Resultaat van Josette
Door de training is Josette daadwerkelijk veranderd, zegt ze. “Dat heeft ook te maken met dat je naar jezelf kijkt door de ogen van een ander,” legt ze uit. “Dat haalt toch net wat andere dingen naar boven, dingen waar je eerst zelf niet van bewust was. Astrid heeft met haar rustige aanpak goede dingen gezegd, waar je echt verder mee kunt. Ik ben door deze training zekerder van mezelf geworden en dat merkte ik ook bij andere dames. Nederland staat bekend om de uitspraak: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dat vindt Astrid dus niet. Ze spoort je aan om juist wat gekker te doen. Trek eens een flitsende kleur aan bijvoorbeeld. Juist in deze tijd waar je in alle gemak achter je scherm verdwijnt is het juist belangrijk om op je uitstraling te letten.”
[…] naar de resultaten en de score over mijn online programma? Ga er maar even lekker voor zitten en ontdek wat ze over Impact met Outfits hebben […]