Leestijd: 3 minuten

Stop ermee

Over de term ‘bedrijfje’ zou ik overigens een heel blog kunnen schrijven, maar mijn boodschap is kort en bondig: HOU ERMEE OP om aan je eigen onderneming te refereren als ‘bedrijfje’. Het maakt je onnodig klein en onbeduidend. Je bent ondernemer en je hebt een bedrijf. Ook al ben je zzp’er en heb je geen ambitie om een multinational te worden, het verkleinwoord kan ervoor zorgen dat je het zelf ook niet serieus neemt en als een interessante hobby beschouwt. Gewoon niet meer doen, okee? Je hebt een bedrijf of een onderneming. Niets meer, niets minder.

Verstoppen

Terug naar het verstoppen. Het valt me op dat vooral vrouwelijke ondernemers bang zijn voor wat ‘mensen’ van ze vinden als ze zich uitspreken of laten zien waar ze goed in zijn. Die ‘mensen’ hebben ongetwijfeld een mening en wat gebeurt er als die negatief is? Die ‘mensen’ voor wie ze zo bang zijn, zijn vaak hun voormalige collega’s, hun familie, hun vrienden, of zelfs de concurrentie.

Die angst is soms zo aanwezig, dat ze maar niets (of heel weinig) op social media posten, of tijdens (online) meetings hun mening niet geven, omdat ze bang zijn om uitgelachen te worden, of worden gezien als arrogant of betweterig. Daarom maken ze nauwelijks video’s, delen ze nauwelijks content, lanceren ze geen programma, of blijven ze een beetje op de vlakte in hun mening.

Drie redenen

Als je succes wilt hebben met je bedrijf, is het echt tijd om te gaan stoppen met je te verstoppen. Hieronder drie redenen waarom.

1) Je online content maak je voor je ideale klant

De grote denkfout die hier in meespeelt is deze vraag: voor wie maak jij je online content? Ik heb (misschien) nieuws voor je; dat is niet voor je vrienden, niet je familie, 9 van de 10 keer niet je oud-collega’s en al helemaal niet voor je concurrentie. Jouw online content maak je namelijk voor je ideale klant. De klant die worstelt met een probleem dat jij kunt oplossen, omdat je zo f*cking goed bent in wat je doet. De klant die op zoek is naar jouw unieke mening, naar wat jij te brengen hebt, naar jouw aanpak, omdat jij kunt oplossen waar zij zelf niet uitkomt.

2) Je ideale klant wil zich kunnen herkennen

Jouw ideale klant wil zichzelf kunnen herkennen in wat jij beschrijft in je social media content. Die klant hunkert ernaar om begrepen te worden met haar probleem. Jouw ideale klant heeft ongetwijfeld al van alles geprobeerd om het zelf op te lossen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. Als jij precies weet te beschrijven wat hun probleem is en wat de oplossing is waarnaar ze hunkert, voelt ze zich gezien en gehoord. Voor die mensen maak jij je online content, geef jij je mening en spreek jij je uit. Niet voor je familie, vrienden of oud-collega’s.

3) Niemand heeft er iets aan als jij je verstopt

Als jij je op de vlakte houdt om maar niemand voor het hoofd te stoten, doe je niet alleen jezelf geen plezier, maar ook je ideale klant niet. Als jouw ideale klant niet het gevoel heeft dat jij haar helemaal snapt en niet hoort dat jij de perfecte oplossing hebt, gaatje ideale klant verder op zoek. Op weg naar de oplossing van iemand anders, of ze blijft gefrustreerd doorworstelen omdat ze niet weet dat jij kan helpen.

Als je een specifiek talent hebt – en dat heb je! – heb je ook een verantwoordelijkheid om het in te zetten in het leven. Tenminste, dat is hoe ik daar tegenaan kijk. Je talent stilletjes voor jezelf houden, daar doe je niemand een plezier mee. Dus: verzamel je moed, haal diep adem en laat jezelf zien op social media! Tag me als je het doet, ik ben een super cheerleader.

Jouw toekomstige zelf zal je dankbaar zijn!

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in