Hoe vind je lezers voor je boek?

Behind the Books

Wij willen weten wat 'het verhaal achter het boek' is. In de rubriek 'Behind the Books' neemt redacteur Martien Versteegh je mee achter de schermen bij de mooiste boeken, geschreven door vrouwelijke ondernemers. Een soort 'behind the scenes' maar dan dus bij boeken. Waarom juist dit verhaal, deze vorm, deze tijd, de manier van uitgeven? Martien is heel nieuwsgierig naar het verhaal van de auteur. Ze pakt er per boek één hoofdvraag uit. Lees je mee?

Leestijd: 3 minuten

Het derde boek van Veronique Kilian is net verschenen: Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox? Over leiderschap, teambuilding en eigenaarschap. Veronique besteedt veel aandacht aan de publiciteit van haar boeken, waardoor  ze haar (potentiële) klanten beter kan bereiken.

De eerste twee boeken gaf Veronique in eigen beheer uit. Voor dit derde boek ging ze toch op zoek naar een uitgever. Ze hoopt dat ze zo nóg meer lezers gaat vinden. ‘Met dit boek wil ik graag in de boekhandel liggen en ik vind het belangrijk dat mijn naamsbekendheid groeit. Dat is nu eenmaal gemakkelijker via een uitgeverij.’ Boekhandels zullen inderdaad eerder een boek inkopen dat wordt uitgegeven door een bedrijf als Van Duuren, omdat ze dat kennen. Zo kan Veronique meeliften op de naamsbekendheid van de uitgever.

Maar hoe lukte het haar om ertussen te komen met haar manuscript? Dat is niet eenvoudig meer. ‘Ze hadden interesse, omdat ik een goed publicatievoorstel had geschreven. Het onderwerp moet goed en actueel zijn. Je moet iets revolutionairs schrijven. Er zijn al veel boeken over werkgeluk en zelfsturende teams. Daar staan echter weinig handvatten in. Managers zeiden dan dat ze een boekje hebben gekocht, maar nog steeds niet weten wat ze moeten doen. In mijn boeken ben ik concreet, het zijn duidelijke casussen. Het is belangrijk om iets nieuws te schrijven waar mensen wat aan hebben. Ik deel veel inspirerende voorbeelden en geef handvatten, net als in mijn vorige boek Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties. Bovendien denk ik dat ze mijn manuscript kozen omdat ik zeggingskracht heb. Ik ben heel actief op LinkedIn en heb daar een groot netwerk, maar ik heb dus ook al twee boeken gepubliceerd.’

Natuurlijk moet je voorstel goed zijn, maar soms vindt een geniaal manuscript geen uitgever, domweg omdat het aanbod te groot is en er dus maar vluchtig naar binnenkomende manuscripten wordt gekeken. Wellicht hielp het dat haar tweede boek bekend was bij Van Duuren. Een boek dat er ook professioneel uitzag, omdat Veronique had geïnvesteerd in een mooie vormgeving voor zowel het binnenwerk als de omslag.

Publiciteit

Veronique vreesde minder te zeggen te hebben over de vormgeving van dit boek, nu ze een uitgever had gevonden, maar die angst bleek onterecht. ‘Ik werd overal bij betrokken en ze nemen me veel werk uit handen. Zo hebben zij persberichten geschreven. En bovendien heb ik een masterclass gekregen over boekpromotie.’ Daar leerde ze ook hoe je van ieder moment in het proces gebruik kunt maken. Wel heeft de uitgever gevraagd om een derde van het boek te schrappen. Maar dat heeft ze nu omgevormd tot downloads die beschikbaar zijn op haar site en extra materiaal voor haar opleiding tot werkgelukdeskundige (CHO) en teamflow coach.

Uitpakken

‘Wie denkt op zijn lauweren te kunnen zitten als het boek af is, vergist zich,’ aldus Veronique. ‘Publiciteit is iets van de lange adem. Het komt erop aan veel aandacht aan je boek te besteden.’ En daar is Veronique goed mee bezig. Zo maakte ze een filmpje van het moment dat de boeken bij haar thuis werden geleverd, een mooi moment waarin mensen graag delen. En ze benaderde klanten van wie ze wist dat ze wel een grote bestelling wilden plaatsen. ‘Dat helpt je namelijk enorm bij het binnenkomen in de top 10 van Managementboek.’ En dat is vervolgens weer goed voor je zichtbaarheid.

Geen garanties

Geen van de keuzes die Veronique heeft gemaakt, bieden garantie op goede verkoop. Die garantie is er simpelweg niet. Maar de combinatie van al die keuzes en Veronique’s vastbeslotenheid om van de verkoop een succes te maken, dragen ongetwijfeld bij aan haar naamsbekendheid én aan de verkoop van het boek.


Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox? Over leiderschap, teambuilding en eigenaarschap gaat over de paradox van zelforganisatie: zonder leiderschap werkt het niet. Voor dit boek interviewde Veronique Kilian leidinggevenden in organisaties die gelukkig werken volgens de principes van zelforganisatie. Zij delen hun grootste lessen en successen. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden beschrijft Veronique zowel theoretische achtergronden als de toepassing van populaire methodieken.

Hier te bestellen.

Ook boeiend

Vragen over dit artikel?

Misschien heb je zelf ook een schrijfdroom? Stel je vraag hieronder! Als klein kind schreef Martien Versteegh al schriften vol verhalen en stapels brieven. Daar is ze nooit mee opgehouden. Inmiddels heeft ze bijna 25 jaar ervaring als (eind)redacteur en vormgever in mijn eigen bedrijf creatief bureau Donkigotte. (Ook leuk om te delen: als ghostwriter werkte ze aan een boek dat inmiddels 10.000 keer over de toonbanken is gegaan!) Ze is auteur van vijf boeken en sinds een aantal jaar werkt ze ook als schrijfcoach. Kortom; Martien kent het proces van het schrijven en publiceren van een boek vanuit meerdere kanten. Dus stel je vraag gerust!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?