Leestijd: 2 minuten

Hoi Marloes, dank je voor je vraag. Als je met uurtarieven werkt, werk je met een basisprijs en een verkoopprijs. Je verkoopprijs bestaat uit je basisprijs + winstmarge + BTW. Je basisprijs bepaal je door eerst eens te kijken naar wat je per maand wilt verdienen. Dit is je nettowinst en het bedrag dat je elke maand op je rekeningen naar je zelf overmaakt: je salaris. 

 

Een rekenvoorbeeld

 

 

Stel, we rekenen even met €1500 per maand. Deze €1500 vermenigvuldig je met twee (grove inschatting) rekening houdend met belastingen en vakantiegeld. De €3000 (€1500 *2) is dan de winstmarge voor belastingen.

Hier tel je je zakelijke kosten nog bij op (stel €200) en je hebt een omzet nodig van minimaal €3200 (€3000 + €200) nodig om zowel privé als zakelijk rond te komen. Je hebt dan nog geen extra winst gemaakt.

De €3200 omzet deel je door het aantal declarabele uren. Dit zijn de uren die je aan de klant kunt doorberekenen. Stel dat dit 60 uur is, dan is je uurtarief (€3200/60) €53.

Maar met €53 per uur heb je nog geen winst. Je kan hier dus een winstmarge over rekenen.

Hoeveel dit hangt af van diverse factoren, zoals

  • De concurrentie
  • Wat is normaal in de branche waarin je werkt

Als je duurder bent, wat maakt jou dan zo uniek?
Als je dit hebt onderzocht, kun je met je verkoopprijs naar de opdrachtgever.

Hoe je dit verwerkt in je offerte is helemaal aan jou.

Hoe je dit verwerkt in je offerte is helemaal aan jou. Als je op basis van uurtarief werkt, neem je dit dus in je uurtarief mee. Werk je op basis van projectprijzen en bestaat een project uit meer dan alleen uren, dan kun je dit ook over het totaalbedrag berekenen. Het gaat erom dat je inderdaad altijd een winstpercentage meepakt. Wat dat percentage is, is dus aan jou. Dat percentage hoef je niet op de offerte te zetten, maar verreken je dus op een manier die je zelf kiest.

Misschien is de klant niet meteen akkoord, maar dan kun je gaan onderhandelen.
Je weet dan in ieder geval dat de ondergrens je basisuurtarief is.

Hopelijk geeft dit antwoord op je vraag.
Groetjes, Garcia.

Yvonne van Balkom is de oprichter en hoofdredacteur van FEEM Magazine. Voordat ze dit avontuur aanging, was ze in de loop der jaren eigenaar van diverse andere bedrijven. Allemaal in de creatieve- en communicatie sector. Bij FEEM komen al haar passies en talenten bij elkaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in