Kennisartikel van een verschilmaker

Dit is de reden waarom je niet genoeg geld vraagt voor je werk.

Ik krijg regelmatig de vraag: hoe kan ik mijn prijzen / salaris verhogen? Mijn vervelende antwoord is: gewoon de prijzen op je website aanpassen of om salarisverhoging vragen. Maar hier gaat de vraag natuurlijk niet om.

Leestijd: 2 minuten

Meestal gaat er angst verborgen in de vraag. De meest gehoorde is: als ik mijn prijzen omhoog gooi of om salarisverhoging vraag dan vinden mijn opdrachtgevers of werkgever daar iets van. Die accepteren dat niet. Dat is iets wat ons brein ons vertelt vanuit een gedachte van schaarste. Niet per se vanuit ervaring.

Ik ben de expert en ja, daar betaal je voor

Bij alle mensen die ik heb geholpen met de prijzen verhogen, gebeurde het tegenovergestelde: Ze kregen ineens veel meer aanvragen. Of baanaanbiedingen.

Daar zijn twee heel logische verklaringen voor:
1. Als jij meer achter je prijzen staat stoomt alles beter. Je gaat weer enthousiasme uitstralen, waar je eerder waarschijnlijk – onbewust – onvrede uitgestraalde.
2. Als je prijzen te laag zijn dan denkt de ander dat er wat mis is met je. We bedoelen het vaak goed: dan is het beschikbaar voor iedereen.

Maar wat je eigenlijk wil uitstralen: Ja, kom maar bij mij, ik ben de expert en ja, daar betaal je voor. Dan komt het goed.

Gratis is een rode vlag
Voor die tweede verklaring heb ik een voorbeeld. Heel wat jaren geleden wilde ik van mijn onwijs leuke, retro eettafelstoelen af. Of eigenlijk: mijn man wilde iets nieuws dat gewoon in elkaar bleef zitten en niet steeds aangepakt moest worden. Ik had ze zelf ook van Marktplaats en omdat we er snel vanaf wilden, zette ik ze daar ook weer op. Gratis. Er kwam niemand op af! Toen besefte ik wat ik herkende bij mezelf: gratis is een rode vlag, want dan is er iets mis mee. Dus toen ik de stoelen voor 25 euro per stuk op Marktplaats zette, was ik ze binnen een dag kwijt. Beide partijen blij.

Moet je dan maar meteen hoge prijzen / hoog salaris vragen? Nee, dat hoeft niet. Maar als je niet tevreden bent, bekijk dan elke keer weer je prijzen/salaris. En dat mag het hele jaar door, zolang jij het maar duidelijk aankondigt.

Anne Niemeijer
Anne Niemeijerhttp://feemonline.nl/anne-niemeijer/
Anne is Spiritueel Business mentor en gelooft in sales vanuit verbinding. Met haar 21 jaar saleservaring helpt zij jou met het vieze woord sales. Met haar traject “de Verdieping” inspireert ze ondernemers om dichtbij zichzelf te blijven zodat ze de grootse versie van zichzelf toelaten.

Verschilmakers Vertellen

In de rubriek 'Verschilmakers Vertellen' vind je persoonlijke visies en kennisartikelen van professionals op het gebied van bewustzijn, gedrag en leiderschap. Zij begeleiden jou bij het leiden van je eigen, echte leven zodat je werkt en leeft op een manier die klopt voor jou. Dat maakt een verschil.

Meer van deze Verschilmaker

Verhalen van andere Verschilmakers

Reageren? leuk!

Wij gebruiken FEEM Magazine graag als platform om kennis en ervaring te delen over de thema's waar we over schrijven. Door jouw visie op dit onderwerp ook te delen, komen we samen tot steeds meer verdieping en inspiratie. We houden van constructieve gesprekken - van hart tot hart. Praat je mee? 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in