Hoe verhoog je je prijzen?

Onze expert: Anne Niemeijer

Anne Niemeijer is salestrainer en mindsetcoach voor (hoog)sensitieve ondernemers die willen groeien, maar 'sales' een vies woord vinden. Anne is expert als het aankomt op 'sales vanuit verbinding'. In de rubriek 'It's all about the Money' pakt zij de vragen op die met sales te maken hebben.

Leestijd: 2 minuten

Ik krijg regelmatig de vraag: hoe kan ik mijn prijzen verhogen?
Mijn vervelende antwoord is: gewoon de prijzen op je website aanpassen. Maar hier gaat de vraag natuurlijk niet om.

Meestal gaat er angst verborgen in de vraag. De meest gehoorde is: als ik mijn prijzen omhoog gooi dan gaan mijn klanten weg. Die accepteren dat niet. Dat is iets wat ons brein ons vertelt vanuit een gedachte van schaarste. Niet per se vanuit ervaring.

Ik ben de expert en ja, daar betaal je voor

Bij alle klanten die ik heb geholpen met de prijzen verhogen, gebeurde het tegenovergestelde: Ze kregen ineens veel meer aanvragen.
Daar zijn twee heel logische verklaringen voor:
1. Als jij meer achter je prijzen staat stoomt alles beter. Je gaat weer enthousiasme uitstralen, waar je eerder waarschijnlijk onbewust onvrede uitgestraalde.
2. Als je prijzen te laag zijn dan denkt de ander dat er wat mis is met je. We bedoelen het vaak goed: dan is het beschikbaar voor iedereen. Maar wat je eigenlijk wil uitstralen: Ja, kom maar bij mij, ik ben de expert en ja, daar betaal je voor. Dan komt het goed.

Gratis is een rode vlag
Voor die tweede heb ik een voorbeeld. Heel wat jaren geleden wilde ik van mijn onwijs leuke, retro eettafelstoelen af. Of eigenlijk: mijn man wilde iets nieuws dat gewoon in elkaar bleef zitten en niet steeds aangepakt moest worden. Ik had ze zelf ook van Marktplaats en omdat we er snel vanaf wilden, zette ik ze daar ook weer op. Gratis. Er kwam niemand op af! Toen besefte ik wat ik herkende bij mezelf: gratis is een rode vlag, want dan is er iets mis mee. Dus toen ik de stoelen voor 25 euro per stuk op Marktplaats zette, was ik ze binnen een dag kwijt. Beide partijen blij.

Moet je dan maar meteen hoge prijzen vragen? Nee, dat hoeft niet. Maar als je niet tevreden bent, bekijk dan elke keer weer je prijzen. En dat mag het hele jaar door, zolang jij het maar duidelijk aankondigt.

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een salesvraag? Anne helpt je graag verder dus stuur je vraag zeker in via redactie@feemonline.nl

Ook boeiend

Meepraten over dit onderwerp?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van neem meteen in je mail?