Hoe staat het met jouw intenties voor meer omzet?

Onze expert: Mariëtte Muller van het CijferParadijs

Het CijferParadijs is een geldontzorgkantoor voor mensen die met mensen werken. Tanja en Mariëtte zijn geldcoach en begeleiden bewuste ondernemers op hun pad naar een financieel gezond bedrijf. Daarnaast staan er in Het CijferParadijs drie boekhoud-dames klaar om de boekhoudingen en fiscale aangiftes bij te houden en op te stellen. Het CijferParadijs staat voor zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. Voor FEEM deelt Mariëtte (en soms Tanja) haar persoonlijke visie op en ervaringen met geld en ondernemerschap

Leestijd: 2 minuten

Vaak door geldgebrek ingegeven en gezegend met een goede dosis creativiteit zijn mijn dochters een kei geworden in het geven van intentie-cadeaus.

Zo kreeg ik op moederdag dit jaar de intentie dat er een lunch georganiseerd gaat worden. Alleen niet op moederdag.
De oudste gaf de jongste in maart de intentie om een avondje samen te gaan bowlen. De oudste kreeg in mei de intentie om op kosten van haar zus een tweede gaatje te laten schieten in haar oren.

Klinkt goed. Mooie cadeaus waar aandacht aan besteed is. Er is over nagedacht en ieder kreeg iets van haar wensenlijstje. Ongeveer. Niet echt.

Want daar gaat het vaak mis met het zetten van een intentie. Een daadkrachtige actie ontbreekt en zo wordt er uiteindelijk geen enkel resultaat behaald. Ik verheug me nog altijd op mijn lunch, bowlen hangt ergens in een planning voor als het weer gaat regenen en oh ja die gaatjes.
Maar he, het was op zich toch allemaal een leuk idee?!

Ik ‘hoop, denk, verwacht’…

In de praktijk met ondernemers zien wij dat ook vaak gebeuren. De intentie om dit jaar een online training te gaan aanbieden. Die nooit afkomt, want geen tijd. Of nog niet perfect genoeg.
De intentie om nee te zeggen tegen energieslurpende klanten. En dan toch een ja, want het brengt geld in het laatje.
De intentie om de omzet te verhogen. Prachtige intentie! Maar als je na het opschrijven van een nieuw omzetdoel, niet direct in actie komt, dan gebeurt er dus helemaal niets. Want alleen een getal opschrijven brengt nog niet het gewenste bedrag in het laatje. Je zult iets moeten gaan dóen. En misschien moet je er zelfs wel iets voor gaan láten!

Een getal opschrijven en dan verwachten dat het zich zomaar gaat manifesteren. Forget it!
Het stellen van een hoger omzetdoel is onwijs spannend voor veel ondernemers en het uitspreken of opschrijven daarvan gaat vaak gepaard met woorden als ik ‘hoop, denk, verwacht’.

Dan kunnen er 2 dingen ‘mis’ zijn. Misschien heb je je omzetdoel onrealistisch hoog ingezet, waardoor het gevoel om te falen op de loer ligt. Niet doen dus. Een doel is altijd SMART, waarbij de R staat voor realistisch. En de A voor acceptabel. Niemand heeft er baat bij als jij op je tandvlees moet lopen om een doel te behalen dat sowieso gedoemd is te mislukken.

Een intentie is mooi, maar ook hol als het bij een intentie blijft

Het tweede waar het mis kan gaan is gebrek aan daadkracht. Als een klant de intentie heeft uitgesproken om een vervolg te geven aan opdracht 1, dan mag jij actie gaan ondernemen om die opdracht 2 binnen te halen. Niet afwachten, maar doen. Als jij hóopt dat er zich 10 mensen aanmelden voor je workshop, dan is het tijd om in actie te komen. Ga mensen uitnodigen, schrijf blogs, maak een video, schreeuw het van de daken.
Als jij dénkt dat dit omzetdoel haalbaar is, waar baseer je dat dan op? Blijf je het monitoren? Heb je je tarieven verhoogt? Doe en laat jij wat nodig is om het gewenste resultaat te behalen? Een intentie is mooi, maar ook hol als het bij een intentie blijft.

Herken jij dat je doelen en intenties hebt, maar dat daadkracht ontbreekt? Dan heb ik een paar vragen voor jou:
Wat houdt je tegen om te gaan doen?
Wanneer kom je in actie?
En waarom heb je überhaupt nog geen goed verhaal en actieplan?
En ik weet het. Waarom-vragen zijn een beetje onprettig en kunnen schuren. En tja, dat is in dit geval nou net mijn intentie.

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een vraag over geld? Mariëtte helpt je graag verder dus stuur je vraag zeker in via redactie@feemonline.nl

Ook boeiend

Meepraten over dit onderwerp?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van feem meteen in je mail?