“Hoe ga ik van een leuk gesprek over naar mijn aanbod?”

Tamara (32) runt een marketingbureau en vindt dat het altijd zo abrupt voelt om in een leuk gesprek naar het salesaanbod te gaan. "Dan heb ik een leuk gesprek, we zitten op een lijn en dan begin ik op een gegeven moment te denken: 'Nu moet ik gaan vragen of we gaan samenwerken en mijn prijs noemen'. Dat vind ik een lastige overgang! Please help me out."

Onze expert: Anne Niemeijer

Anne Niemeijer is salestrainer en mindsetcoach voor (hoog)sensitieve ondernemers die willen groeien, maar 'sales' een vies woord vinden. Anne is expert als het aankomt op 'sales vanuit verbinding'. In de rubriek 'It's all about the Money' pakt zij de vragen op die met sales te maken hebben.

Leestijd: 2 minuten

Mooi vraag, Tamara. En dit is een vraag die ik vaak voorbij hoor komen. Veel vrouwen hebben geen problemen met gezellig kletsen. Daarbij leven de meeste vrouwen zich helemaal in in de ander. Daar wordt het vaak moeilijk. We leven zo mee met de ander, dat een gesprek al snel persoonlijk wordt en het zakelijke stuk ineens kan voelen als een rare switch.

TIP 1

 

 

Zorg dat je de leiding pakt in het gesprek. Natuurlijk mag je lekker kletsen (verbinden), maar zorg dat je telkens weer een haakje vindt om de richting van het gesprek te bepalen. Blijf niet te lang hangen in een persoonlijk onderwerp. De richting van je gesprek is het zakelijke stuk. Dat hoeft helemaal geen rare switch te zijn.

De ander zal dit waarderen

Zo kun je vragen of hetgeen waar jullie nu over praten ook voorkomt in zijn/haar bedrijf. Dus trek het gesprek steeds weer naar het bedrijf of hetgeen je klant verkoopt. De ander zal dit waarderen, want jij bent niet de enige die het lastig vindt om van een leuk gesprek naar het zakelijke stuk te gaan.

 

TIP 2

 

 

Nu jij de leiding hebt is het zaak ook ‘bruggetjes’ te maken naar je aanbod. Een bruggetje is eigenlijk een korte reactie die verwijst naar hetgeen jij doet met meteen een nieuwe vraag er achteraan. Dus als jullie praten over het probleem van de klant, laat af en toe weten dat jij perfect aansluit. Voorbeeld: “Dat is exact waar ik jou bij kan ondersteunen. Op welke gebieden heb je dat het meeste nodig?”

Daarna doe je meteen een voorstel hoe jij het beste kunt helpen.

Zo krijgt de ander ook de bevestiging dat jij de juiste persoon bent voor deze uitdaging. Dat stelt gerust. Tegen de tijd dat je echt naar je aanbod wil gaan in het gesprek, is het belangrijk kort samen te vatten wat de behoeftes zijn die je gehoord hebt. Daarna doe je meteen een voorstel hoe jij het beste kunt helpen. Dus welk pakket/traject het meeste aansluit bij de die behoeftes.

Zo komt een aanbod nooit uit de lucht vallen en sluit het ook het beste aan bij je klant.

 

Veel succes!
Anne xx

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een salesvraag? Anne helpt je graag verder dus stuur je vraag zeker in via redactie@feemonline.nl

Ook boeiend

Meepraten over dit onderwerp?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van neem meteen in je mail?