Heather Plett zegt in haar boek ‘De kunst van Holding Space’: ”Erken de kosten van emotionele arbeid.” Volgens Heather is emotionele arbeid het proces van het omgaan met gevoelens en uitdrukkingen om aan de emotionele vereisten van een baan te voldoen.
Dus tarief = prijs berekenen + waarde toevoegen + kosten emotionele arbeid. Ga er maar aan staan!
”Erken de kosten van emotionele arbeid.”
Laten we eerst eens starten met het “makkelijke” deel van een prijsbepaling. Een tarief kan zoals gezegd berekend worden: het moet allereerst de kosten dekken die nodig zijn om de dienst te kunnen uitvoeren. Denk bijv. aan het laten maken van trainingsmateriaal.
Daarboven op komt een marge. Een extra bedrag dat nodig is om alle andere kosten van te kunnen betalen. Uitgaven die nodig zijn om jezelf en je bedrijf in leven te houden, moeten allemaal gefinancierd kunnen worden uit deze marge.
Terugrekenen ‘van onder naar boven’ brengt je een heel eind: hoeveel geld is er nodig om alle vasten lasten te betalen – en vergeet daarbij jezelf niet! Maak jouw salaris onderdeel van de berekening. Gun jezelf meer dan dat wat er overblijft. Tel daarbij op de kosten die nodig zijn om de dienst überhaupt te kunnen uitvoeren. Het resultaat van deze som is de omzet die er minimaal nodig is.
”Gun jezelf meer dan wat er overblijft.”
Deel dat dan door het aantal keer dat jij deze dienst/product denkt te kunnen verkopen en jouw prijs per product staat zwart-op-wit.
So far so good.
Hoe nu verder? Een tarief bepalen is immers meer dan het berekenen van een prijs. Jouw tarief vertegenwoordigt jou, in alle facetten van jouw dienstverlening en persoonlijkheid. Velen van ons doen veel aan emotionele arbeid op de werkplek. Voor jou misschien heel erg vanzelfsprekend, maar erken op z’n minst de moeite en geld die jij investeert in jouw eigen heling en groei.
”Een tarief bepalen is meer dan het berekenen van een prijs.”
En dan zijn we terug waar we begonnen: bepalen van een juist tarief is heel erg moeilijk. Want er is geen makkelijke formule voorhanden die je vertelt hoeveel euro jij waard bent.
Om de juiste prijs te kunnen bepalen moet je op z’n minst goed zijn in je vak en kunnen rekenen. En ontkom je niet aan een flinke portie emotionele arbeid en een goeie dosis persoonlijke ontwikkeling.
Laat je niet te veel afleiden door wat concurrenten doen. En vergelijk zeker geen appels met peren. Kijk in jouw markt naar de spelers met wie jij je kunt meten en vergelijken. Of wees uniek en steek je kop boven het maaiveld uit. Dúrf! Toon moed. Ken jouw kernwaarden. Ga staan voor dát wat jij de wereld te bieden hebt. Voel tot in je tenen of jouw prijs klopt. Luister naar je intuïtie. Kies de klanten die bij jou passen; zij zullen jou (letterlijk) waarderen en jouw prijs willen betalen.
Verdien jij al wat je waard bent?