Ik wil het verschil maken, maar soms maakt ik het mezelf moeilijk. Ik vind het altijd wonderlijk. Ik kan nog steeds soms van enorme vreugde en zelfvertrouwen ineens terugvallen in angst. Om er uiteindelijk achter te komen dat het volledig ongegrond was.
Ik ken professionals met overvolle praktijken die tientallen of honderden anderen geholpen hebben om verder te komen in hun leven, of in hun bedrijf, die nog steeds bij tijd en wijle (of zelfs bijna constant) hartstikke onzeker zijn. Die nog steeds, ondanks al het bewijs van tevreden klanten, niet geloven dat ze nog veel meer kunnen dan ze durven te beweren.
De mythe van het verschil maken
Het is een soort mythe: Je moet eerst bulken van het zelfvertrouwen en dan pas kun je een succesvol bedrijf bouwen, maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het gewoonweg niet waar is. Mensen die tonnen of zelfs miljoenen per jaar omzetten hebben ook nog hun onzekerheden. Zelfs op het gebied van hun kunnen. Ze krijgen ook nog weleens last van hun ‘impostor syndrome’: het bang zijn dat je een fraudeur bent als je beweert iemand te kunnen helpen. Ineens denken: Ik kan dit helemaal niet. Dit is te hoog gegrepen voor mij. Of: Wat als het bij deze klant niet lukt? Wie ben ik eigenlijk om te beweren dat ik een verschil kan maken in hun leven?
Om uiteindelijk laaiend enthousiaste testimonials van hun klanten te krijgen.
Ik dacht dat ik niet genoeg deed
Ik had ooit een klant waarbij ik na iedere sessie een gevoel van falen had. Ik had het gevoel dat ik alleen maar ‘zond’ en er bij haar niets gebeurde. Zij ontving wat ik zond, maar meer dan dat zag ik niet. Ik vond haar zo’n gaaf en mooi mens en voelde me steeds tekort schieten. Ik wilde haar verder helpen, maar voor mijn gevoel deed ik niets. Hoe ging ik voor haar het verschil maken? Toen we ons traject afsloten vroeg ik haar wat ze eraan gehad had. Er volgden zulke mooie woorden dat ik even niet wist wat ik ermee moest. En haar testimonial was zo mogelijk nóg mooier. Ik had een enorm verschil gemaakt in haar leven, gaf ze aan, en een lichtje aangestoken waarvan ze niet besefte dat ze het had. Mijn ‘falen’ bleek een groot succes.
Voor wie heb jij al een verschil gemaakt?
Hoe zit dit bij jou? Voor wie heb jij al een verschil gemaakt? Voor wil je het verschil maken? Het hoeven niet eens altijd klanten of andere zakelijke relaties te zijn. Soms zijn het vriendinnen die voelen dat jij er altijd voor ze bent. Soms is het zelfs iemand tegen wie je toevallig glimlachte in de supermarkt, terwijl diegene net een rotdag had. Wees je ervan bewust dat jij een lichtbaken kan zijn in donkere dagen. En dat je daarvoor meestal alleen maar hoeft te ZIJN.
Er is vaak niet veel meer nodig dan dat: Er staan, er zijn. En het pad verlichten voor wie het nodig heeft. Weet dat jij, bij iedere stap die je zet die je dichter bij je bestemming, je ‘purpose’ brengt, iets kunt veranderen in het leven van een ander. En natuurlijk zeker ook in die van jezelf. Je stappen hoeven niet altijd groot(s) te zijn. Ook met kleine stapjes kom je waar je moet zijn.
Sta jij er weleens bij stil wat een impact jij kunt maken op andermans leven?