column

Het eindeloos tegen elkaar uitspelen van vrouwen onderling beperkt onze potentie.

Leestijd: 2 minuten

Het rolmodel; de belichaming van perfectie na eindeloos veel ervaring en training, een expertstatus verkregen waar een ieder zich aan op kan trekken.

Van Dale noemt het: “Iemand die op voorbeeldige manier voldoet aan een wenselijk geacht rollenpatroon.”

Persoonlijk krijg ik jeuk van die omschrijving maar het zij zo. Onlangs ging er een foto viral waarin top model Kendall Jenner vergeleken werd met astronaut Alyssa Carson.

Wat mij stoort is dat wij het nodig achten twee vrouwen tegen elkaar af te zetten die overduidelijk beide een totaal ander beroep en roeping hebben in het leven. En dan een succesvol topmodel en zakenvrouw wegzetten als slecht rolmodel omdat de andere dame minder aandacht krijgt.

In mijn ogen moeten wij een maatschappij creëren waarin we aan ieder meisje – of ze nu later model, astronaut, moeder of CEO wil worden – laten blijken dat die ambities waargemaakt kunnen worden. Dat je zo groot mag dromen en dat voor iedere roeping een route is naar geluk. Dat je succesvol kan en mag zijn op jouw manier wat je definitie van succes ook mag zijn. En dat je jezelf niet hoeft te vergelijken met anderen om een punt te maken.

Zeker wanneer we het over rolmodellen hebben moet je er zelf een zijn. En het opwerpen van extra blokkades tussen vrouwen onderling begint echt vermoeiend te worden.

Het moment dat vrouwen elkaar gaan steunen, écht steunen, zijn we niet te stoppen. Helaas hebben we nog een lange weg te gaan.

Ik zie al dat we Brad Pitt vergelijken met Max Verstappen. Beide kunnen een rolmodel zijn afhankelijk van je persoonlijke interesses maar kunnen we alsjeblieft stoppen met dat beauty vs brain gehalte…

Zo’n lijf komt niet aanwaaien, en die vrouw is multimiljonair. Die snapt het echt wel.

En wat de astronaut betreft, chapeau. Weer een deur geopend voor alle meisjes die deze droom ook najagen. Dat vier je, dat geef je een podium.

Dat ga je niet in diskrediet brengen door het in een smakeloze vergelijking te proppen.

Milou van Hassel
Milou van Hassel
Milou heeft 30.000 volgers op Linked-in. Dat is niet voor niets. Ze is scherp, duidelijk, recht voor haar raap. Ze houdt zich al jaren bezig met sales, marketing en (personal) branding en lanceerde in 2020 haar eigen bedrijf Blue Flamingooo en de podcast 'Worth the Hassel'. Voor FEEM Magazine schrijft ze elke maand een column waarin we kunnen meegenieten van haar kijk op de wereld.

Ook boeiend

Meer columns

MEEST BEKEKEN

Dorien volgde een Creatrix-traject. “Je voelt je bijna lullig, want wát...

0
DE METHODE VAN DEZE WEEK: Creatrix Het is een methodiek, speciaal ontwikkeld voor vrouwen. Creatrix haalt overtuigingen die in je (onderbewuste) systeem zitten weg. Je...

Paardencoaching: ’Zodra ik ook maar twee seconden twijfelde, was ik het...

2
DE VORM VAN DEZE WEEK: Paardencoaching Paardencoaching is coaching met hulp van een paard. Het gedrag van het paard werkt als een spiegel voor de...

“Extra diensten voor dezelfde prijs? Ik maak weerstand nu bespreekbaar in...

0
Onduidelijke signalen en kleine opmerkingen tussendoor: ze gaven leiderschapscoach Gonnie Leguijt soms het gevoel dat haar klant het niet eens was met de prijs...

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?