Leestijd: 2 minuten

Laten we eerst kijken wat je kan doen om de kans dat de klant niet betaalt te zo klein mogelijk te maken.

Vooraf

 

 

Er zijn een aantal zaken die je sowieso kan doen als je een opdracht van een klant aanneemt:

  • Maak algemene voorwaarden. Dit staat bij veel ondernemers als laatste op hun to do list, maar oh wat zijn deze belangrijk. Hier kan je onder andere je betalingsafspraken vermelden, zodat je hiernaar kan verwijzen bij een eventueel conflict.
  • Probeer in de onderhandelingen te kijken of je (deels) vooruit betaald kan worden. Zo wordt het risico wat minder. Zeker bij grote opdrachten is dit gebruikelijk
  • Werk met automatische incasso’s als je een abonnement hebt.

Dit zijn een aantal tips om het risico te verminderen, maar alsnog kan het zijn dat je klant niet betaalt.

Als klant niet betaalt…

 

 

Begin met een vriendelijke reminder per mail. Bij veel boekhoudprogramma’s heb je de mogelijkheid om automatisch een zelfgemaakte herinnering te versturen als de betaaltermijn verloopt. Na deze herinnering betaalt een groot deel van de klanten jouw factuur, maar ook een deel niet.

Dan is het tijd voor de volgende stap: een tweede herinnering. Dit is meestal 7 dagen na de laatste herinnering. Het beste kan je even bellen met de klant om te vragen waarom deze de factuur nog niet heeft betaald. Maak dan een betaalafspraak en leg dit altijd schriftelijk vast. Zo kan je hier altijd naar verwijzen, mocht het nog niet goedkomen.

Betaalt je klant dan nog steeds niet? Stuur dan een derde herinnering, die niet meer zo vriendelijk is. In het uiterste geval schakel je een incassobureau in. Denk hier goed over na. Het brengt namelijk schade toe aan je relatie met deze klant. En als je ondanks alles verder wil samenwerken met deze klant, kun je de relatie maar beter zo goed mogelijk houden.

Blijf zakelijk!

 

 

Een algemene tip: Blijf zakelijk; je hebt immers een onderneming! Ik zie zo vaak dat ondernemers het moeilijk vinden om achter hun geld aan te gaan. Je hebt er recht op. Jij hebt jouw deel van de overeenkomst afgehandeld en nu mag de andere partij dit ook doen.

Veel succes!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in