“Flexibel zijn is goed, maar niet ten koste van alles”

Dit doe ik nooit meer

In de rubriek 'Dit doe ik nooit meer' vertellen vrouwelijke ondernemers openhartig over de 'fouten' die ze hebben gemaakt als ondernemer. Hoe komt het dat dit fout ging? Wat hebben ze ervan geleerd? En natuurlijk weten we dat 'fouten maken mag'. Toch mogen we onszelf daar soms wel weer even aan herinneren. Want tegen je vrienden zeg je dat met gemak, maar sta je jezelf ook toe om lekker 'op je bek' te gaan?

Leestijd: 3 minuten

‘De klant is koning’ is een uitdrukking die je als ondernemer misschien meermaals hebt horen vallen, maar er zijn grenzen. Arianda Schepens (49) is opleider, spreker en castingdirector. Vanuit haar expertise leidt ze trainingsacteurs op. Tijdens een van haar workshops kreeg ze te maken met een deelnemer die haar grenzen voorbij ging: “Ik had vanaf het begin af aan duidelijk moeten zijn en grenzen moeten stellen.”

-Waar zat het probleem?

“Ik geef trainingen. Deelnemers betalen vooraf. De algemene voorwaarden zijn duidelijk: je doet mee of laat iemand anders je plaats innemen. Toch gebeurt het een aantal keer per jaar dat mensen op het laatste moment willen verplaatsen. Ik ben graag flexibel naar deelnemers en kijk altijd wat ik voor ze kan betekenen. Soms heb ik bijvoorbeeld een wachtlijst, waardoor ik iemand anders kan vinden om die plek in de training op te vullen. Ik probeer dit soort dingen altijd netjes op te lossen en eigenlijk gaat het nooit mis, behalve die keer dan.”

-Wat gebeurde er?

“Een dag voor de training begon, ontving ik een mail van een mannelijke deelnemer. De toon was vrij bot: ‘Ik kom morgen niet. Ik ben al maanden ziek. Dus ik doe de volgende keer mee.’ Ik vond het gek dat hij mij dit pas een dag van tevoren liet weten, maar ik wilde hier niet te veel energie in steken. Dus later nam ik contact met hem op voor een nieuwe datum. Ik had op dat moment zes plekken en twaalf geïnteresseerden. Ik besloot deze man een plek te geven in de training, omdat ik hem beloofd had dat hij de volgende keer mee kon doen. Maar op de dag van de workshop was hij er niet.”

“Hij dreigde met slechte reviews en noemde me een geldwolf.”

“We wachtten een kwartier. Daarna besloot ik hem te bellen. Hij bleek nog steeds ziek, maar had dit keer niets laten weten. Ik wenste hem beterschap en gaf de training aan de andere vijf deelnemers. Ik besloot er niet te veel aandacht meer aan te besteden tot ik mail van hem ontving met zijn rekeningnummer en medisch dossier. Hij wilde het geld terug, omdat hij niet meegedaan had met de workshop. Mij ging het er niet om dat hij ziek was: dat geloofde ik wel. Dat medisch dossier leek me niet voor mij bestemd. Ik dacht: ik ga niet opnieuw in deze valkuil trappen. Als hij van tevoren had afgezegd, hadden we nog kunnen overleggen. Maar ik had een plek voor hem vrijgehouden, dus dit was gewoon niet redelijk. Ik probeerde hem te bellen, maar hij nam niet op. Uiteindelijk legde ik dus via de mail uit dat dit niet meer mogelijk was. Daarna heb ik nog veel last gehad van deze meneer. Hij dreigde met slechte reviews en noemde me een geldwolf.”

-Wat heb je geleerd uit deze situatie?

“Uiteindelijk is het gelukkig gestopt. Die reviews heeft hij niet meer geplaatst. Gelukkig, want ik moet het daar wel van hebben. Ik leerde grenzen stellen. Flexibel zijn is goed, maar niet ten koste van alles. Ik ben niet van plan om heel star te worden richting mijn deelnemers, maar het is belangrijk om vanaf het eerste moment te overleggen. Ik geef nu wel direct aan dat ik op tijd op de hoogte gehouden wil worden. Als iemand het gesprek met me aangaat, zal ik altijd proberen te verplaatsen, maar soms is het niet meer mogelijk. Ik laat me niet meer gebeuren dat iemand er zo doorheen glipt.”

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een inspirerend ondernemersverhaal om hier te delen? Mail je verhaal in het kort naar redactie@feemonline.nl 

it's a movement

join us!

Meer van dit

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

MEEST BEKEKEN

Het leed dat powervrouw heet

De diskwalificatie van de vrouw; de powervrouw. Een zogenaamd gerenommeerde titel die je als vrouw enkel en alleen kunt bemachtigen wanneer je naast vrouw,...

Vrouwelijke ondernemers zijn cruciaal voor een mooiere wereld

Inmiddels ben ik zestien jaar ondernemer. In mijn ondernemerschap kon ik altijd mijn passies en talenten inzetten. Maar vier jaar geleden bekroop me een...

Drie perspectieven op de vraag ‘moet ik wel of geen financiële doelen stellen?’

Moet ik wel of geen financiële doelen stellen? In onze FEEM Community kwam deze vraag voorbij: 'Meer malen heb ik gehoord dat het helpt bij het...

Drie perspectieven op de gedachte ‘Wie ben ik nou eigenlijk?’

De gedachte van deze keer: 'Wie ben ik nou eigenlijk?' Deze keer geen stelling, maar een gedachte. Je kent het misschien wel: je staat op het...

Dorien volgde een Creatrix-traject. “Je voelt je bijna lullig, want wát een hoop shit heb ik”

DE METHODE VAN DEZE WEEK: Creatrix Het is een methodiek, speciaal ontwikkeld voor vrouwen. Creatrix haalt overtuigingen die in je (onderbewuste) systeem zitten weg. Je...

“Beslag op mijn huis! Ik wil nooit meer financieel afhankelijk zijn.”

Businesscoach Glancy van Elst heeft een winstgevend bedrijf waarin ze vrouwen helpt bij het opzetten van een onderneming vanuit hun zielsmissie. Maar winstgevend is...

“Soms heb ik zo’n schuldgevoel richting mijn kinderen.”

DE HUIDIGE SITUATIE Yvonne over haar situatie: "Ik merk dat ik soms bezig ben met de vraag: ‘Ben ik wel een goede moeder?' Ik besteed...

“Ik werd emotioneel, want ik voelde me een soort van betrapt.”

DE HUIDIGE SITUATIE Annemarie over haar situatie: "Als zelfstandige loop ik geregeld tegen het feit aan dat ik soms meer wil dan dat ik kan...

“Herinneringen waarvan ik bijna niet meer wist dat ze bestonden, kwamen naar boven.”

DE METHODE VAN DEZE WEEK: EFT EFT staat voor Emotional Freedom Techniques. Het is een methode die ongewenste, negatieve emoties neutraliseert. Dit gebeurt door te kloppen...

Een business reading. “Ik dacht echt: Wat moet ik hiermee?”

DE VORM VAN DEZE WEEK: Energetische Businessreading Bij een energetische businessreading wordt gekeken naar de energie van jou en je bedrijf. iedereen die dit kan,...

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?