“Extra diensten voor dezelfde prijs? Ik maak weerstand nu bespreekbaar in de onderhandelfase”

Dit doe ik nooit meer

In de rubriek 'Dit doe ik nooit meer' vertellen vrouwelijke ondernemers openhartig over de 'fouten' die ze hebben gemaakt als ondernemer. Hoe komt het dat dit fout ging? Wat hebben ze ervan geleerd? En natuurlijk weten we dat 'fouten maken mag'. Toch mogen we onszelf daar soms wel weer even aan herinneren. Want tegen je vrienden zeg je dat met gemak, maar sta je jezelf ook toe om lekker 'op je bek' te gaan?

Leestijd: 2 minuten

Onduidelijke signalen en kleine opmerkingen tussendoor: ze gaven leiderschapscoach Gonnie Leguijt soms het gevoel dat haar klant het niet eens was met de prijs die ze vroeg. Maar goed: er was een deal, de klant was binnen. Gewoon aan de slag toch? “Het gaf een soort onderbuikgevoel. Maar dat wegwuiven en laten voor wat het is? Dat doe ik nooit meer.”

 

– Hoe groot was dit probleem voor jou?

“Ik hoorde en zag soms signalen bij mijn klanten dat ze mijn prijs te hoog vonden. Daar deed ik niets mee. Ik was zo blij dat ik een klant had, dat ik de weerstand die ik voelde aan de kant schoof. In plaats van dat ik het bespreekbaar maakte, pakte ik de overtuigingsmodus en probeerde ik de klant te overtuigen van wat zij allemaal zou krijgen voor die prijs. Dit zorgde voor problemen, want klanten gingen om meer vragen: vaker tussendoor bellen, een extraatje vragen, wat langer de tijd nemen, omdat ze eigenlijk het gevoel hadden dat ze misschien te veel betaald hadden.”

“Toen kwam de vraag: wiens probleem is dit nou eigenlijk?”

– Wat heb je hier aan gedaan?

“Maanden heb ik er mee rondgelopen. Op een gegeven moment heb ik het besproken met een businessbuddy, dat hielp mij. Als je het niet bespreekt en het blijft in je hoofd zitten, blijf je rondjes lopen. Toen kwam de vraag: wiens probleem is dit nou eigenlijk? Daardoor realiseerde ik me dat dit mijn probleem is en niet dat van een klant.

Vervolgens gebeurde het weer dat ik een extra dienst had verleend. Ik had voor mezelf bedacht dat ik daar een bedrag voor ging rekenen en was daarover in contact met de desbetreffende klant. We kwamen in een discussie en maakten een nieuwe afspraak waarbij zij mij een handreiking gaf. Later dacht ik: dit is eigenlijk heel gek. Dit is mijn leergeld. We houden ons gewoon aan de gemaakte afspraak. Dit heb ik dus nog te leren in mijn ondernemerschap en zij is blijkbaar degene die mij dit leert. Toen was het vervelende gevoel ook weg.”

“Niet de hele wereld hoeft mijn klant te zijn”

– Hoe kijk je terug op deze situatie?

“Het is voor mij een leerkans geweest. Ik vond het spannend om die stap te maken, ik moest echt een drempel over. Ik heb geleerd dat als je weerstand ervaart, je dat beter meteen kunt aanpakken als je nog met elkaar in onderhandeling bent. Daarnaast ben ik hierdoor transparanter, opener en authentieker geworden als ondernemer. En steviger, want het voelt heel stevig en fijn om te kunnen zeggen: ‘weet je, volgens mij zijn wij gewoon die match niet.’ Het is onderdeel geweest van de zoektocht naar mijn ideale klant. Niet de hele wereld hoeft mijn klant te zijn.”

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een inspirerend ondernemersverhaal om hier te delen? Mail je verhaal in het kort naar redactie@feemonline.nl 

it's a movement

join us!

Meer van dit

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

MEEST BEKEKEN

Feminiteit: meer waardering cruciaal

Meer waardering voor femininiteit is cruciaal voor een evenwichtigere wereld In dit artikel onderzoek ik: ~ Meer waardering voor femininiteit blijkt cruciaal te zijn voor een...

Het leed dat powervrouw heet

De diskwalificatie van de vrouw; de powervrouw. Een zogenaamd gerenommeerde titel die je als vrouw enkel en alleen kunt bemachtigen wanneer je naast vrouw,...

Dorien volgde een Creatrix-traject. “Je voelt je bijna lullig, want wát een hoop shit heb ik”

DE METHODE VAN DEZE WEEK: Creatrix Het is een methodiek, speciaal ontwikkeld voor vrouwen. Creatrix haalt overtuigingen die in je (onderbewuste) systeem zitten weg. Je...

Drie perspectieven op de vraag ‘moet ik wel of geen financiële doelen stellen?’

Moet ik wel of geen financiële doelen stellen? In onze FEEM Community kwam deze vraag voorbij: 'Meer malen heb ik gehoord dat het helpt bij het...

Jouw succes is niet maakbaar! Drie perspectieven op deze stelling.

Is succes maakbaar? ‘Succes is een keuze.’ ‘Als je iets écht wil, dan kun je het.’ Het zijn mooie, inspirerende uitspraken die je net even...

Dit is belangrijk: komt de impuls vanuit je brein of je gevoel.

DE HUIDIGE SITUATIE Yvonne over haar situatie: "Ik merk dat ik soms bezig ben met de vraag: ‘Ben ik wel een goede moeder?' Ik besteed...

Drie perspectieven op de gedachte ‘Wie ben ik nou eigenlijk?’

De gedachte van deze keer: 'Wie ben ik nou eigenlijk?' Deze keer geen stelling, maar een gedachte. Je kent het misschien wel: je staat op het...

Energetische reading: kijken naar je energie.

DE VORM VAN DEZE WEEK: Energetische Businessreading Bij een energetische (business)reading wordt gekeken naar de energie van jou en je bedrijf. iedereen die dit kan,...

EFT neutraliseert ongewenste, negatieve emoties.

DE METHODE VAN DEZE WEEK: EFT EFT staat voor Emotional Freedom Techniques. Het is een methode die ongewenste, negatieve emoties neutraliseert. Dit gebeurt door te kloppen...

“Ik werd emotioneel, want ik voelde me een soort van betrapt.”

DE HUIDIGE SITUATIE Annemarie over haar situatie: "Als zelfstandige loop ik geregeld tegen het feit aan dat ik soms meer wil dan dat ik kan...

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?