Ik moet eerlijk bekennen dat ik het doel ook heb gehad, want dat getal heeft toch iets magisch. Maar stel de training werkt en je bereikt die ton. Wat blijft er van over? Hoeveel kosten moet je maken om dat bedrag te bereiken? Over het algemeen komt het niet aanwaaien, moet je tijd en geld investeren. Hoeveel is dit dan?
Wat ik veel zie bij ondernemers die (explosief) groeien is dat de kosten in hetzelfde tempo of zelfs nog harder meegroeien. Gevolg: er blijft minder over. Iedereen profiteert van jouw bedrijf, behalve jijzelf. Je gaat harder werken voor je doel en je krijgt minder betaald. Je slechtste promotie ooit!
Hoe pak je het dan wel aan?
Maak een plan, een winstplan. Door vooraf je doel te bepalen, dus bijvoorbeeld die ton, kan je gaan bedenken hoe je dat wil bereiken en wat je daarvoor moet doen.
Je kan op een rijtje zetten met welke vaste kosten je al te maken hebt, welke (vaste) kosten erbij komen en je kunt een inschatting maken van de variabele kosten en investeringen. Op deze manier weet je al op voorhand dat als je bijvoorbeeld met een team wil samenwerken, dat je keuzes moet maken.
Daar blijft het niet bij. Je moet ook de Belastingdienst betalen! Bereken hoeveel dit is, welk salaris je zelf wil en wat je als buffer wil opbouwen. Pas dan heb je zicht op je winst. Het geld dat écht overblijft op je bankrekeningen.
Uiteindelijk kreeg ik, door een plan te maken, het inzicht dat ik er met een ton omzet op achteruit zou gaan. Dat ik weliswaar meer zou omzetten, maar minder zou gaan verdienen! Dus paste ik mijn plan aan, ging bijsturen en met succes.
Natuurlijk verloopt een jaar niet zoals je van tevoren bedenkt. Maar een plan zorgt focus, sturing en inzicht in je geldstromen. Door actief te sturen op je plan, en soms door onverwachte dingen die op je pad komen, kan ook jij je doelen overtreffen en meer verdienen.
Wil jij dat ook? Maak dan een plan, want hoe oud de uitspraak ook is, er schuilt veel waarheid in: “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid!”
[…] vrijheid, je eigen keuzes maken, alleen maar leuke klanten… vul maar in. In mijn vorige blog (een ton omzet is geen ton winst) kaartte ik het ook al aan: ik zie het vaker bij ondernemers die explosief groeien dat de kosten in […]
[…] vrijheid, je eigen keuzes maken, alleen maar leuke klanten… vul maar in. In mijn vorige artikel (een ton omzet is geen ton winst) kaartte ik het ook al aan: ik zie het vaker bij ondernemers die explosief groeien dat de kosten in […]