Leestijd: 2 minuten

“Een jaar wachten op mijn geld? Vooraf betalen graag!”

Dit doe ik nooit meer

In de rubriek ‘Dit doe ik nooit meer’ vertellen vrouwelijke ondernemers openhartig over de ‘fouten’ die ze hebben gemaakt als ondernemer. Hoe komt het dat dit fout ging? Wat hebben ze ervan geleerd? En natuurlijk weten we dat ‘fouten maken mag’. Toch mogen we onszelf daar soms wel weer even aan herinneren. Want tegen je vrienden zeg je dat met gemak, maar sta je jezelf ook toe om lekker ‘op je bek’ te gaan?

Leestijd: 3 minutenHet ondernemerschap brengt veel vrijheden met zich mee: je bent je eigen baas, dus je hebt het zelf voor het zeggen, toch? Volgens businesscoach Moniek van Rheenen (44) valt dat tegen: veel ondernemers geven de regie uit handen en laten hun klanten bepalen.
Een fout die ze zelf ook ooit maakte, daardoor moest ze een jaar lang op haar geld wachten.

– Hoe kwam jij in deze situatie terecht?

“Ik werkte destijds voor internationale bedrijven en adviseerde de Raad van Bestuur en CEO’s over strategische vraagstukken. In mijn eerste jaar als onderneemster had ik niet goed nagedacht over hoe ik wilde ondernemen en wat mijn voorwaarden waren. Dus toen ik werd gevraagd om een CEO te begeleiden, was dat nog niet duidelijk.

Ik stelde een factuur op en deze kwam terecht bij de inkoopafdeling. Bij multinationals duurt het vaak drie tot vier maanden tot zoiets afgewerkt wordt, omdat het langs verschillende andere afdelingen moet voor goedkeuring. Ik had daar niet over nagedacht. Bij de controle van de boekhouding kwam ik er pas achter dat de factuur nog openstond. Ik heb toen een reminder gestuurd en tegen de desbetreffende CEO gezegd: ik kan je niet meer helpen als je je niet aan mijn betalingstermijn houdt. Blijkbaar was dit duidelijk, want deze klant zorgde er direct voor dat de voorwaarden van de inkoopafdeling veranderd werden.”

– Welke stappen zette je om dit niet opnieuw mee te maken?

“Ik relativeer heel snel, zet de knop om en ga door. Ik wist dat ik deze situatie niet prettig vond, dus vroeg me af hoe ik het kon veranderen. Het antwoord op die vraag kwam snel: ik moet duidelijker zijn over mijn werkwijze naar mijn klanten. Dit veranderde ik van de een op de andere dag. Bij de volgende klant die met me wilde werken zei ik: ‘dat kan, mits je het op mijn voorwaarden doet.’ Het is nooit voorgekomen dat iemand daar nee tegen zei. En ik had me voorgenomen dat áls het zou gebeuren, dat het gewoon geen klant is voor mij.”

“Als je voor jezelf niet bepaalt hoe jij het wil, dan bepaalt je klant.”

Ik kan me voorstellen dat veel ondernemers het spannend vinden om zoiets te benoemen. Maar als je voor jezelf niet bepaalt hoe jij het wil, dan bepaalt je klant. Vanuit mijn werk spreek ik met veel ondernemers en ik merk dat veel mensen gaan ondernemen voor de vrijheid, maar uiteindelijk helemaal geen regie over hun eigen onderneming hebben. Daar kunnen nog veel stappen in gemaakt worden. Wat ik anderen graag wil meegeven is: als je gaat ondernemen, denk goed na over jouw voorwaarden. Hoe regel jij je facturatie? Hoe vaak wil je werken? Wanneer werk je wel en wanneer niet?”

– Wat was voor jou hierin de belangrijkste les?

“Ik realiseerde me dat ik voor mezelf de manier waarop ik wilde ondernemen, nog niet scherp had. Ik denk dat je als ondernemer ontzettend kunt groeien door dit soort spiegels voorgehouden te krijgen. Hierdoor heb ik ook duidelijk gekregen wat het resultaat van mijn werk is. Dat resultaat benoemen is een proces geweest. Dat inzicht had ik niet meteen, maar ik denk dat het voor een klant veel helder maakt. Als je net begint met ondernemen, snap ik dat je aan uurtje-factuurtje doet, maar stop daar op een gegeven moment mee. Bij uurtje-factuurtje vertel je je uurtarief aan een klant, maar je weet nog niet hoe lang het traject gaat duren. Uiteindelijk weet de klant dan nog steeds niet hoeveel hij of zij kwijt gaat zijn.

Een issue dat nu heel actueel is, is ziekteverzuim. Als je als ondernemer kunt zeggen: ‘ik kan je helpen om het ziekteverzuim met vier procent te verlagen en dit gaat het kosten’, weet ik zeker dat een bedrijf met je wil werken en bereid is om de factuur vooraf al te betalen. Dat is namelijk veel helderder dan: ‘ik kan je helpen met het ziekteverzuim. Mijn uurtarief is 110 euro en laten we maar beginnen’.”

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een inspirerend ondernemersverhaal om hier te delen? Mail je verhaal in het kort naar redactie@feemonline.nl 

Ook boeiend

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?