Een gelijkwaardige uitwisseling zorgt voor een gezonde relatie

Onze expert: Mariëtte Muller van het CijferParadijs

Het CijferParadijs is een geldontzorgkantoor voor mensen die met mensen werken. Tanja en Mariëtte zijn geldcoach en begeleiden bewuste ondernemers op hun pad naar een financieel gezond bedrijf. Daarnaast staan er in Het CijferParadijs drie boekhoud-dames klaar om de boekhoudingen en fiscale aangiftes bij te houden en op te stellen. Het CijferParadijs staat voor zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. Voor FEEM deelt Mariëtte (en soms Tanja) haar persoonlijke visie op en ervaringen met geld en ondernemerschap

Leestijd: 3 minuten

Money money money
Must be funny
In the rich man’s world

Abba. Wie kan ‘m niet meezingen.

Funny dus dat geld. Nou, voor heel veel ondernemers helemaal niet zo funny.

Want geld schuurt. Oké, het is energie zeggen ze. Maar hoe dan, als je liever je bed uit komt om anderen te helpen dan om geld te verdienen. Wat als geld kopzorgen geeft, omdat je je er niet mee bezig wilt houden, maar toch móet het!

Moneymindset, geldgevoel, geef het beestje maar een naam. Waar het op neer komt is dat zolang geld voor jou een nare bijsmaak heeft, het ook ontzettend lastig is om geld te vragen. Het voelt vies. Het voelt als binnenharken. Het voelt als aftroggelen.

En dat terwijl we vaak wel graag geld uitgeven. Bijvoorbeeld aan een mooie opleiding of masterclass. Iets dat ons vooruit helpt. Is die ander dan ook aan het harken en troggelen? Nee, dat vinden we van niet, want we krijgen er iets van waarde voor terug.

“Zolang geld voor jou een nare bijsmaak heeft, is het ontzettend lastig om geld te vragen”

Dus als jij mensen helpt, dan durf jij daar géén goed geld voor te vragen? Terwijl als een ander jou helpt, dan betaal je daar graag voor.
Volgens mij is het resultaat van deze som dat het dan onder aan de streep wel erg slecht voor jóu uitpakt!
En trouwens, even heel praktisch, hoe kun je nou geven wat je niet ontvangen hebt.

Geven en nemen.
Yin en yang.
Donker en licht.
Bassie en Adriaan.

Het kan alleen samen bestaan.

Het fundament van een gezonde relatie, en dat geldt óók voor zakelijke relaties, is een balans in gelijkwaardige uitwisseling. Als er alleen gegeven of alleen genomen wordt, dan is het eenrichtingsverkeer en raakt de relatie uit balans en wordt ongezond. En we weten best dat dat zo werkt. Toch?

“Het fundament van een gezonde relatie is een balans tussen gelijkwaardige uitwisseling”

In het boek De Fontein schrijft Els van Steijn: “Ieder geeft en ontvangt op zijn eigen manier. De uitwisseling hoeft niet in dezelfde vorm plaats te vinden. Zo ontstaat een prachtige gezamenlijk gegenereerde omzet van geven en ontvangen. Deze omzet wordt gevoeld als een oprechte relatie.”

En voor de duidelijkheid, deze alinea volgde op een anekdote over een shawl die cadeau werd gegeven. Els spreekt hier dus niet over omzet in de vorm van geld. Maar als ondernemer heb jij wél omzet in geld nodig om te kunnen blijven bestaan. Bovendien moet je als professional geen vrienden willen worden met jouw coachees of klanten. En dus moet er een zakelijke uitwisseling plaats vinden, die aan beide partijen recht doet en tegelijk wel een oprechte relatie tot stand brengt. De een is van waarde, en de ander betaalt daar graag voor.

En realiseer je heel goed dat als jij je tarieven met een ‘verkeerde’ intentie te laag houdt, je daar de ander tekort mee doet. De ander kan jou dan namelijk onvoldoende terug geven voor wat hij/zij ontvangen heeft van jou. Met een te laag tarief maak jij de relatie moedwillig ongelijkwaardig. En de ander zal dat voelen.

“Wanneer jij je tarieven te laag houdt, doe je daar een ander tekort mee”

Om de juiste waarde te kunnen bepalen zijn er verschillende componenten van belang: welk probleem los jij op? Bereik je de juiste doelgroep, dus precies die mensen die dat specifieke probleem hebben en dat heel graag opgelost zouden willen zien? Heb jij voldoende kennis en vaardigheden in huis om het probleem op te lossen? Hoeveel geld heb jij nodig voor je privé leven?

Ondernemerschap is een ‘spel’ dat je moet durven spelen. En daar hoort ook experimenteren met je prijs bij. Marktonderzoek doen. Vragen durven stellen aan potentiele klanten: wat zou jij voor mijn hulp over hebben?

Ook hier gaat het om een uitwisseling waarmee je waardevolle relaties opbouwt.

Adem in en adem uit en voel wat jij nu nog nodig hebt om over jouw drempelvrees heen te springen. Durf (geld) te vragen!

Ook in deze rubriek?

Heb jij ook een vraag over geld? Mariëtte helpt je graag verder dus stuur je vraag zeker in via redactie@feemonline.nl

Ook boeiend

Meepraten over dit onderwerp?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van feem meteen in je mail?