column

Een bedrijf met een missie is passé

Leestijd: 2 minuten

Ken je dat? Zo’n moment dat je even kortsluiting hebt in je hoofd en je gezichtsuitdrukking
overeenkomt met die van een botsauto? Tijdens mijn vele leer- en groeimomenten is de botsauto regelmatig bij mij te zien geweest en zal ik hem vast nog vaker tentoonstellen in mijn leven.

Nu als coach en teacher kan ik echter ook de botsauto bij anderen oproepen. En dat is soms smullen.

Een enorm scherm staat voor me waarop alle deelneemsters aan ons programma op beeld te zien zijn.

Afgelopen week was er zo’n moment en keken vijfenvijftig vrouwen me voor één kort moment allemaal aan als botsauto’s. De setting: ik op het podium van de voor ons gebouwde tv-studio. Een enorm scherm staat voor me waarop alle deelneemsters aan ons programma op beeld te zien zijn. Alles corona-proof. Al anderhalve dag coach ik ze over hoe belangrijk het is om hun business concept vanuit hun core te laten ontstaan. Vanuit hun kracht, talenten en roepingen.

Dus als hun coach dan ineens gaat verkondigen dat een bedrijf met een missie niet meer van deze tijd is, dan krijg je het botsauto effect.

Terecht, want we zijn toch allemaal klaar met bedrijven die zielloos zijn en geldverdienen zien als hun hoogste doel? We zijn toch klaar met bedrijven die zonder waarden en missie bewust of onbewust onze wereld meer kwaad doen dan goed?

Precies. We begrijpen tegenwoordig steeds beter dat er een ‘waarom’ moet zijn, een Big Why zoals we het graag noemen. Niet alleen voor een mooiere wereld, maar ook omdat een Big Why jou zélf betekenis en zingeving in jouw onderneming geeft.

Dat verandert het spel volkomen.

Dus waarom is een bedrijf met een missie dan passé in onze ogen? Omdat wij ervoor kiezen een stap verder te gaan. Wij geloven namelijk in een missie hebben mét een bedrijf. Dat het dus niet start bij het vinden van de missie van je bedrijf. Nee, je start echt bij jezelf, bij wat jóuw Big Why is. Dat verandert het spel volkomen. Dan is je business namelijk een van de middelen om je missie tot uiting te brengen en breng je jouw Big Why ook in alle andere rollen van je leven tot uiting.

Onze Big Why is: to lead & show the way to next level humanity. Daar geven we door middel van ons bedrijf uiting aan, maar ook als moeders, partners, vriendinnen, dochters en alle rollen die ons leven rijk maken. Ons bedrijf is hierdoor een van de middelen dat het grotere in ons leven dient.

Terug op het podium. Bij de deelneemsters is het kwartje inmiddels ook gevallen en zijn de botsauto’s veranderd naar gezichten die er zin in hebben. Zin hebben om hun Big Why helder te krijgen en vanuit daar hun meest gave leven vorm te geven én de wereld te dienen.

x Mabel

Mabel & Crystal
Mabel & Crystal
Mabel en Crystal zijn de oprichters van The New Business Women. Inmiddels is TNBW Academy voor honderden vrouwen de katalysator geweest om te gaan doen waar ze gelukkig van worden. Of zoals ze zelf zeggen: 'We help women to reclaim their power and live their purpose in life’. Elke maand bloggen ze voor FEEM Magazine over hun visie op vrouwelijk ondernemerschap.

Ook boeiend

Meer columns

MEEST BEKEKEN

Dorien volgde een Creatrix-traject. “Je voelt je bijna lullig, want wát...

0
DE METHODE VAN DEZE WEEK: Creatrix Het is een methodiek, speciaal ontwikkeld voor vrouwen. Creatrix haalt overtuigingen die in je (onderbewuste) systeem zitten weg. Je...

Paardencoaching: ’Zodra ik ook maar twee seconden twijfelde, was ik het...

2
DE VORM VAN DEZE WEEK: Paardencoaching Paardencoaching is coaching met hulp van een paard. Het gedrag van het paard werkt als een spiegel voor de...

“Extra diensten voor dezelfde prijs? Ik maak weerstand nu bespreekbaar in...

0
Onduidelijke signalen en kleine opmerkingen tussendoor: ze gaven leiderschapscoach Gonnie Leguijt soms het gevoel dat haar klant het niet eens was met de prijs...

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?