Laatst vroeg een ondernemer mij of ik haar kon helpen met een zin. Een zin waardoor een potentiële klant wel moest reageren omdat het iets triggert. Een aanname die waarschijnlijk niet waar is waardoor er een reactie komt.
Dat maakte mij zo kwaad!
Sales is niet een stel trucjes uithalen. Verkopen is de verbinding vinden met de ander en kijken waar jij kan helpen.
Laatst kreeg ik exact zo’n bericht via LinkedIn: “Gezien je profiel, Anne, ziet het ernaar uit dat je gepassioneerd bent over bedrijfsconsultancy en dat je er veel kennis en expertise over hebt. Je kunt vast geen nieuwe klanten meer aan!” Ik reageerde er niet op want het irriteerde mij…
Toen kreeg ik een week later: “Gezien je profiel, Anne, ziet het ernaar uit dat je gepassioneerd bent en dat je veel kennis en expertise hebt. Je kunt vast geen nieuwe klanten meer aan!” Mijn eerste reactie: Flikker op met je [piep]-geautomatiseerde berichten! (dat dacht ik)
Trucjes maken meer kapot dan je lief is
Er is niks oprechts aan. Het is een trucje om je te laten reageren. Het interesseert hem geen reet of ik genoeg klanten heb of niet. Het gaat hem om mijn geld binnen halen.
“Je kunt vast geen nieuwe klanten aan” heeft een aanname waardoor je meteen wordt geraakt. Dat doet iets met ons brein. Ja, je laat je raken. Ik weet het! Maar op deze manier sales doen is een nare manier van manipuleren waardoor er zoveel mensen sales echt een vies woord vinden. Het is een trucje om jouw pijnpunt te triggeren op een manier die je geen fijn gevoel geeft. Het geeft verkopen een nare bijsmaak.
Als ik spreek met ondernemers dan is vaak de vraag: hoe kan je nu sales doen zonder verkoperig over te komen? En toch effectief zijn.
Dan is mijn antwoord standaard: er zijn geen formats, dus laat alles los dat je denkt te weten en ga verkopen vanuit jezelf, vanuit verbinding met de ander om te helpen.
Want trucjes maken meer kapot dan je lief is.