We moeten onze eigen perceptie van hoe we onszelf zien, hervormen. We moeten opkomen als vrouwen en de leiding nemen.
– Beyoncé
Ik heb verhalen gehoord over bedrijven waar vrouwen de opdracht krijgen om zich meer als mannen te kleden, de toonhoogte van hun stem te verlagen en niet te giechelen als ze vooruitgang willen boeken in het kantoor en serieus worden genomen voor een partnerschap of management functie. Denk aan Miranda in Sex & The City en haar worstelingen op haar werk.
Onze eigen manier
Als vrouw met een eigen bedrijf krijg ik vaak advies dat ik doelen moet stellen, een strategie voor meerdere jaren moet uitstippelen, planmatig moet werken en omzet moet genereren. Vaak van mannen. Eens, al doe ik dat graag op mijn eigen manier.
Als mannen zouden worden aangemoedigd om hun vrouwelijke kant op de werkplek te verkennen en ernaar te kijken om meer samen te werken, relationeel en empathischer te zijn, zou er een gelijk speelveld kunnen zijn. En nee, ik zeg niet dit voor alle mannen geldt of dat hun schuld is.
Er is wel een verschuiving maar er zijn nog steeds minder vrouwen dan mannen aan de top.
Het punt dat ik wil maken is dat veel vrouwen nog steeds hun vrouwelijke kant onderdrukken om vooruit te komen in hun business. In de afgelopen 25 jaar hebben we geprobeerd en geprobeerd ons als mannen te gedragen. Sommige bedrijven vinden vrouwen te meegaand, verontschuldigend, te aardig, te emotioneel om een hogere positie te bekleden. Er is wel een verschuiving maar er zijn nog steeds minder vrouwen dan mannen aan de top.
Je eigen bedrijf
In je eigen bedrijf ben jij de baas, bepaal jij. Toch zie ik dat veel vrouwelijke ondernemers hiermee worstelen. Vastlopen in hun eigen overtuigingen dat ze niet goed genoeg zijn, eerst meer moeten leren, niet zichtbaar durven zijn uit angst voor kritiek.
Vanaf jonge leeftijd leren we hoe leiderschap eruit zou moeten zien. Het zijn traditioneel mannelijke gedragingen die de voorkeur genieten, zoals hardnekkigheid, competitieve agressie en goede besluitvorming, waar beide geslachten even goed in zijn, maar er is vaak een gebrek aan tolerantie voor gevoeligheid, empathie en emoties. Sterke vrouwelijke eigenschappen.
Laat je authentieke zelf zien en er zullen nog meer klanten voor jou kiezen.
De prijs voor vrouwen is dat ze hun ware authentieke zelf verbergen om vooruit te komen. Terwijl jij de drijvende kracht bent achter jouw bedrijf. Klanten kiezen voor jou, voor het product of de dienst die jij hebt ontwikkeld. Jij! Laat jezelf, je authentieke zelf zien en er zullen nog meer klanten voor jou kiezen.
Wist je dat door vrouwen geleide startups meer geld verdienen? Of dat bedrijven met meer vrouwen in de leiding tot meer innovatie komen? Dat komt omdat wat vrouwen op de werkplek kunnen brengen, kwaliteiten zijn zoals risicobewustzijn, relatiefocus, holistische probleemoplossing en focus op betekenis en doel.
Wat kan je doen?
Natuurlijk kunnen we veel leren van marketingprogramma’s en hoe je een business opzet of uitbreidt (vaak ontwikkeld vanuit een mannenbrein). Je kunt ook ondernemen vanuit flow (vaak ontwikkeld door vrouwen) en je kunt van beide leren en eruit halen wat jou aanspreekt. Vertrouw op jezelf, op je eigen instinct, op wat voor jou goed voelt.
Wat we vooral kunnen doen dames, is ons eerst concentreren op welke onbewuste overtuigingen ons ervan weerhouden om in ons zelf te geloven, een leider te worden.
Een echt rolmodel voor andere vrouwen zijn
Leider voor generaties vrouwen, betekent stoppen met concurreren en andere vrouwen mondiger maken. Een echt rolmodel voor andere vrouwen zijn en laten zien hoe je ondersteunend, open, eerlijk en samenwerkend kunt zijn, vanuit vertrouwen en geloven in jezelf. Laat je innerlijke leider naar boven komen.
Verwijder overtuigingen die je blokkeren te groeien en een echte authentieke leider te worden vanuit jouw perspectief, met jouw vrouwelijke eigenschappen en krachten. Want elke keer dat iemand ons adviseert om gewoon een man te worden of te doen zoals (zaken)mannen het doen, sterft er weer een klein stukje van onze innerlijke kracht.