column

Samen kom je verder

Leestijd: 2 minuten

Het leven is één groot cliché. Net als ondernemen. De inzichten die ik heb opgedaan zijn samen te vatten in een reeks oneliners die niet zouden misstaan op een tegeltje aan de wand.

Zoals deze: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’. Een les die iedere startende ondernemer zou moeten leren.

De meeste zelfstandigen houden werk zo lang mogelijk bij zich. Ze zijn hun eigen boekhouder, hun eigen marketingmedewerker, hun eigen planner en houden zich bezig met álles. Van het opstellen van een offerte, tot het schrijven van een social media-post. Veel van deze taken zijn een ‘moetje’. Ze horen er nu eenmaal bij.

Als ondernemer ben je veel tijd kwijt aan dingen die je niet leuk vindt en waar je ook niet per se goed in bent.

Juist deze zelfstandigheid is een valkuil. Als ondernemer ben je veel tijd kwijt aan dingen die je niet leuk vindt en waar je ook niet per se goed in bent. En aan de dingen die je wél leuk vindt en goed kunt, kom je te weinig toe, waardoor je geen groei ziet. De waan van de dag is vaak zo groot, dat er geen tijd is om na te denken over innovaties. Om diensten te vernieuwen, om het aanbod door te ontwikkelen. Heel leuk, zo’n duizendpoot zijn, maar het zorgt ook voor stilstand. Het lijkt misschien sneller om het zelf te doen, of goedkoper, maar op de lange termijn houdt het juist ontwikkeling tegen.

Om écht te doen waarvoor je bent gaan ondernemen, is het raadzaam om zo snel mogelijk een aantal taken uit te besteden. Als je namelijk tijd vrijmaakt, is er ruimte voor ontwikkeling. Ontwikkeling zorgt voor groei, ook financieel. Financiële ruimte zorgt ervoor dat je nog meer kunt uitbesteden, zelfs inhoudelijke taken.

Mijn allereerste stappen richting uitbesteden waren randvoorwaardelijk: een goede boekhouder, een webdesigner en een virtueel assistent voor planning, klantcontact en administratie. Dankzij hun tijd, kon ik me richten op de inhoud van mijn werk. Door die focus merkte ik dat mijn ambities nog altijd te groot waren voor de tijd die ik had. Daardoor groeide de behoefte om ook inhoudelijke werkzaamheden met anderen te delen. Ik begon te bouwen aan een team. In eerste instantie werkte ik samen freelancers, inmiddels met personeel. Nu zijn er altijd mensen die kunnen meedenken, die ideeën groter maken, die ze kunnen uitwerken en die zelf ook initiatief nemen. Natuurlijk vraagt dit enige aansturing, maar het zorgt vooral voor heel veel ruimte.

Wil jij groeien als ondernemer? Vraag jezelf dan af: wat is nu de bottleneck? In veel gevallen is het antwoord: tijd. En het leuke aan tijd is: je kunt het kopen. Stel jezelf dus minder de vraag: wát kan ik doen om het bedrijf te laten groeien? Maar wíe heb ik nodig om het bedrijf te laten groeien?

Rachel Levi
Rachel Levi
Rachel is een kleurrijke, creatieve wervelwind. In haar populaire podcast Chaos in de Orde onderzoekt ze de mysterieuze verdwijning van menselijkheid en creativiteit in ons volwassen, werkende leven. Maar, hoe runt zij eigenlijk haar eigen bedrijf, Huis van Verbeelding? Waar loopt ze tegenaan als ervaren ondernemer? Elke maand neemt ze de lezers van FEEM Magazine mee in haar ondernemersavontuur.

Ook boeiend

Meer columns

MEEST BEKEKEN

Yvonne van Balkom vrouwelijke ondernemers

Vrouwelijke ondernemers zijn cruciaal voor een mooiere wereld

3
Inmiddels ben ik zestien jaar ondernemer. In mijn ondernemerschap kon ik altijd mijn passies en talenten inzetten. Maar vier jaar geleden bekroop me een...

Dorien volgde een Creatrix-traject. “Je voelt je bijna lullig, want wát...

0
DE METHODE VAN DEZE WEEK: Creatrix Het is een methodiek, speciaal ontwikkeld voor vrouwen. Creatrix haalt overtuigingen die in je (onderbewuste) systeem zitten weg. Je...
Glancy is niet meer financieel afhankelijk

“Beslag op mijn huis! Ik wil nooit meer financieel afhankelijk zijn.”

0
Businesscoach Glancy van Elst heeft een winstgevend bedrijf waarin ze vrouwen helpt bij het opzetten van een onderneming vanuit hun zielsmissie. Maar winstgevend is...

Het beste van FEEM wekelijks in je mail?