Business coaches onder vuur. Terecht of niet?

Het vuur was de laatste tijd weer wat gaan liggen, maar is weer volledig aangewakkerd door een artikel in Quote magazine. ‘Zo zweven spirituele succescoaches via instragram naar een godsvermogen’ staat te lezen op de cover. De objectiviteit is ver te zoeken in het artikel; de business coaches worden op de brandstapel gegooid, lijkt het. Is dat terecht? En wat is het complete verhaal? FEEM Magazine gaat op onderzoek. En jij kunt daaraan bijdragen.

< 1
6

Offroad longread

In de 'offroad longread' gaan onze journalisten offroad om uit te pluizen wat Feminien Leiderschap écht is. En ja, dat wordt dus een ‘longread’. Hier neem je even de tijd voor. Pak je iPad, nestel je op de bank en dompel je onder in dit uitgebreide artikel. Laat je lekker zakken in de inspiratie, verruim je eigen referentiekader en versterk je visie. Veel leesplezier!

 

Leestijd: 6 minuten

Schaamrood op de kaken

Ons onderzoek start bij ervaren ondernemer Yolanda van Dongen. Ze heeft ons benaderd en wil graag haar verhaal kwijt. Ze voelt het schaamrood op haar kaken, maar vindt het toch belangrijk om haar verhaal te delen zodat andere ondernemers van haar ervaringen leren en niet hetzelfde overkomt. Ze betaalde 20.000 euro aan een media & nieuws coach die haar zou helpen met de promotie van haar allereerste boek. Haar verwachtingen werden niet waargemaakt. “Nadat we drie maanden op weg waren bleek de mediacoach helemaal geen plan en strategie te hebben, geen netwerk en geen eigen perslijst,” vertelt Yolanda.

“Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook.”

De samenwerking stopte en het betaalde geld ziet ze niet meer terug. “Onethisch,” vindt de ondernemer die het in eerste instantie al een hoop geld vond. “Een jaar vooruitbetalen met maar liefst ruim 20 duizend euro voelde niet echt lekker. Waar moest ik dat geld vandaan halen? Ik voelde stress en verwarde dat eerst met ‘ik vind het rete spannend’. Achteraf gezien was het geen stress maar een unheimisch gevoel. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat vaak ook.”

Doorprikken van de bubbel van business coaches

Het verhaal van Yolanda staat niet op zichzelf. Er zijn meer mensen met deze ervaring. Al zal dat niet snel gedeeld worden, want ze schamen zich dat ze ‘erin zijn getrapt’ of niet alert genoeg zijn geweest. Yolanda heeft haar fiasco ook lang voor zich gehouden. Nu wil ze het graag delen: “Bijna niemand wil ervoor uitkomen dat ze honderden of duizenden en soms wel tien duizenden euro’s lichter zijn. Schaamrood op je kaken! En die kaken hou je dan stevig op elkaar.”

Toch zijn er steeds meer mensen zoals Yolanda die de coachbubbel graag willen doorprikken. “Deze praktijken moeten echt stoppen,” vindt zij. Ook in diverse magazines, kranten en andere opiniestukken is het fenomeen van de ‘coaches die als paddenstoelen uit de grond schieten’ al eens ter sprake gekomen. Niet alleen de laatste tijd. Jaren geleden waren die berichten er al. De Volkskrant1 schreef er in 2019 een uitgebreid artikel over. En op instakanaal @onpersoonlijkegroei worden dagelijks coaches uitgelicht en besproken, wat meer weg heeft van een brandstapel.

Makkelijk geld verdienen, zonder daadwerkelijk van waarde te zijn.

Er zijn veel kritische geluiden over deze ‘coachbubbel’, voornamelijk omdat in feite iedereen zich coach mag noemen terwijl dat niet betekent dat iedereen die dat doet ook een goede coach is. Binnen die groep coaches, is er één groep die daar nog eens extra uitspringt; de business coaches, die je helpen bij je zichtbaarheid en groei van je bedrijf. Veel van hen zouden hun klanten een ‘one size fits all’ marketingtrucje leren zonder écht kwaliteit te leveren. Makkelijk geld verdienen, zonder daadwerkelijk van waarde te zijn.

Het zouden eigenlijk geen coaches zijn, maar slimme marketeers, lezen we in een artikel op de site van Eva Jinek2. Ook magazine Quote schrijft geregeld meer dan kritisch over deze ontwikkeling. In de uitgave van februari 20223 wordt er zelfs een cover aan gewijd en een artikel van 10 pagina’s. Ze hebben er veel werk van gemaakt om de geïnterviewde business coaches in een kwaad daglicht te zetten. Het gaat hen vooral om de coaches die ondernemerschap combineren met spiritualiteit. Objectief is het stuk niet te noemen. Vanaf de eerste regel is de insteek van de schrijver duidelijk; iedereen die zich in de coachbubbel bevindt is onethisch bezig. Ze willen hun klanten alleen maar geld aftroggelen, lijkt de mening van de schrijver.

De ene business coach is de andere niet

Yolanda kan zich niet helemaal vinden in de insteek van het Quote artikel en andere brandstapel-artikelen. Yolanda wil vooral voorkomen dat anderen in dezelfde valkuil stappen als zij deed. De hele situatie voelt soms erg dubbel voor haar. Zelf is ze ook coach, vanuit een ander vakgebied. Ze startte ruim 20 jaar geleden als teamcoach en coach persoonlijke ontwikkeling, ruim voordat de explosieve groei van coaches er was.

Boekpromotie voor haar boek ‘Mijn persoonlijk leiderschap – GROEI|SNOEI|BLOEI’ is niet haar vakgebied en daar zocht ze hulp bij in de vorm van een coach die thuis is in media en nieuwsland. “Ik stuitte op ontelbare business coaches, (online) marketeers, de zichtbaarheidscoach, de media coach, business booster coaches, brand strategie coach. Allemaal mentoren die beloven jouw business – ze noemen dit ook wel ‘jouw expert status’ – naar de next level te brengen. Een enkele maand met elkaar in zee gaan of een kwartaal heeft geen zin om van jouw missie een succes te maken. Ik noem ze de Buzz-iness Bubbel Babbel coaches. Ze spiegelen je voor: een training is goed, een half jaar begeleiding nog beter, een jaar is nog het beste.” Zo kwam Yolanda terecht in een voor haar nieuwe wereld van coaches die zich specifiek richten op ondernemers en werken met funnels en hooggeprijsde trajecten.

Niet te negeren

Bij FEEM zien we de ontwikkeling van de businesscoach ook. Dat kan niet anders. Veel van onze leden, zoals Yolanda, zijn zelf ook coach en hebben hier een visie op. We vragen ons al geruime tijd af; wat willen we daarmee? Hoe willen wij hierover schrijven?

Dat antwoord bleek uiteindelijk heel simpel; vanuit onze eigen kracht.

We voelen ook de allergie voor nepheid, onechtheid en loze beloftes.

Die innerlijke kracht, die in de kritische artikelen vaak onderuit gehaald wordt en als gimmick in een uitgelichte quote wordt verwerkt, is uiteindelijk het enige juiste antwoord voor ons. Het antwoord op dit soort vragen ligt altijd binnenin jezelf en niet bij een ander.

Dit laat meteen onze tweedeling zien; FEEM gelooft enorm in veel van de lessen die coaches meegeven. Het is in onze ogen ook belangrijk om sterk in je eigen schoenen te staan en je eigen innerlijke kompas te volgen. En tegelijk voelen we ook de allergie voor nepheid, onechtheid en loze beloftes.

Hoe pakken we dit aan?

Om antwoord op die vraag te vinden, mochten we dus even bij onszelf te rade gaan. Naar binnen. Verstillen. Wat is voor ons belangrijk? En daar lag het antwoord heel mooi op ons te wachten totdat we het zouden horen. We hoeven alleen maar dat te doen waar ons hart sneller van gaat kloppen; handelen vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Onderzoeken. Dat is wie we zijn.

We delen graag eerlijke, echte verhalen, zijn open minded, zo oordeelloos mogelijk en onze artikelen helpen om het perspectief van de lezer te verbreden of haar visie te versterken. FEEM is in eerste instantie enorm nieuwsgierig. Ze is niet boos, gefrustreerd of aanvallend. Nieuwsgierigheid voert de boventoon. En als tweede was meteen duidelijk dat we dit ‘samen’ willen doen. Zo pakken we alles aan. Samen.

Wat is jouw verhaal en visie?

Vanuit die houding zijn we een artikel aan het schrijven voor onze fysieke uitgave. We horen hiervoor ook graag jouw verhaal. Heb je een persoonlijke ervaring met (business)coaches waar je graag over deelt? Deel het! We willen graag een compleet beeld neerzetten. Dus we horen ook graag de succesverhalen. En ook: wat is jouw visie op deze ontwikkeling?

Laat vooral van je horen, zodat we misschien een deel van jouw verhaal mee kunnen nemen in de fysieke uitgave van FEEM Magazine om een goed artikel tot stand te brengen over deze ontwikkeling. Door in de comments hieronder te delen, is jouw visie of verhaal al meteen een inspiratiebron voor anderen.

Het verhaal van Yolanda

Yolanda heeft de moed om als eerste hier haar verhaal te delen, ook al is de boosheid en de schaamte nog niet helemaal weg:

In het begin klonk het aanbod van haar coach voor haar nog heel plausibel. De strategie van de coach was om Yolanda als merk neer te zetten. “’Jij bent de expert! En dat mag iedereen weten. De reden waarom jouw merk bestaat en wat je bij wil dragen aan deze wereld goed in woorden vatten en dat gaan communiceren’, zei ze tegen me. Dat klinkt heel sterk.”

Wat Yolanda betreft viel de coach door de mand.

Het ging volgens haar mis toen er daadwerkelijk promotie gemaakt moest worden. “Ze liet mij het werk doen. Kan ook niet anders want ik ken mijn boek. Maar ik wist alleen nog niet zo goed hoe dit om te zetten in woorden die dat boek verkopen, laat staan hoe ik dit aan een groot publiek zichtbaar kan maken, want dan had ik dat allang gedaan. Mijn coach wist het ook niet want die verdiepte zich nauwelijks in mijn expertise. Laat staan mijn drijfveren. Mijn passie. Dat wat ik bij wil dragen vanuit mijn ziel en zaligheid.”

Wat Yolanda betreft viel de coach door de mand. “Ze had een marketingboek gelezen en volgt die methode. Of het je nu past of niet. Ik zou hoe dan ook door die methode-trechter gaan.” De reactie van de coach toen het Yolanda niet lukte om pakkende woorden te vinden voor haar boekpromotie stuit haar nog het meest tegen de borst. Yolanda: “Ze zei: ‘Ach dan laat jij je gewoon niet coachen. Dan heb jij niet de goeie mindset’. Het is ronduit schadelijk! Je bent niet voor niets op zoek gegaan naar een coach om je verder te helpen. Super kwetsbaar ook! Je staat na zo’n ervaring met lege handen of misschien met een kruimeltje, maar ook nog eens met de boodschap dat jij het niet goed hebt gedaan. Voordat je door hebt waar je nu eigenlijk met al je goede vertrouwen in terecht bent gekomen is er vaak al veel tijd en geld verloren. Kostbare tijd. Kostbaar geld. Van de regen in de drup. Goh wat doet dat zeer.”

Wat is jouw verhaal?

We verzamelen graag eerlijke, open verhalen van mensen die fijne of nare ervaringen hebben met hun coach. Wat werkte wel? Wat niet? Of misschien ben je coach; wat wil je meegeven aan mensen die op zoek gaan naar een coach? Waar moet je op letten als je met een (business) coach in zee gaat?

Met het artikel dat we in onze fysieke uitgave publiceren helpen we onze lezers om hun perspectief te verbreden en/of hun visie te versterken. Dat doen we door niet te oordelen en meerdere perspectieven te laten horen. Wat is jouw verhaal?

Je kunt jouw verhaal of je visie over (business) coaches delen in de comments onder dit artikel. Wanneer we jouw reactie meenemen in het artikel, nemen we van tevoren contact met je op. Yolanda zal ook haar ‘lessons learned’ delen in het magazine. We doen uiteraard niet aan ‘naming, blaming and shaming’.

  1. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aantal-zelfstandige-coaches-stijgt-explosief-iedereen-zijn-eigen-coach~bfda557c/
  2. https://www.evajinek.nl/onderwerpen/artikel/5251929/mindset-coaching-manifesteren-zin-onzin
  3. https://www.quotenet.nl/zakelijk/a38759767/de-schone-schijn-van-succesvolle-businesscoaches-op-instagram-95-procent-is-aan-het-struggelen/

Meepraten of support geven?

10 REACTIES

  1. Persoonlijk geloof ik niet zo in de one-size-fits-all methode. Het is prima om daar inspiratie vandaan te halen maar wel aangevuld met een diepgaand onderzoek naar wie jij bent, waar jouw hart sneller van gaat kloppen en wat bij jou past.

    Dit zou je zelf ook al gedeeltelijk als vooronderzoek kunnen doen wat je vervolgens weer als basis kan gebruiken wanneer je op zoek gaat naar een (Business) Coach.

    Een aantal tips voor het vinden van de juiste (Business) Coach:
    1. Kijk nog een keer kritisch naar je korte- en lange termijn doelen (zowel zakelijk als privé). Schrijf de definitieve versie nogmaals op of maak dit visueel.
    2. Kijk ook nog een keer kritisch van welke onderdelen in je business je zielsgelukkig wordt? En welke niet?
    3. Maak een checklist met daarop de punten waar jouw (Business Coach) aan moet voldoen. Bijvoorbeeld: kritisch, moet energie geven, kansen zien, niet de hele tijd zeggen hoe goed je alles doet maar juist aangeven waar verbeterkansen liggen etc.
    4. Doe onderzoek. Bekijk de website en de socials van de (Business) Coach en kijk wat zijn of haar staat van dienst is (werkverleden, website, reviews etc). Beoordeel ook of en hoe succesvol jouw business coach is op het gebied waarvoor jij hem/haar nodig hebt.
    5. Vraag dan een kennismakingsgesprek aan zodat je kan bekijken of die ‘klik’ er echt is.
    6. Slaap er een nachtje over en maak bewust even ruimte om verbinden met jezelf of dit je echt verder gaat helpen

    • Hoi Lizzy, bedankt voor je waardevolle reactie op onze vraag! Vanuit welke ‘rol’ schrijf je dit? Ben je zelf ook coach of maak je juist gebruik van business coaches? (of beide).

  2. Ik ben niet ervaringsdeskundige waarbij ik in de funnel ben gezogen en verleid om deel te nemen. Mijn ervaring zit in cliënten die niet of nauwelijks opgeschoten zijn met business coaches en vervolgens bij mij komen, of dat ik klanten verlies omdat ze het beloofde succes bij die andere coach willen halen. En ook nog dat mensen bij mij komen voor de diepgang in de coaching en dan uit een programma willen (maar dan geen geld terug krijgen).

    Wat ik eruit haal:
    – de manier die de coach geleerd heeft werkt voor velen niet
    – veel business coaches kopiëren elkaars methode. Veel zie je ook over en weer reviews
    – oneerlijkheid over hun eigen successen
    – vaak oppervlakkig een online systeem

    Als je vanuit deze kant ook inbreng kunt gebruiken, dan werk ik met plezier mee!

    • Hoi Annechien, dank voor je input. Jij hebt het idee dat veel businesscoaches niet de waarheid delen over hun eigen succes? Maw; zichzelf succesvoller voordoen dan ze zijn en daarmee anderen binnenhalen omdat zij dat succes ook willen (wat er dus niet is)? Oppervlakkig online systeem; op zich zou dat oké moeten kunnen zijn, als het aansluit bij de belofte. Als er dus maar geen grootste resultaten worden beloofd. Hoe zie jij dat?

  3. Het enige wat ik er vanuit een ander vakgebied over kan zeggen is dat ik er helemaal gek van word sinds ik ondernemer ben dat business coaches me benaderen met berichten als ‘Ik heb je website bekeken en…’ met dan direct een dienstenaanbod. Het is helemaal waar dat ik nog veel te leren heb, maar ik vind die benadering best wel brutaal en niet zo professioneel eigenlijk. Ik kan me inbeelden dat dit het beeld kleurt wat mensen hebben over dit beroep. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om tegen mensen te zeggen “Ik las laatst in een post van je dat je iets had uitgesteld, ik heb het idee dat je je zaakjes niet op orde hebt, zal ik daar eens even wat aan doen?”

  4. Ik heb ook het idee dat niet elke coach waarden en ontwikkeling als kernteam hebben met hun bedrijf.
    Ik heb iig 2 ervaringen met coaches waarbij beide iig niet mijn ontwikkeling als drijfveer hadden maar me lid laten worden van zijn online content (en daarin de verkoop ‘agressief’ te noemen was) en bij de ander was het een enorm fysiek bijeenkomst waarin ook de content matig was en vooral erg algemeen. Maar die dag waren er wel minimaal 300 mensen à ik meen me ongeveer 100 euro te herinneren. Snel ‘verdient’ met veel lucht.
    Maar dit kwam natuurlijk ook niet voor niets op mijn pad, en heeft mijn intuïtie weer verder ontwikkeld 😉
    Ik wil hier best wat over delen.

    • Hoi Anke, dank voor het delen! Ons idee is om ook alvast zoveel mogelijk hier te delen, zodat we elkaar kunnen inspireren / bewust maken van waar op gelet mag worden bij het maken van een keuze. Heb jij het idee dat deze twee coaches een grotere (marketing)belofte hadden dan ze uiteindelijk konden waarmaken? Wat denk dat je dat verder nog belangrijk is om te delen met anderen?

      En zou je – via mail aan mij yvonne@feemonline.nl misschien willen delen over welke coaches je het hebt? Dat hoeft niet hier, maar mag privé aan mij. Dat zullen we niet in het artikel vermelden, maar stel dat veel mensen dezelfde naam noemen, kunnen we deze persoon even bellen en wat vragen stellen.

      Gr, Yvonne.

  5. Ja de bubbel van de coaches. Ik vind het vooral kwalijk dat alles maar passief en in groepen gedaan moet worden. Begrijp me niet verkeerd, een groepselement is ontzettend waardevol als deze goed wordt ingezet.

    Naar mijn mening wordt er teveel gekeken naar eigen belang van die coaches en te weinig naar waar de “klanten” behoefte aan hebben. Maar zeker niet bij allemaal.

    Tegelijkertijd is dit ook een spannend punt. Zo geef ik express geen losse sessies meer omdat mijn klanten een gedragsverandering verlangen. Ze willen het anders gaan aanpakken. Dat is gewoon niet gefixt in 1 a 2 losse sessies.

    En ja, er zijn ook zat mensen die opzoek zijn naar een succesformule, easy money, en er in zo’n duur programma achter komen dat ze het toch echt zelf moeten gaan doen. Dat vergt lef en doorzettingsvermogen. Je eigen demonen aanpakken. Dat wil niet iedereen! Zeker niet als je veel geld neerlegt voor wat je misschien denkt dat de easy golden ticket is

  6. Ik kan me goed voorstellen dat als je tegen een probleem aanloopt, weinig ervaring hebt met het kiezen van een coach, wellicht vanuit een gevoel van wanhoop ingaat op de belofte van gouden bergen, en je intuïtie niet goed weet in te zetten, een vergissing snel gemaakt is. Ik ben zeker klanten tegengekomen, die veel spijt hadden van een grote investering, en opgelucht ademhalen als ze met een integere coach kunnen praten, waarvan er ook héél veel rondlopen!
    Als Intuitief Business Coach geloof ik uiteraard in de kracht van coaching. Coaching is wat mij betreft de ondersteuning om het beste te halen uit jezelf; het is een vorm van leiding waarbij je – idealiter niet te veel stuurt, of gestuurd wordt – maar beslissingen durft te nemen die goed voelen, aangemoedigd wordt om te geloven in jezelf. Ik heb als klant hele goede ervaringen met allerlei soorten coaches. Sterker nog, ik ben als ondernemer pas echt gaan groeien toen ik in mijzelf durfde te investeren. Zonder coach blijven blinde vlekken, je blinde vlekken. Mijn coaches koos ik vanuit een duidelijke onderbuik gevoel, en een goed intakegesprek waarin ik me gehoord voelde. Ik denk dat het allerbelangrijkste bij het kiezen van een coach is dat je op het juiste moment, bij de juiste coach aanhaakt, voor een investering die je wellicht wat stretcht maar die voor dat moment goed voelt. Als je bent voor de expertise die juist die specifieke coach te bieden heeft, en je klaar bent voor die volgende sprong en groei. Een goede coach kost geld, maar heel veel geld levert niet altijd betere resultaten. Business Coaches die je een ‘one-size fits-all’ strategie aanbieden kom je inderdaad te pas en te onpas tegen, persoonlijk denk ik niet dat dit werkt, want iets moet praktisch en energetisch bij je passen voor goede resultaten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Meer van dit

MEEST BEKEKEN

Het beste van FEEM in je mail?