Toen business clarity strategist Nicoline Huizinga haar online programma voor vrouwelijke ondernemers lanceerde, rekende ze op succes. Ze had tenslotte de beproefde methodes, stappenplannen en blueprints van diverse online businesscoaches haarfijn gevolgd. Die beloofden haar gouden bergen. Maar niets was minder waar. Geen enkele klant; wel een berg frustratie en onzekerheid. Vele euro’s armer en tranen rijker besloot Nicoline: “Blind het stappenplan van businesscoaches volgen, dat doe ik nooit meer.”
– Wanneer kocht je je eerste programma?
“Toen ik bijna elf jaar geleden voor mezelf begon volgde ik via de KvK een cursus over het opzetten van je eigen website. Dit breidde zich uit met cursussen over het maken van een logo tot het vinden van je ideale klant via Twitter. Ik volgde cursus na cursus. Daarna volgde ik tientallen online programma’s en nam deel aan diverse masterminds. Veel van die online programma’s richtten zich op meer geld verdienen, meer vrije tijd creëren en een groter bereik krijgen. Wie wil dat nou niet? Van nature wil de mens zo min mogelijk energie verspillen en zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Dat probeerde ik dus ook. Gemotiveerd ging ik met al deze programma’s aan de slag. Ik volgde de stappenplannen van online businesscoaches en gebruikte hun blueprints voor mijn online programma’s. Dat zou gegarandeerd succes opleveren.”
“Mijn leercurve schoot omhoog, maar mijn succes bleef uit”
– Wanneer ging het fout?
“Toen ik met mijn 1-op-1 coaching behoorlijk succesvol werd, dacht ik eraan om op te schalen met een online programma. Mijn eerste online programma lanceerde ik een paar jaar geleden. Ik zette het programma op, ik maakte wervende e-mails, ik gaf een online masterclass en ik bood fantastische bonussen. Alles volgens het boekje. Maar niemand kocht het, helemaal niemand. Eerst kwamen natuurlijk de tranen en de teleurstelling, toen de frustratie en de onzekerheid. Ik dacht dat er iets mis was met mij. Het lukte die online businesscoaches toch ook? Waarom mij dan niet?
Een tijdje daarvoor was door een van mijn eerdere klanten mijn persoonlijkheid getypeerd aan de hand van human design. Dat zei me op dat moment vrij weinig en ik deed er niets mee. Totdat de lancering van mijn programma mislukte. Ik pakte het profiel er nog eens bij; ik bleek een generator. Wacht om te kunnen reageren, luidde mijn strategie. Ik concludeerde dat ik tijdens het opzetten van het online programma niet had geluisterd naar de respons en signalen uit mijn omgeving, ik had vooral iets geforceerd wat helemaal niet bij me past. Toen wist ik: dat moet ik anders doen. Deze methodes werken misschien goed voor deze businesscoaches, maar passen helemaal niet bij mij. Ik ben niet dezelfde persoon als zij. Toen pas leerde ik mezelf echt goed kennen.”
– Hoe ben je die zelfkennis gaan inzetten?
“Ik ben gaan vertellen over de dingen die niet goed gingen in mijn business. Dat is eng, kan ik je zeggen. Want in ondernemersland is dat nog steeds taboe. Successen delen we, maar we praten niet graag over onze mislukkingen. Terwijl we daar juist allemaal van kunnen leren. Ik leerde: die blueprints werken niet voor mij. Ik ben niet zoals deze online businesscoaches, hun blueprints passen niet bij mijn type mens. Ik heb niets tegen online businesscoaches en hun programma’s, maar ik heb me te snel laten verleiden door de belofte en ben vergeten te checken of de methodes wel bij mij als persoon passen. Dat doe ik nu wel.”
“Ieder mens, ieders leerstijl en ieders methode is anders”
– Als je nu terugkijkt, hoe erg was deze ‘fout’ dan écht?
“Al die online programma’s hebben me veel geld, tijd en energie gekost. Maar ondanks dat het me voor mijn online programma’s niets concreets bracht, heeft het me wel inzichten gegeven. Ik weet nu niet alleen wat niet werkt, ik weet ook wat wél werkt. Trial and error. Als ik deze stappen niet had doorlopen, had ik niet gestaan waar ik nu sta en had ik niet beseft dat ieders pad anders is. Ik ben mijn eigen intuïtie gaan volgen en kan nu met trots zeggen dat ik succesvol ben in datgene wat ik het liefst doe. Ik heb mijn methode en mijn klanten gevonden, en zij vinden mij. En leren, dat doe ik nog iedere dag. Ook van businesscoaches, maar dan alleen van diegenen die echt bij mij passen.”