Leestijd: < 1 minuut

Blog van een van onze leden

Bellen is taboe

Sinds vorig jaar is in Nederland Clubhouse geïntroduceerd, nu alleen nog voor IPhone gebruikers en op uitnodiging. Het lijkt op een soort seminar je kunt kiezen uit diverse zalen waar verschillende onderwerpen besproken worden. Het is in het begin, zoals vaak in het begin, alsof er alleen maar interessante onderwerpen zijn en dat je niks kunt missen. Het beroemde FOMO-effect. De geluiden kwamen dan ook snel dat Clubhouse een verslavend effect kan hebben op sommigen.

Leestijd: 2 minutenIn januari ben ik begonnen Rooms te bezoeken, op het podium te gaan en uiteindelijk zelf Rooms te gaan hosten. Ontzettend leuk om te doen en een mogelijkheid om met mensen in contact te komen die ik anders misschien niet zou spreken. Een mooie tool om jezelf te laten zien en te netwerken.

Bang om te bellen

Wat er opvalt na deze 2 maanden hosten is dat veel mensen bang zijn om in contact te komen met een ander. Wat ik hiermee bedoel is om iemand op te bellen, dat kan een koude of warme lead zijn.

Op Clubhouse is de drempel schijnbaar laag om op het podium te gaan en je verhaal te vertellen. Echter om de telefoon te pakken en daadwerkelijk een gesprek aan te gaan met iemand die je nog niet kent zit een groot taboe. Voor mij is dit zeer herkenbaar, mijn coach gaf mij ooit de opdracht om 100 mensen te bellen en daadwerkelijk te spreken……slik en dat in 1 week. Ik heb de 100 niet gered, ik kwam tot 37.

Praat niet met vreemden

Wat is dat, wat er tussen dat verlangen van klanten bedienen en met ze in contact komen in staat? Dat zijn allemaal de remmetjes en stemmetjes in ons hoofd die ons tegenhouden. Dit is ook logisch, want ons is vroeger geleerd om niet met vreemde mensen te spreken. Dat is vaak de onbewuste hoofdreden om niet te bellen.

Daarnaast kunnen er overtuigingen zijn als: dat het niet netjes is om jezelf aan te bieden, dat je aardig gevonden wilt worden, dat een verkoper manipulatief is, dat je iemand niet lastig wilt vallen en de allermooiste blijft toch met stip op nummer 1 dat een nee te horen krijgen het allerergste is. Terwijl een onderneming geen onderneming is zonder klanten blijft dit een heikel punt voor veel ondernemers, vrouwen hebben hier over het algemeen meer last van dan mannen.

Tips & trics om te bellen

Wat kan je doen om toch de telefoon op te pakken en te vragen waar mensen verandering in willen?

  • Ga op onderzoek uit wie je gaat bellen, check het profiel of website, zodat je voorinformatie hebt.
  • Bereid jezelf energetisch voor, doe een visualisatie hoe het gesprek zal verlopen en op welke manier jij deze persoon kunt helpen. Let op, laat al jouw overtuigingen achter je, het gaat in het gesprek tenslotte over de persoon die jij belt, niet over jouw issues.
  • Werk met een “script” met vragen, niet om ze op te dreunen, maar puur ter ondersteuning en back up voor jou om te blijven connecten.
  • Pak de telefoon, toets het nummer in en SHINE, er zitten mensen te wachten op jouw talent en gave.

You can “think positively” all day long, all year, but positive action is what counts.

Deze quote van Price Pritchett uit zijn boek You² hangt achter mijn laptop en helpt mij.

Ivonne van Dishttps://feemonline.nl/ivonne-van-dis/
Vanaf 2009 helpt Ivonne in haar bedrijf executives en ondernemers met het activeren en creëren van zelfkennis, vertrouwen, rust, winstgevende bedrijven, persoonlijk leiderschap, waardevolle relaties en van nog meer happiness in hun leven.

je krijgt wat je nodig hebt

Alle artikelen in dit magazine worden geschreven door onze journalisten. Op één rubriek na: ‘Je krijgt wat je nodig hebt’. Hier vind je de blogs van onze Verschilmakers en daar is dit blog ook een voorbeeld van. Geschreven op persoonlijke titel. De onderwerpen zijn heel divers: je krijgt wat je nodig hebt. Laat je verrassen.

Samen maken we het verschil. Er zijn veel verschillende vrouwelijke ondernemers in Nederland die ieder op hun eigen manier een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Door hen de mogelijkheid te geven om hun inspiratie met jou te delen, wordt onze gezamenlijke impact nog groter.

Meer van deze Verschilmaker

Andere Verschilmakers

Reageren? leuk!

1 REACTIE

  1. Ja! Wat een mooie quote. Die ga ik aan mijn arsenaal toevoegen. 🙂 Wat voor mij ook goed werkt is dat is dat ik altijd een reden vind, zoek of heb om te bellen. Een haakje. Soms heel duidelijk (“We zouden deze week nog even bellen”), soms is het een heel dun haakje (“Ik zag je artikel op Linkedin voorbij komen en wilde je graag persoonlijk even zeggen dat ik het erg inspirerend vind.”) Kan van alles zijn, zolang het maar oprecht is uiteraard. Dat maakt voor mij het bellen als makkelijker en ook fijner. Ik kan lekker enthousiast beginnen, dat past bij mij. In dat enthousiasme trek ik de ander mee en zo ontstaat er al snel een fijn gesprek.

    Bel jij nu vaak mensen voor je sales of doe je dat anders?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here