Visie

Authenticiteit: het kan ook verkeerd uitpakken.

Want wie iets wil bereiken, moet zichzelf in de etalage zetten. En dan ook nog iets met #authenticiteit. Tegelijk geldt dat je ook een beetje voorzichtig moet zijn wat je etaleert. Zo kreeg ik ooit een sollicitatiebrief vol met kromme zinnen en typfouten. Het leek wel of de sollicitante dronken was. En inderdaad, via google kwam ik op haar Facebook-profiel en zag ik dat op de avond voordat ze ons haar sollicitatie mailde een leuk feestje had gehad. Geen goede combi.

Leestijd: 3 minuten

Authenticiteit die tegen je werkt

De foto’s die ik vond waren inclusief mascara halverwege de wangen en iets met kwijtgeraakte schoenen. Dat zegt natuurlijk helemaal niets over of ze goed was in haar werk en misschien was het wel een hartstikke leuk mens. Maar de eerste indruk was al gemaakt en wij zochten toch echt iemand die een beetje snapt hoe de hazen lopen.

Als ik ChatGPT vraag naar de relatie tussen geld en zichtbaarheid lees ik onder andere, ik citeer: “Mensen die zichtbaar zijn, hebben meer kans om gezien te worden door potentiële werkgevers, klanten en investeerders.” Daar is mijn inziens niets op af te dingen.

En ChatGPT vertelt mij ook: “Negatieve publiciteit en kritiek kan leiden tot een verlies van respect en geloofwaardigheid, wat kan leiden tot minder kansen.”

Nou dat had ik dus zelf ook al bedacht en zelfs zo ervaren. Niets nieuws onder de horizon.

Hoe dan wel?

Wil je kansen krijgen, bijvoorbeeld die toffe opdracht of felbegeerde promotie, dan zul je jezelf moeten laten zien.

En als het kan graag zo authentiek mogelijk. Want door ‘nep’ prikken we zo heen met z’n allen. Hoewel…. Als ik dan denk aan de Kardashians, die harken bakken met geld binnen. En nep is their middle name toch? Of zijn ze wellicht zo authentiek nep dat ze op hun eigen manier wel geloofwaardig zijn? Dat we ze zelfs hun rijkdom gunnen?

En zo peinzend over de succesformule van de familie Kardashian schiet mij het liedje True Colours van Cyndi Lauper te binnen.

I see your true colours and thats why I love you.

Wat mij betreft zit er waarheid in muziek. Want, zeg nou eerlijk, de relatie tussen jou en je werk- of opdrachtgever is in zekere zin en zeker idealiter toch ook een soort van liefdesrelatie?

Maar Cyndi zingt ook: it’s hard to take courage in a world full of people.

Is dat zo vraag ik me af? Is er moed voor nodig om jouw ware kleuren te laten zien in de wereld? Om werkelijk authentiek te zijn? Moet je dapper zijn om op te vallen tussen je collega’s? Stoer zijn om je te onderscheiden van alle andere ondernemers in jouw vakgebied?

Ja, wellicht heeft Cyndi hier een punt. Vooral als je je eigen kleuren nog niet onder ogen durft te zien. Als je er nog niet vooruit durft te komen dat jouw visie misschien wel afwijkt van de norm. Dat jouw kleuren pastel zijn in plaats van de populaire schreeuwerige kleuren van Kim, Kourtney of Khloé.

Foto Authenticiteit: door Alexey Demidov via Canva
Foto Authenticiteit: door Alexey Demidov via Canva

En nu komt er weer een associatie in me op. Je kent het wel van de kleuterschool: je wascoot eerst een vel vol met mooie felle kleuren en daarna bedek je het hele vel papier met vette zwarte wasco. Om er dan met een scherpe naald een tekening in te krassen zodat de kleuren onder het zwart vandaan komen. Weet je nog?

Als jouw talenten, jouw authentieke boodschap, jouw prachtige kleuren, jouw authenticiteit nog verstopt zitten onder aanpassingen, trauma’s groot of klein en je verlangt naar kansen en nieuwe uitdagingen, naar goed geld verdienen, dan wordt het de hoogste tijd om te gaan krassen.

Want mensen kunnen jou alleen leren kennen, aardig vinden en vertrouwen als jij jouw authentieke zelf laat zien.

En dat krassen vergt, kan ik je vertellen, inderdaad wat moed! Ik kan me helemaal voorstellen dat je jezelf soms wat moed moet indrinken. Zeker om een sollicitatie op te sturen. Maar of dit je authenticiteit – en dus je krachtige ik – vergroot… Dat vraag ik me af.

Mariëtte Muller
Mariëtte Muller
Mariëtte is geldcoach voor ondernemers die willen groeien en ontwikkelen. Zij werkt als zelfstandig professional én is als coach en trainer verbonden aan Het CijferParadijs. Voor FEEM deelt Mariëtte haar persoonlijke beide op en ervaringen met geld en ondernemerschap.

FEEM Magazine

In FEEM Magazine vind je persoonlijke verhalen, visies en kennisartikelen van professionals op het gebied van bewustzijn, intuïtie en innerlijk leiderschap. We hopen dat de artikelen je inspireren tijdens het leiden van je eigen, echte leven zodat je blijft werken en leven op een manier die klopt voor jou. Dat maakt een verschil.

Heb je behoefte aan meer support, inspiratie en begeleiding bij het ondernemen op een ontspannen manier. Zonder twijfel, onzekerheid en stress? Kijk dan eens bij de FEEM Community.

Meer van deze schrijver

Andere Artikelen

Reageren? leuk!

Wij gebruiken FEEM Magazine graag als platform om kennis en ervaring te delen over ondernemen van binnen naar buiten. Door jouw reactie op dit onderwerp ook te delen, komen we samen tot steeds meer verdieping en inspiratie. We houden van constructieve gesprekken - van hart tot hart. Praat je mee? 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in