Authenticiteit die tegen je werkt
De foto’s die ik vond waren inclusief mascara halverwege de wangen en iets met kwijtgeraakte schoenen. Dat zegt natuurlijk helemaal niets over of ze goed was in haar werk en misschien was het wel een hartstikke leuk mens. Maar de eerste indruk was al gemaakt en wij zochten toch echt iemand die een beetje snapt hoe de hazen lopen.
Als ik ChatGPT vraag naar de relatie tussen geld en zichtbaarheid lees ik onder andere, ik citeer: “Mensen die zichtbaar zijn, hebben meer kans om gezien te worden door potentiële werkgevers, klanten en investeerders.” Daar is mijn inziens niets op af te dingen.
En ChatGPT vertelt mij ook: “Negatieve publiciteit en kritiek kan leiden tot een verlies van respect en geloofwaardigheid, wat kan leiden tot minder kansen.”
Nou dat had ik dus zelf ook al bedacht en zelfs zo ervaren. Niets nieuws onder de horizon.
Hoe dan wel?
Wil je kansen krijgen, bijvoorbeeld die toffe opdracht of felbegeerde promotie, dan zul je jezelf moeten laten zien.
En als het kan graag zo authentiek mogelijk. Want door ‘nep’ prikken we zo heen met z’n allen. Hoewel…. Als ik dan denk aan de Kardashians, die harken bakken met geld binnen. En nep is their middle name toch? Of zijn ze wellicht zo authentiek nep dat ze op hun eigen manier wel geloofwaardig zijn? Dat we ze zelfs hun rijkdom gunnen?
En zo peinzend over de succesformule van de familie Kardashian schiet mij het liedje True Colours van Cyndi Lauper te binnen.
I see your true colours and thats why I love you.
Wat mij betreft zit er waarheid in muziek. Want, zeg nou eerlijk, de relatie tussen jou en je werk- of opdrachtgever is in zekere zin en zeker idealiter toch ook een soort van liefdesrelatie?
Maar Cyndi zingt ook: it’s hard to take courage in a world full of people.
Is dat zo vraag ik me af? Is er moed voor nodig om jouw ware kleuren te laten zien in de wereld? Om werkelijk authentiek te zijn? Moet je dapper zijn om op te vallen tussen je collega’s? Stoer zijn om je te onderscheiden van alle andere ondernemers in jouw vakgebied?
Ja, wellicht heeft Cyndi hier een punt. Vooral als je je eigen kleuren nog niet onder ogen durft te zien. Als je er nog niet vooruit durft te komen dat jouw visie misschien wel afwijkt van de norm. Dat jouw kleuren pastel zijn in plaats van de populaire schreeuwerige kleuren van Kim, Kourtney of Khloé.
En nu komt er weer een associatie in me op. Je kent het wel van de kleuterschool: je wascoot eerst een vel vol met mooie felle kleuren en daarna bedek je het hele vel papier met vette zwarte wasco. Om er dan met een scherpe naald een tekening in te krassen zodat de kleuren onder het zwart vandaan komen. Weet je nog?
Als jouw talenten, jouw authentieke boodschap, jouw prachtige kleuren, jouw authenticiteit nog verstopt zitten onder aanpassingen, trauma’s groot of klein en je verlangt naar kansen en nieuwe uitdagingen, naar goed geld verdienen, dan wordt het de hoogste tijd om te gaan krassen.
Want mensen kunnen jou alleen leren kennen, aardig vinden en vertrouwen als jij jouw authentieke zelf laat zien.
En dat krassen vergt, kan ik je vertellen, inderdaad wat moed! Ik kan me helemaal voorstellen dat je jezelf soms wat moed moet indrinken. Zeker om een sollicitatie op te sturen. Maar of dit je authenticiteit – en dus je krachtige ik – vergroot… Dat vraag ik me af.